Barnepike/hushjelp

Chihaya

Forumet er livet
VIP
Novemberskattene 2014 <3
Desemberskattene 2014
Novemberlykke 2016
Vi har funnet ut at vi ønsker å ansette en barnepike og hushjelp eller som det het på godt norsk "Husmorvikar"

Disse vokser ikke på trær og jeg lurer på om de i det hele og store er en myte på høyde med enhjørninger(?)

Er det noen av dere som har dette? Ikke Au-pair for vi ønsker ikke ha noen boende på månedsbasis. Vi ønsker en selvstendig person som kan avlaste noen timer, noen ganger i uken.
Men jeg finner bare vaskehjelp annonser.

Hvilken type hjelp har dere og i hvilket prissjikte snakker vi? :)
 
Har ingen personlig erfaring med det, og de jeg har hørt om som har slik hjelp har au pair.

Noe som kanskje er sammenlignbart er brukerstyrt personlig assistent for personer med funksjonshemminger. Dette er en ordning som det offentlige betaler for til de som har krav på det, men det er flere ulike firmaer som administrerer ordningen (f.eks. Aleris og Uloba). Jeg jobbet som det da jeg var student, og da hjalp jeg en person med en kronisk sykdom med husarbeid, handling, hagearbeid o.l. som personen ikke klarte å gjøre selv pga. handikappet/sykdommen sin. Du kan jo sjekke hva timelønnen til en personlig assistent ligger på nå for tiden, så får du kanskje en pekepinn på hva dere evt. må betale. Vær obs på at arbeidsoppgavene til en personlig assistent kan variere veldig avhengig av hva slags bruker man jobber for. Noen trenger hjelp til stell og lignende, mens andre bare har hjelp til praktiske ting.
 
Har ingen personlig erfaring med det, og de jeg har hørt om som har slik hjelp har au pair.

Noe som kanskje er sammenlignbart er brukerstyrt personlig assistent for personer med funksjonshemminger. Dette er en ordning som det offentlige betaler for til de som har krav på det, men det er flere ulike firmaer som administrerer ordningen (f.eks. Aleris og Uloba). Jeg jobbet som det da jeg var student, og da hjalp jeg en person med en kronisk sykdom med husarbeid, handling, hagearbeid o.l. som personen ikke klarte å gjøre selv pga. handikappet/sykdommen sin. Du kan jo sjekke hva timelønnen til en personlig assistent ligger på nå for tiden, så får du kanskje en pekepinn på hva dere evt. må betale. Vær obs på at arbeidsoppgavene til en personlig assistent kan variere veldig avhengig av hva slags bruker man jobber for. Noen trenger hjelp til stell og lignende, mens andre bare har hjelp til praktiske ting.
Takk for et godt svar. Det vil komme godt til hjelp de tipsene du ga. :)

Au pair ønsker vi ikke da de ofte må hjem etter 3 mnd og jeg er ikke komfortabel med ordningen. Mange blur utnyttet og jeg ble kjent med to jenter forcet par år siden som jobbet hos to ulike familier. Den ene ga ungen sovepiller og den andre endte med å rundstjele familien fordi hun var misfornøyd med vilkårene sine. [emoji31]
Det ble for mye for hjenen min for jeg var den som måtte ordne opp. (Les varsle familier og politi, pluss huse hun som rundstjal til hun ble deportert)
Det var sinnsykt.

Men jeg skal sjekke litt rundt. :)
 
Vi har bare vaskehjelp, men betaler 200,- i timen.
 
Husker at jeg leste en annonse på finn.no for leeeeenge siden, hvor en familie søkte etter en person som kunne bistå med lignende ting. Hvis dere ikke finner noen kan jo det være en idé? Med forbehold om referanser o.l..
 
Back
Topp