Barnevakt en hel natt?

Salvia

Forumet er livet
VIP
Julibarna2014
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Hei, aprilforeldre!

Jeg har en baby som blir 4 mnd 28. oktober. Jobben arrangerer julebord når mini er litt under 6 mnd.
Pr. i dag må jeg amme ham i søvn om kvelden, og han våkner ofte gjennom kvelden og natten. Han sover svært lett, og det skal ikke mye til for at han mister søvnen. En liten fis, så er han våken. Bokstavelig talt. :eek:
På dagtid sovner han i vogna når vi triller, han sovner i bilen når vi kjører, og han kan til nød sovne i vogga etter myyyye vogging, og en del sutring fra hans side.
Jeg ser i det hele tatt ganske mørkt på å kunne bli med på julebordet.

I går var jeg på en handlerunde mens sambo passet babyen. Jeg dro 17.40, og var hjemme ca 19.45. Da hadde babyen grått i tre kvarter, ikke noe pappaen gjorde roet ham ned. Han var rett og slett drittrøtt, men klarer ikke å bikke over i søvnen. Jeg kom dermed hjem til en overtrøtt og opprørt baby, og en sur og oppgitt samboer med hodepine. Jeg ser ikke for meg å utsette svigers for en slik baby.

Hadde dere, med babyer på ca 6 mnd, kunnet overlate den til besteforeldre e.l. en kveld/natt nå?
 
Nei det kan jeg ikke. Ikke at han nødvendigvis må sovne ved puppen, men våkner ofte på kveld/natt og da er det kun mamma og pupp som gjelder. Han skriker bare hvis selv pappa'n går ned. Pluss at jeg har separasjonsangst :p
 
Nei det kan jeg ikke. Ikke at han nødvendigvis må sovne ved puppen, men våkner ofte på kveld/natt og da er det kun mamma og pupp som gjelder. Han skriker bare hvis selv pappa'n går ned. Pluss at jeg har separasjonsangst :p
Separasjonsangst har jeg ikke, men det høres ut som min baby, det med at det kun er mammalukta som kan roe ham ned når han våkner. Spørs om julebordet ryker i år også da. I fjor var jeg gravid, det var verdens kjipeste fest. :p
 
Vi var i bryllup da minste var 4 mnd. Svigermor passet da 2 små under 2 år.
Han var 'puppe-gutt' og var igrunn ikke glad i flaske. Ikke da jeg prøvde ihvertfall. Men da luktet han jo matfatet :p
Det gikk kjempe fint med svigermor og barna. Han sovnet nok litt senere enn normalt. Fikk melk fra flaske som jeg hadde pumpet.
Svigermor strevde litt, men han skjønte jo at skulle det bli mat så måtte han bare drikke.
I tillegg så har jo svigermor flerr barn selv :D

Hvis han sliter med å være borte fra deg, så kanskje dere skal begynne å øve litt på det?
La enten din familie, svigerfamilien eller far være alene med babyen uten deg.
Far må bare takle sånt :p
det kan også være en ide å la barnet ha f.eks en singlett/topp som er din og som lukter deg rundt seg (som en koseklut).
 
Øv øv øv, så går det nok fint :) Vi var i bryllup (ikke overnatting), men barnevakt store deler av dagen og kvelden/natten. Vi forberedte oss fra veldig tidlig med flaskematingen, han var vel rett over 4 mnd da vi var i bryllup. Han har fått et kjempefint forhold til mormor og morfaren sin, og tror det til og med hadde gått med overnatting, men har ikke behov for det.
 
Vi var i bryllup da minste var 4 mnd. Svigermor passet da 2 små under 2 år.
Han var 'puppe-gutt' og var igrunn ikke glad i flaske. Ikke da jeg prøvde ihvertfall. Men da luktet han jo matfatet :p
Det gikk kjempe fint med svigermor og barna. Han sovnet nok litt senere enn normalt. Fikk melk fra flaske som jeg hadde pumpet.
Svigermor strevde litt, men han skjønte jo at skulle det bli mat så måtte han bare drikke.
I tillegg så har jo svigermor flerr barn selv :D

Hvis han sliter med å være borte fra deg, så kanskje dere skal begynne å øve litt på det?
La enten din familie, svigerfamilien eller far være alene med babyen uten deg.
Far må bare takle sånt :p
det kan også være en ide å la barnet ha f.eks en singlett/topp som er din og som lukter deg rundt seg (som en koseklut).
Øv øv øv, så går det nok fint :) Vi var i bryllup (ikke overnatting), men barnevakt store deler av dagen og kvelden/natten. Vi forberedte oss fra veldig tidlig med flaskematingen, han var vel rett over 4 mnd da vi var i bryllup. Han har fått et kjempefint forhold til mormor og morfaren sin, og tror det til og med hadde gått med overnatting, men har ikke behov for det.
Vi øver, i den forstand at jeg har vært borte på kveldstid i noen timer for å handle, og har kommet hjem til en veldig opprørt baby som gjerne har grått i en time, og en sur, sliten og oppgitt samboer med hodepine pga hylingen. Da hjelper hverken flaske, bæring, vugging eller noe, kun mamma og pupp.
Jeg skjønner ikke helt hvorfor, sambo har hatt ham på dagtid innimellom og det har gått helt fint. Baby sovner i vogga og er ikke grinete som han blir når det nærmer seg leggetid for natten.
Jeg delammer, og babyen har tatt flasken fra første forsøk, aldri noe problem der.

Hadde jeg latt være å komme hjem en kveld hadde nok babyen sovnet til slutt, men jeg synes ikke noe om at han skal sovne av utmattelse og gråting, når han er så liten som nå.
 
Vi øver, i den forstand at jeg har vært borte på kveldstid i noen timer for å handle, og har kommet hjem til en veldig opprørt baby som gjerne har grått i en time, og en sur, sliten og oppgitt samboer med hodepine pga hylingen. Da hjelper hverken flaske, bæring, vugging eller noe, kun mamma og pupp.
Jeg skjønner ikke helt hvorfor, sambo har hatt ham på dagtid innimellom og det har gått helt fint. Baby sovner i vogga og er ikke grinete som han blir når det nærmer seg leggetid for natten.
Jeg delammer, og babyen har tatt flasken fra første forsøk, aldri noe problem der.

Hadde jeg latt være å komme hjem en kveld hadde nok babyen sovnet til slutt, men jeg synes ikke noe om at han skal sovne av utmattelse og gråting, når han er så liten som nå.

Nei uff, det forstår jeg godt! Da aner jeg ikke, for her gikk det liksom fint så lenge flasken var innført. Men du har jo litt tid på deg, bare fortsett. Her matet pappa en flaske hver eneste dag i lang tid, jeg pumpet. Slik ble de skikkelig nære, så begynte vi å øve litt med mamma som skulle være barnevakt, bare et par flaskematinger og så et par ganger som barnevakt.
 
Vi øver, i den forstand at jeg har vært borte på kveldstid i noen timer for å handle, og har kommet hjem til en veldig opprørt baby som gjerne har grått i en time, og en sur, sliten og oppgitt samboer med hodepine pga hylingen. Da hjelper hverken flaske, bæring, vugging eller noe, kun mamma og pupp.
Jeg skjønner ikke helt hvorfor, sambo har hatt ham på dagtid innimellom og det har gått helt fint. Baby sovner i vogga og er ikke grinete som han blir når det nærmer seg leggetid for natten.
Jeg delammer, og babyen har tatt flasken fra første forsøk, aldri noe problem der.

Hadde jeg latt være å komme hjem en kveld hadde nok babyen sovnet til slutt, men jeg synes ikke noe om at han skal sovne av utmattelse og gråting, når han er så liten som nå.

Samme her med mini, kan gråte tre timer i strekk om jeg er borte. Blir snart 6mnd. Planen min var egentlig å dra på en vennemiddag neste helg, borte ca 6timer, men føler ikke jeg kan gjøre det ovenfor samboer og baby. Jeg kommer jo ikke til å klare å kose meg, når alt jeg tenker på er om barnet gråter. Samboer blir også fort sint/oppgitt, og passiv. Så for husfreden og barnets beste, så får jeg vel holde meg hjemme noen måneder til. :/
 
Var på kino her en kveld med sambo, for han trengte virkelig litt alenetid med meg. Ble så glad at han fikk tårer i øya når jeg sa ja :p
Gikk veldig fint med mini når jeg dro, var god og mett, sovna etter en stund, men våkna litt senere og var utrøstelig uten pupp. Vil ikke ha flaske. Roa seg etter en liten stund og sov på brystet til barnepika når jeg kom hjem. Våkna når han hørte stemma mi og hylskreik for å vise hvor misfornøyd han var på meg :p resten av kvelden gråt han så fort jeg gikk ut av rommet
 
Helt uaktuelt for oss! Mannen bærer mini i søvn hvis jeg ikke er hjemme. Men å utsette mini for andre, (da det er han som er liten og ikke forstår hvorfor vi ikke er der, barnepasser forstår jo!) ved legging og soving er ikke noe vi har planer om på lenge! De tre andre har ikke sover borte før de er et år!
En tommelfingerregel jeg lærte av en tIlknyttnings orientert pedagog var 1time borte fra foreldre/ de med hovedomsorgwn for hver måned baby var. 1mnd=1time osv!
 
Back
Topp