Barnets etternavn

Vi har brukt begge etternavnene på vår gutt,det var det som falt mest naturlig for oss.
Far har også et bran fra tidligere som har begge etternavnene så da følte vi for å gjøre det samme. Var egentlig aldri noe å diskutere det bare ble sånn for våres del❤️
 
Vi valgte å ha med begge sine, også skal jeg ha begge navna når vi gifter oss :)
Hans navn føltes naturlig å ha med, også var vi litt usikre på om vi skulle ha med mitt også siden det blir litt langt. Vi bor nå på plassen der far kommer fra så mitt etternavn er unikt akkurat her, så syns det var litt fint å få det med da. Så da endte vi med det. Fint at hjemplassen min blir en del av gutten vår sitt navn også <3 så husker han hvor røttene er :)
 
Vi løste det med at han tok mitt og jeg tok hans, og vi ga begge videre til barna - så begge navn føres videre. Fhv sjeldne i Norge begge to. Jeg kunne aldri blitt av med mitt og det føltes helt unaturlig å ikke gi det til barna heller. Mitt da som mellomnavn.
 
Vi har begge to efternavn hver, så vi tar ett fra meg og ett fra han og lager et nytt etternavn med bindestrek mellom de to. Jenta er jo 50% meg og 50% han så da passer det jo fint at etternavnet er det også.:p Etternavnet som kommer fra meg er kort og det fra far litt lenger, så hun får et etternavn med passende lengde når de to slås sammen:)
 
Vi bestemte oss for å bare ha farens etternavn, og var bestemt på det. Men så blandet min mor seg inn og maste og mente at mitt etternavn burde være med. Jeg er en ganske bestemt dame, men gjorde det til slutt slik at mitt etternavn ble barnets mellomnavn og farens etternavn ble barnets etternavn. I dag er jeg SÅ glad og takknemlig for at mamman min kjempet det gjennom. Jeg er stolt over at slekta vises i navnene, og når barna vokser opp og gifter seg kan de kutte ut mellomnavnet hvis de vil og ta nytt etternavn. Sånn gjorde søstra mi det. Og når vi gifter oss får jeg samme mellomnavn og etternavn som barna. Jeg er heller ikke fan av bindestrek
 
Ja også vil jeg kommentere at jeg har blitt stoppet på flyplassen når jeg skulle på ferietur, misstenkt for å ha kidnappa ungen min(virket det som) virka ikke som de trodde jeg var moren hennes, de sa det var fordi vi ikke hadde samme etternavn. Men jeg mistenker heller at det var fordi jeg fikk henne da jeg var veldig ung. De stoppet meg i hvertfall å sa de måtte sjekke i folkeregisteret om hun virkelig var mitt barn, siden vi ikke hadde samme etternavn. Å de sa de gjorde det på ALLE mødre som reiste med barna sine uten fedrene, om barna ikke hadde samme etternavn som mor. Men det vet jeg er løgn, fordi jeg reiste med 3 andre mødre som ikke hadde samme navn som barna å de reiste også uten fedrene og ingen av de ble stoppet(sikkert fordi de var mye eldre når de fikk barna) så akkurat det er det dumme med at eldste dattra mi kun har farn sitt etternavn.

Jeg har også blitt stoppa fordi sønnen min ikke har samme etternavn. Det er ikke verre enn at man tar bilde av fødselsattesten å har på tlf :)
Men jo, det er vanlig at de spør om bevis når mor reiser alene uten at de har samme etternavn som barna. Og jeg syns det er veldig fint, det er utrolig mange barn som blid kidnappa rundt i verden
 
Jeg har også blitt stoppa fordi sønnen min ikke har samme etternavn. Det er ikke verre enn at man tar bilde av fødselsattesten å har på tlf :)
Men jo, det er vanlig at de spør om bevis når mor reiser alene uten at de har samme etternavn som barna. Og jeg syns det er veldig fint, det er utrolig mange barn som blid kidnappa rundt i verden

Poenge mitt var at de løyg å sa de alltid sjekket mødre som reise med barn om de ikke har samme etternavn, men det gjør de jo ikke. Men tipper det ikke hjelper for meg å ha med fødsels attest, siden jeg har bytta navn i ettertid. Å på fødsels attest står jo navnet du hadde når barnet ble født. De brydde seg heller ikke om at jeg og barne hadde pass fra samme kontor og som ble utsendt samme dag heller.
 
Poenge mitt var at de løyg å sa de alltid sjekket mødre som reise med barn om de ikke har samme etternavn, men det gjør de jo ikke. Men tipper det ikke hjelper for meg å ha med fødsels attest, siden jeg har bytta navn i ettertid. Å på fødsels attest står jo navnet du hadde når barnet ble født. De brydde seg heller ikke om at jeg og barne hadde pass fra samme kontor og som ble utsendt samme dag heller.

Du får riktig navn på fødselsattest om du bestiller ny. Det skal man jo uansett gjøre når det er endringer i navn :p
 
Du får riktig navn på fødselsattest om du bestiller ny. Det skal man jo uansett gjøre når det er endringer i navn :p

Trodde ikke dette ble endret, når jeg fikk ny attest etter at jeg endret navn så sto det bare: mor står oppført med navn hun hadde på fødsels tidspunktet..
 
Du får riktig navn på fødselsattest om du bestiller ny. Det skal man jo uansett gjøre når det er endringer i navn :p

Trodde ikke dette ble endret, når jeg fikk ny attest etter at jeg endret navn så sto det bare: mor står oppført med navn hun hadde på fødsels tidspunktet..
 
Du får riktig navn på fødselsattest om du bestiller ny. Det skal man jo uansett gjøre når det er endringer i navn :p

Trodde ikke dette ble endret, når jeg fikk ny attest etter at jeg endret navn så sto det bare: mor står oppført med navn hun hadde på fødsels tidspunktet..
 
Både jeg og samboer har to etternavn hver. Når vi gifter oss er planen at begge dropper det siste etternavnet fra våre fedre, på samme måte tar vi nå de to mellomnavnene våre til barnet. Helst med mitt sist men det er ikke helt ferdig snakka.

Jeg kan ikke fordra at alt skal være så tradisjonelt og gammeldags i 2018 at kvinner og barn er forventet å få mannens etternavn.
 
Hmm, så spennende å se at det er mange som tar far sitt etternavn. Jeg er nok så gammeldags av meg selv og når vi gifter oss så vil jeg helst ta hannes etternavn, og det er vi begge enige om. MEN! Det skal nok ikke være så lett da han har dobbelt etternavn. Jeg vil jo helst ha den etternavn som har har som mellomnav (her er jeg skikkelig enig meg svigermor altså! ), mannen er på mellomland, han vil fortsette å ha begge, da han ikke vil skuffe faren (mor og far er skilt).
Men far sin etternav er ganske vanlig, plus det er flere i familien som viderefører akkuratt den og dropper mor sitt etternavn. Men jeg vil helst ta den da... og her klarer vi ikke å bli så enige om
Men det blir vel rart hvis jeg og evt barna tar begge hannes navn? Eller hva tror dere?
 
Våre barn har sin fars etternavn som mellomnavn, og mitt etternavn som sitt etternavn. Mitt etternavn er forøvrig fra min mor.

Blir litt skremt av at nesten alle automatisk tar fars navn som etternavn. Tradisjonelt har dette symbolisert at en kvinne er først sin fars, deretter sin manns eiendom - det er vel verdier vi tror at vi er frigjorte fra? Tydeligvis ikke, siden det store flertallet gjør nettopp dette...
 
Våre barn har sin fars etternavn som mellomnavn, og mitt etternavn som sitt etternavn. Mitt etternavn er forøvrig fra min mor.

Blir litt skremt av at nesten alle automatisk tar fars navn som etternavn. Tradisjonelt har dette symbolisert at en kvinne er først sin fars, deretter sin manns eiendom - det er vel verdier vi tror at vi er frigjorte fra? Tydeligvis ikke, siden det store flertallet gjør nettopp dette...

Vi valgte å ta navnene den veien KUN fordi det klinger best sånn. Å snu de er tungvint å si.
Mannen var inne på å bruke sitt mellomnavn isteden for etternavn da han føler mer tilknytning til det, og viss det hadde blitt, så hadde det blitt mitt navn sist.
 
Mitt er veldig, veldig vanlig, mens mannens er veldig sjeldent, de to sammen klinger heøler ikke bra. Av den enkle grunn har datteren vår kun pappaens etternavn.
 
Jeg hadde to etternavn før vi giftet oss, og det ene (mellomnavnet) er det kun mammas familie som heter (beskyttet).
Da to av barna kom - også før vi giftet oss - bestemte vi at de skulle føre det sjeldne navnet videre sammen med fars etternavn.
Så gjorde jeg det samme da vi giftet oss.
Begge var enige, så bare fryd og gammen heldigvis :)
Hørte ikke noen surmuling fra pappas side heller (selv om de nok kunne vært troende til det).
 
Våre barn har sin fars etternavn som mellomnavn, og mitt etternavn som sitt etternavn. Mitt etternavn er forøvrig fra min mor.

Blir litt skremt av at nesten alle automatisk tar fars navn som etternavn. Tradisjonelt har dette symbolisert at en kvinne er først sin fars, deretter sin manns eiendom - det er vel verdier vi tror at vi er frigjorte fra? Tydeligvis ikke, siden det store flertallet gjør nettopp dette...
Min samboer har sin mors etternavn som sitt navn. Det er et fint og sjelden navn, og kommer fra samme område på vestlandet som mitt eget etternavn. Jeg har ikke noe problem med at det blir min datters etternavn, i tillegg til at mitt etternavn blir mellomnavn. Selv om jeg er aldri så feminist! :) Verken min mor eller samboers mor endret navn etter at at giftet seg, så det er ikke tradisjon i vår familie.
 
Vi heter alle det samme. Mitt som mellomnavn, mannens som etternavn.
 
Ååh her føler jeg at samboer er så grei! Vi har et sjelden familienavn som jeg er kjempestolt over og som holder på å «dø» ut da det bare er 3 gutter i denne generasjonen. Samboer spurte hva baby skal hete til etternavn og jeg sa det var trist at mitt navn ikke blir brukt videre annet en som mellomnavn, og at det er det mest «vanlige» at mors navn er mellomnavnet. Han sa at «ja, men hva me å gjøre noe uvanlig i stedet da?» så da blir det hans navn først og mitt til slutt! Spent på hva hans foreldre sier til det da, men håper det ikke blir noen fornærmet av det fra hans familie.
 
Back
Topp