Barnesete på buss for tog?

Katta

Forumet er livet
Aprilbarna`15
♡ Maibarna ♡
Novemberlykke 2018
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Vi skal ta toget neste uke, på vei til ferie. Pga arbeidet rundt Oslo er det buss for tog på deler av strekningen, og da kommer bussen til å kjøre på motorvei med 110-sone. Jeg er ikke komfortabel med å ha 3 åringen sittende uten barnesete, men jeg vet ikke helt hvilke alternativer jeg har. Hva ville dere gjort?
 
Vet mange har med sete når de tar buss.
 
Hei! Jeg har pendlet med "buss for tog" i noen uker i strekningen Drammen-Asker. De har hatt barnesete på noen av bussene, men jeg vet ikke om det er til visse tider, eller om det er tilfeldig hvilke av bussene som har barnesete. Ville tatt en telefon å forhørt meg om muligheten, og eventuelt tatt med et eget sete.
 
Enten ta med eget sete siden du vet det er buss for tog, eller så skal busselskapene ha godkjente setet (kanskje ikke alle har) om de ikke har ville jeg krevd en taxi med bilstol på nsb sin regning :)
 
Enten ta med eget sete siden du vet det er buss for tog, eller så skal busselskapene ha godkjente setet (kanskje ikke alle har) om de ikke har ville jeg krevd en taxi med bilstol på nsb sin regning :)
Enig med deg.

Vet flere har fått enten sete på bussen, eller taxi med sete gratis.

Men da må man være tydelig på at setet skal være sånn eller sånn for å få rett hos taxi og. Er dessverre ikke alle taxiselskaper som er gode på barneseter...
 
Ring på forhånd om du vet hvilken avgang du skal ta, de skal ordne et sete. Kan være lurt å presiserer bakovervendt, ellers kan de fort komme trekkende med beltestol. Hvis det er usikkert hvilken avgang dere tar/dere har dårlig tid/du vil være sikker går det og an å ta med eget, mange seter går raskt å montere også i buss om du har gjort det noen ganger
 
Takk for flere gode tips! Burde presisert at vi kommer med fly, bare meg og kiddo, og jeg er såpass gravid at det blir for tungt å ha med sete selv. NSB kundeservice svarte at jeg kunne ta kontakt på forhånd, problemet er bare at jeg ikke tør være helt sikker på hvilket tog vi rekker. Går ett en time etter landing og ett tre timer etter, håper seff vi rekker det første, men er litt fort forsinkelser på den flyruta.
 
Enten ta med eget sete siden du vet det er buss for tog, eller så skal busselskapene ha godkjente setet (kanskje ikke alle har) om de ikke har ville jeg krevd en taxi med bilstol på nsb sin regning :)
Tror du de godtar det for en 3åring? Ser andre busselskap skriver at barn over 3 år kan sitte i bussens ordinære seter.
 
Enig med deg.

Vet flere har fått enten sete på bussen, eller taxi med sete gratis.

Men da må man være tydelig på at setet skal være sånn eller sånn for å få rett hos taxi og. Er dessverre ikke alle taxiselskaper som er gode på barneseter...
Nei, det der har jeg erfaring med, man må være tydelig med taxier og. Sist gang kunne ikke sjåføren feste setet, så det måtte jeg gjøre.
 
Ring på forhånd om du vet hvilken avgang du skal ta, de skal ordne et sete. Kan være lurt å presiserer bakovervendt, ellers kan de fort komme trekkende med beltestol. Hvis det er usikkert hvilken avgang dere tar/dere har dårlig tid/du vil være sikker går det og an å ta med eget, mange seter går raskt å montere også i buss om du har gjort det noen ganger
NSB kundeservice sa og dette, men jeg er litt usikker på om de gjør det når han har fylt 3. :/
 
Tror du de godtar det for en 3åring? Ser andre busselskap skriver at barn over 3 år kan sitte i bussens ordinære seter.

Bussens seter er jo ikke jra nok sikring for en 3åring. Skal de kverulere på det kan du henvise til trygg trafikk sine sider som anbefaler at de sitter bakover til 4 år, og bruk av beltestol etter det [emoji1360]
 
Når det var buss for tog i fjor så fikk vi besøk av noen med baby. Bussen de skulle ta hadde ikke sete så de kundeveilederne som stod der fiksa taxi med sete til de, begge veier(det var på Brynseng, ikke Gardermoen). De ringte ikke på forhånd. Men er sikkert lurt å ringe og høre på forhånd, og forklare at dere kommer med fly så dere kan være forsinka osv.
 
NSB kundeservice sa og dette, men jeg er litt usikker på om de gjør det når han har fylt 3. :/

De fleste 3-åringer er jo ikke store nok til å kun sikres med bilens belter, så så lenge du ikke ønsker det kan de ikke tvinge deg
 
Ring på forhånd om du vet hvilken avgang du skal ta, de skal ordne et sete. Kan være lurt å presiserer bakovervendt, ellers kan de fort komme trekkende med beltestol. Hvis det er usikkert hvilken avgang dere tar/dere har dårlig tid/du vil være sikker går det og an å ta med eget, mange seter går raskt å montere også i buss om du har gjort det noen ganger
Takk for dette tipset, kundesenteret mente at bakovervendt bare var opp til 1 år, så da presiserte jeg at de måtte skrive bakovervendt. Spent på om det blir riktig :)
 
Takk for dette tipset, kundesenteret mente at bakovervendt bare var opp til 1 år, så da presiserte jeg at de måtte skrive bakovervendt. Spent på om det blir riktig :)

Eeeh ja ikke sant, du får be de lese på trygg trafikk sine sider om du skal snakke mer med de før turen. Evt skrive ut der det står og ta med. Babystol bakovervendt er sjeldent noe problem å få tak i, men etter det er det mye rart :/ Men jo flere foreldre som faktisk sier ifra og krever heller enn å tenke jaja, er jo bare en liten tur, jo flere barn vil sitte trygt i fremtiden :)
 
Har tatt buss for tog nå nylig; hvis bussen ikke har tilgjengelig barnesete betaler NSB taxi, de lar ikke små barn sitte på uten godkjent sete.
Så ble taxi tur/retur for oss.
 
Har tatt buss for tog nå nylig; hvis bussen ikke har tilgjengelig barnesete betaler NSB taxi, de lar ikke små barn sitte på uten godkjent sete.
Så ble taxi tur/retur for oss.
Oi, hvor gammelt er ditt barn?
 
Så ikke spørsmålet før nå [emoji15]
Barnet er 4 måneder.
 
Men alle barn skal sikres. Har dere reist ennå? Hvordan gikk det?
 
Vi skal ta toget neste uke, på vei til ferie. Pga arbeidet rundt Oslo er det buss for tog på deler av strekningen, og da kommer bussen til å kjøre på motorvei med 110-sone. Jeg er ikke komfortabel med å ha 3 åringen sittende uten barnesete, men jeg vet ikke helt hvilke alternativer jeg har. Hva ville dere gjort?

Bakovervendt stol er eneste alternativ, så bare ta med det.

Har tatt buss for tog nå nylig; hvis bussen ikke har tilgjengelig barnesete betaler NSB taxi, de lar ikke små barn sitte på uten godkjent sete.
Så ble taxi tur/retur for oss.
Dessverre godkjennes stoler som overhodet ikke er i nærheten av å være trygge, og det finnes nok av eksempler på at barn sitter usikret/dårlig sikret i buss of taxi.
 
Back
Topp