Barseltid og tiden etterpå

Det er ikke bare bare Bernt

Gift med forumet
Septembergull'17
Jeg har gått rundt å kjent på en følelse veldig lenge, og det er at jeg rett og slett gruer meg til tiden etter fødsel. Og det er på grunn av alle venner og familie som allerede sier at de gleder seg til å komme å besøke og holde jenta vår. Jeg kjenner at jeg ikke synes noe om det, og det føles bare ikke greit i det hele tatt. Jeg vil ikke at noen skal holde henne når hun er så liten, og jeg tenker også veldig mye på dråpesmitte fra de voksne som har barnehage barn som er syke hele tiden. Jeg vil helst bare ikke ha besøk kjenner jeg! :p

Noen som har hatt lignende opplevelser/tanker og følelser?
Så tenker jeg på de i familien som har hund, katt osv, som skal på død og liv besøke oss. Hva om jenta mi er allergisk og reagerer på hårene fra klærene dems?

Kan man bare si at man ikke vil at noen skal holde henne, eller bøye seg ned i ansiktet hennes ? Jeg bare føler et ekstrem trang til å beskytte henne allerede, da de er så ferske og nybakte etter fødsel.
 
Du må nesten se det an når tiden kommer og så være bestemt på det du vil. Selvfølgelig vil familen holde og kose på henne, men forhåpentligvis vil de fleste forstå at jenta ikke skal sendes rundt og respektere dette. Om folk er syke eller har syke barn så bør de holde seg unna til de er frisk igjen.
Når det gjelder de med dyr så kan det være positivt å få besøk av dem, da det å komme i kontakt med dyr tidlig kan gjøre at hun ikke utvikler allergi seinere :)

Her trodde jeg også det kom til å bli et problem, men familen min har vært overaskende grei på å ikke holde babyen når hun tydelig heller vil være hos mammaen.
 
Er folk syke, skal de selvfølgelig holde seg unna. Ellers er jeg sterkt imot bakteriehysterie og som hun over her sier, dyrehår er positivt! Legen min sa til meg at barn som vokser opp med dyr, er så og si immune mot allergi.
Og for alt du vet så kan det hende du vil syns det er godt å levere babyen til familie, det blir så mye og med baby på deg konstant så syntes jeg det var helt herlig å få noen minutter uten noen klistra på meg hele tiden. Ellers må du selvfølgelig si ifra hvis det blir for mye besøk og mas, de fleste har forståelse for det [emoji4]
 
I begynnelsen ammer man stort sett 24/7 uansett, og ellers sover jo babyen (gjerne bare på puppen :p), og om du ikke vil sende henne rundt, ja så lar du bare være.
Vil de holde kan du bare si at det ikke passer akkurat nå. I verste fall lyver du bare (om nødvendig) og sier hun våkner lett og at du sliter med å få henne til å sove, det er det ingen som setter seg imot. ;)

Jeg forstår godt tankegangen din, men som andre nevner over her; den kan endre seg, og dette er jo bare en ting som gjør deg unødvendig bekymret, noe man ikke trenger som gravid, for da har man jo nok av reelle bekymringer også.
Prøv å ta ting litt som de kommer, og vit at friske babyer har et godt immunforsvar og at det ikke er farlig om noen først holder henne. ;)
 
Syns det skal være opp til foreldrene hvem som får komme på besøk og hvem som skal holde barnet. Må innrømme at du virker noen hakk mer bekymret enn jeg har vært selv, men skjønner selvfølgelig at du vil beskytte den lille :) jeg tenker at det må være helt greit å si fra at en ikke vil ha besøk. Signerer de over om at det å utsette barn for dyrehår generelt er anbefalt. Masse lykke til i barseltiden :)
 
Er folk syke, skal de selvfølgelig holde seg unna. Ellers er jeg sterkt imot bakteriehysterie og som hun over her sier, dyrehår er positivt! Legen min sa til meg at barn som vokser opp med dyr, er så og si immune mot allergi.
Og for alt du vet så kan det hende du vil syns det er godt å levere babyen til familie, det blir så mye og med baby på deg konstant så syntes jeg det var helt herlig å få noen minutter uten noen klistra på meg hele tiden. Ellers må du selvfølgelig si ifra hvis det blir for mye besøk og mas, de fleste har forståelse for det [emoji4]

Tusen takk for svar. Men hva om foreldrene er friske, men går bare å bærer på bhg sykdommer fra barna som de kanskje fikk den aktuelle dagen eller noen dager før? Voksene blir jo ikke alltid syke, men kan vel være bærere, eller er de feil?

Takk for info om dyrehår. Da la jeg fra meg det :p
 
I begynnelsen ammer man stort sett 24/7 uansett, og ellers sover jo babyen (gjerne bare på puppen :p), og om du ikke vil sende henne rundt, ja så lar du bare være.
Vil de holde kan du bare si at det ikke passer akkurat nå. I verste fall lyver du bare (om nødvendig) og sier hun våkner lett og at du sliter med å få henne til å sove, det er det ingen som setter seg imot. ;)

Jeg forstår godt tankegangen din, men som andre nevner over her; den kan endre seg, og dette er jo bare en ting som gjør deg unødvendig bekymret, noe man ikke trenger som gravid, for da har man jo nok av reelle bekymringer også.
Prøv å ta ting litt som de kommer, og vit at friske babyer har et godt immunforsvar og at det ikke er farlig om noen først holder henne. ;)

Dette tar jeg absolutt med meg videre:) takk<3 Jeg skal ta en ting og en dag av gangen:)
 
Syns det skal være opp til foreldrene hvem som får komme på besøk og hvem som skal holde barnet. Må innrømme at du virker noen hakk mer bekymret enn jeg har vært selv, men skjønner selvfølgelig at du vil beskytte den lille :) jeg tenker at det må være helt greit å si fra at en ikke vil ha besøk. Signerer de over om at det å utsette barn for dyrehår generelt er anbefalt. Masse lykke til i barseltiden :)

Takk for svar <3
 
Du må nesten se det an når tiden kommer og så være bestemt på det du vil. Selvfølgelig vil familen holde og kose på henne, men forhåpentligvis vil de fleste forstå at jenta ikke skal sendes rundt og respektere dette. Om folk er syke eller har syke barn så bør de holde seg unna til de er frisk igjen.
Når det gjelder de med dyr så kan det være positivt å få besøk av dem, da det å komme i kontakt med dyr tidlig kan gjøre at hun ikke utvikler allergi seinere :)

Her trodde jeg også det kom til å bli et problem, men familen min har vært overaskende grei på å ikke holde babyen når hun tydelig heller vil være hos mammaen.

Men har du opplevd at besøkende kysser ansiktet til den nyfødte, eller kysser hendene? Jeg har aldri gjort det med andres nyfødte, men har opplevd og sett andre gjøre det.

Og hva hvis noen har vært utenlands og kommer på besøk ? Man blir jo bedt om å fylle ut skjema osv på sykehus om man har vært utenlands de siste mnd.

Beklager mye spørsmål her!
 
Vel, her satt vi håndspriten på bordet, og ingen barn som så mye som nøs fikk komme innom desverre. Dog hadde vi et kort å spille på, da hun var prematur. Men alle små babyer bør skjermes i starten [emoji171] Sårbare små. Si det som det er, det blir for mye for baby fra arm til arm.
 
Vel, her satt vi håndspriten på bordet, og ingen barn som så mye som nøs fikk komme innom desverre. Dog hadde vi et kort å spille på, da hun var prematur. Men alle små babyer bør skjermes i starten [emoji171] Sårbare små. Si det som det er, det blir for mye for baby fra arm til arm.

Takk for gode råd! Likte "det blir for mye arm til arm" :D
 
Jeg tenker at det er helt naturlig å ville beskytte babyen sin, og det er helt innafor både å kreve håndvask før holding eller å ikke låne bort babyen i det hele tatt. Det bestemmer du selv.

Men, som flere her nevner, dyrehår er ikke skummelt. Har aldri hørt om noen som er født allergisk mot pelsdyr. Og når det gjelder sykdom og smitte fra barnehagebarn, tenk på de babyene som har eldre søsken da? Og skal man begynne å tenke på all smitte voksne kanskje kan bære med seg, så blir man fort litt sprø. Da blir alt skummelt - å dra på butikken, å besøke andre, å få besøk. Potensiell smitte finnes det overalt, men det kan man ikke tenke på. Bare ta forholdsregler. Håndvask gjør mye. Og de fleste er såpass greie at har de syke barn eller er syke selv, så besøker de ikke nyfødte barn.

Jeg holdt babyen tett de første ukene, ikke så mye på grunn av smitte, men jeg ville rett og slett ikke gi henne fra meg. Kun de nærmeste fikk holde, resten fikk vente til hun ble litt større. Veldig få spurte om å få holde henne når de ikke ble tilbudt, og de som spurte fikk et "kanskje senere"-svar. Det godtok alle.
 
Tusen takk for svar. Men hva om foreldrene er friske, men går bare å bærer på bhg sykdommer fra barna som de kanskje fikk den aktuelle dagen eller noen dager før? Voksene blir jo ikke alltid syke, men kan vel være bærere, eller er de feil?

Takk for info om dyrehår. Da la jeg fra meg det :p

Jo, men altså.. Man kan ikke vite alt og beskytte de fra alt. Jeg tror nok vi er vidt forskjellige mennesker, så jeg klarer ikke helt å sette meg inn i hva du tenker, da jeg tar det meste ganske med ro.
Men husk at generelt sett så har babyer godt immunforsvar, spesielt de som ammes. Jeg er oppvokst på småbruk med dyr av flere slag, møkk under neglene og helt normal hygiene. Håndsprit vet jeg nesten ikke hva er (for å sette det på spissen), har aldri vært alvorlig syk. Mine barn vokser opp på samme måten.
 
Jeg tenker at det er helt naturlig å ville beskytte babyen sin, og det er helt innafor både å kreve håndvask før holding eller å ikke låne bort babyen i det hele tatt. Det bestemmer du selv.

Men, som flere her nevner, dyrehår er ikke skummelt. Har aldri hørt om noen som er født allergisk mot pelsdyr. Og når det gjelder sykdom og smitte fra barnehagebarn, tenk på de babyene som har eldre søsken da? Og skal man begynne å tenke på all smitte voksne kanskje kan bære med seg, så blir man fort litt sprø. Da blir alt skummelt - å dra på butikken, å besøke andre, å få besøk. Potensiell smitte finnes det overalt, men det kan man ikke tenke på. Bare ta forholdsregler. Håndvask gjør mye. Og de fleste er såpass greie at har de syke barn eller er syke selv, så besøker de ikke nyfødte barn.

Jeg holdt babyen tett de første ukene, ikke så mye på grunn av smitte, men jeg ville rett og slett ikke gi henne fra meg. Kun de nærmeste fikk holde, resten fikk vente til hun ble litt større. Veldig få spurte om å få holde henne når de ikke ble tilbudt, og de som spurte fikk et "kanskje senere"-svar. Det godtok alle.

Takk for forståelsen! Det er så sant det du sier. Man blir sprø hvis man tenker for mye på sånt. Potensielle smittefarer over alt er jo helt sant. Tusen takk <3
 
Jeg tenker som deg, Bernt! Jeg er livredd for at folk skal komme på besøk og smitte babyen min. Men det må vel være innafor å be gjester om å vaske seg på hendene før de evt. skal holde/kose? Eller blir man sett på som hysterisk da? Jeg kommer til å kreve håndvask i hvertfall. Og hvis folk er syke eller har syke barn så håper jeg de skjønner at de må holde seg unna.

Når det gjelder dyr så har vi en pus selv så jeg er litt mer avslappet på det punktet.
 
Men har du opplevd at besøkende kysser ansiktet til den nyfødte, eller kysser hendene? Jeg har aldri gjort det med andres nyfødte, men har opplevd og sett andre gjøre det.

Og hva hvis noen har vært utenlands og kommer på besøk ? Man blir jo bedt om å fylle ut skjema osv på sykehus om man har vært utenlands de siste mnd.

Beklager mye spørsmål her!

Det er ikke utenlandsreiser i seg selv man skal melde ifra om, men utenlandsreiser hvor man har vært på sykehus, eller o man har oppholdt seg i visse land over lenger tid, så det trenger du ikke bekymre deg for. ;)
Det er ikke noe farligere andre steder enn her, og man vet jo gjerne om man har reist til et sted der det et utbrudd av noe farlig, og da reiser jo de fleste gjerne ikke dit uansett, og man blir i så fall grundig sjekket og evt. satt i karantene når man kommer hjem.

Om noen kysser babyen er det ikke noe du får gjort med det, men du kjenner jo forhåpentligvis de som evt. skal i nærheten av babyen når de kommer på besøk, sant? :)
 
Du har fått mange gode svar allerede, men jeg tenkte bare å nevne én ting for å sette det med frykt for smitte litt i perspektiv: Hva tror du skjer når man får barn nummer to (eller mer) og har barnehagebarn fra før? Det er jo ikke snakk om at man klarer å holde de snørrete ungene unna babyen, så de vil jo nærmest bli marinert i all slags barnehagebassilusker. [emoji23] Det går helst bra likevel. [emoji6]
Altså, det finnes selvfølgelig smitte man helst bør holde unna nyfødte, men en vanlig forkjølelse er ikke noe å bekymre seg for. Jeg vet ikke hvordan det er i din omgangskrets, men i min er det en selvfølge at man ikke holder eller koser med nyfødte babyer om man er snørrete, det er ikke noe jeg har følt at jeg måtte si fra om engang.

Grunnen til at man må melde fra om utenlandsreiser og opphold på sykehus i utlandet når man er innlagt på norske sykehus skyldes hovedsakelig at man kan ha blitt bærer av antibiotikaresistente bakterier som lett sprer seg på sykehus, og som kan være farlige for enkelte pasientgrupper, men som ikke er farlige for friske mennesker, så det trenger du ikke å tenke på.

Ellers er det jo gjerne litt unntakstilstand den første tiden med baby uansett, så jeg synes det er helt legitimt å si at man ikke vil ha så mye besøk! Vær flinke til å si nei hvis dere synes det blir for mye!
 
Babyen skal være veldig beskyttet via morsmelken. Tror ikke allergien kommer så tidlig som nyfødt, men det kan jeg ikke vite sikkert. Men synes du skal snakke med jordmoren eller legen din om følelsene dine. Jeg håper de kan få deg til å slappe litt mere av slik du får en koseligere babytid. Kan ikke skjerme babyen fra alt, men fysisk syke personer og forkjølte bør holde seg unna.
Du kan si etter fødsel at dere ønsker å vente med besøk og ta det litt som det kommer :)
 
De første ukene er det så mye amming at det ikke blir mye tid til kos hos andre uansett, hehe :D Ellers er det lov å sette grenser, det er ditt og partners barn, dere har ikke fått barn for at hun skal sendes på rundgang til hele slekta! Her sleit vi med amminga i starten, så jeg satte meg på rommet og ammet mye for å få fred (avhang litt av hvem vi hadde på besøk) og mini fikk derfor gode pauser fra besøk, så det og kan være med å skjerme (nå ammer vi hvorsomhelst og nårsomhelst da, det var bare de første ukene jeg trengte å trekke meg unna)

Og som flere her sier, dyrehår beskytter. Minien min vokser opp med hund og har sikkert spist like mye hundepels som det er pels på hunden på sine 13,5 måneder etter fødselen, helsesøster bare flirer hver gang vi snakker om det og sier topp, han har det godt sier hun! Fra naaf.no "Primær forebygging: Det finnes nå ikke lenger grunnlag for å fraråde noen å skaffe seg hund eller katt dersom man vil forebygge utvikling av astma eller allergi, selv ikke der det forekommer allergier i familien. En nylig publisert studie basert på data fra omtrent 20 000 europeiske barn fulgt fra fødsel til skolealder, fant verken økt eller redusert risiko for astma eller allergi ved kjæledyrhold hjemme. Dyrehold hos spedbarn i allergidisponerte familier synes altså ikke lenger å spille noen rolle for utvikling av astma og allergi senere i livet. " https://www.naaf.no/fokusomrader/allergi-og-overfolsomhet/dyreallergi/

Og ammer du er mini beskyttet så godt det går fra smitte og sånn, selvsagt ikke immun, men husk at det er forskjell på premature og friske og fullbårne barn, sistnevnte tåler å være med i verden på en helt annen måte :) Vi hadde eksempelvis endel avtaler på sykehuset og hos fastlegen min de første ukene, så vi måtte ut og farte og styre helt fra starten av, mini har vært veldig lite syk fordet altså :)
 
Det er helt greit å gi beskjed om at man ikke ønsker besøk de første dagene. Kan være lurt at man har fått hvilt ut, at de verste barseltårene er grått ut og dere har blitt litt vant til den nye hverdagen.

Ellers er det vanlig å vaske hender først før man holder baby. Barnehagebarn bør også vaske hendene og ikke ta i ansikt og hendene til babyen. At de puster i samme rom får man tåle.

Smitte som i forkjølelse og sånn er ikke bra, det kan jo baby bli ordentlig syk av. Feks rs-virus. Skal ikke skremme deg, for det går som regel helt fint. Men det er ikke noe "vits i" å bli utsatt for dette. Imunforsvaret blir ikke bygget av slike virus, man blir smittet gang på gang livet igjennom uansett. Så helt enig med deg i at den nyfødte skal skånes!

Det som bygger imunforsvaret er derimot microorganismer i naturen og dyr er veldig bra. Det motvirker allergier, jo tidligere de blir introdusert jo bedre. Det øker bakteriefloraen i kroppen, i fordøyelsessystemet, og er viktig for allergi og imunforsvar generelt. Den nyeste forskningen på allergi handler om dette (BBC dokumentar). Det hjelper ikke å dokumentere ift dyrehold i familier med allergier, fordi om et menneske ikke har fått bygget opp imunforsvaret sitt (og blitt allergisk, eller mer riktig ikke fått opparbeidet toleranse) så arves dette videre til neste generasjon.
 
Last edited:
Back
Topp