Barnemat tråd!

Marian87

2012❤️2016❤️2020❤️2023❤️
Aprillykke 2016
September 2012
Junilykke 2020 ♡
Tenkte kanskje vi kunne ha en oppskriftstråd på barnemat nå etter hvert som vi begynner å kokkelere til de små :) Er jo morsomt å få litt ny inspirasjon og tips til hva man kan lage!
Del, del og dytt når den forsvinner ;)
 
Slengte den inn på viktigste tråder jeg:)
 
I går laga jeg følgende mos til Hermine:

En dusk brokkoli
2 gulrøtter
1/2 søtpotet
2ts rapsolje
0,5dl kokevann
140ml mm

Kokte og avkjølte grønnsaker og vann, kjørte det så i blenderen og tilsatte morsmelk litt etter litt. Siden Hermine enda er veldig sensitiv i magen lager jeg babymaten nærmest flytende, har funnet ut at hun får mindre mageknip da :) Så det blei grønnsakssmoothie i stedet :eek: Smakte pyton synes jeg, sikkert pga mm, men Hermine DIGGA det! :D
Delte det hele i 7 små porsjoner à 40ml, hun fikk smake første porsjon idag og det gikk ned på høykant :) Er nå spent på om det blir noe mageknip av brokkolien når den skal fordøyes! o_O
 
Hei hei, viktigste er jo at hun synes det er snadder:D:D:D:D hørtes ut som en kjempebra mos;):p flink du er:p:D
 
Er visst ikke så mange som lager så mye barnemat enda :p Men har nå laga ny mos jeg! :)

2 gulrøtter
2 epler
1 liten pastinakk
1 ss rapsolje
Kokte grønnsakene i hop og kjørte det i blenderen sammen med litt av kokevannet og tilsatte oljen.
Blei faktisk 13 små porsjoner :D 7 glass med 40gr og 6 glass med 50 gr! :) Det er nok til henne for øyeblikket! ;)
 
Er visst ikke så mange som lager så mye barnemat enda :p Men har nå laga ny mos jeg! :)

2 gulrøtter
2 epler
1 liten pastinakk
1 ss rapsolje
Kokte grønnsakene i hop og kjørte det i blenderen sammen med litt av kokevannet og tilsatte oljen.
Blei faktisk 13 små porsjoner :D 7 glass med 40gr og 6 glass med 50 gr! :) Det er nok til henne for øyeblikket! ;)

Så flink du er! :D Går bare i grøt her foreløbig. Tenkte pappa'n skulle få være med når vi startet andre ting :) Han går glipp av så mye, stakkars :(
 
Jeg har ingen oppskrift, men tar alt på slump som det kommer. :p
I går kokte jeg noen grønnsaker i en kjele og mosa dem hver for seg (tilsatte kun litt av vannet jeg kokte dem i om det ble tørt) Blanda en liten middag til Jenny, og restene fryste jeg ned i mindre porsjoner. Brokkoli+gulrot+bl.kål er en populær kombinasjon, så jeg fryste noen porsjoner av det, i tillegg til mindre porsjonen av den ene eller den andre grønnsaken - slik at jeg kan ta opp og blande dem slik jeg ønsker. Avocado og gulrot f.eks..:) Også kan jeg lett tilsette mm/mme og olje når jeg har tint miniporsjonen. Har også sviskemos nedfryst. Snertent!! :)
 
Jeg kan gjerne dele oppskrifter når vi kommer så langt =)
Ser for meg at det blir en stund til :p
I starten blir det nok ganske enkle, rene ting han får :)
 
Jeg synes det er så praktisk å koke en god dose i slengen og fryse ned så jeg har noen måltider klare, så trenger jeg ikke koke før hvert måltid;) nå har vi to ulike typer mos klar til bruk i fryseren! Mannen synes den som det er ferdigblanda mm i er den beste for da trenger han bare å varme opp, og slipper å tenke på å blande noe i den;)
 
Jeg kan gjerne dele oppskrifter når vi kommer så langt =)
Ser for meg at det blir en stund til :p
I starten blir det nok ganske enkle, rene ting han får :)
Vi begynte jo med bare gulrot, men etter tre uker med det tenkte jeg det var på tide å introdusere flere smaker;) så da ble det pastinakk i noen dager og så "mixamoser" med flere ulike grønnsaker i:D
Greit å få litt ideer på barnematfronten, har så lyst å lære å bruke urter og hvitløk o.l. etter hvert:)
 
Vi begynte jo med bare gulrot, men etter tre uker med det tenkte jeg det var på tide å introdusere flere smaker;) så da ble det pastinakk i noen dager og så "mixamoser" med flere ulike grønnsaker i:D
Greit å få litt ideer på barnematfronten, har så lyst å lære å bruke urter og hvitløk o.l. etter hvert:)
Ja jeg gleder meg, det er utrolig moro! :D
Og kjøtt og fisk etterhvert da. Blir bra :D
 
Her kommer det bare til å gå i gulerot, pære og banan fremover tror jeg.
Men mango og pære er jo godt sammen:)
 
Fortsatt ingen flere enn meg som koker barnemat??? Neinei :p
Laga en deilig fruktmos nå i kveld av pære, bringebær og banan :)

2 pærer
1 neve frosne bringebær
1/3 banan

Kokte pæra alene i 10 minutt først sammen med 0,5dl vann og hadde så i bringebærne og kokte i noen minutter til.
Helte av vannet og mosa først disse to sammen. Bringebær har mye frø som kan være litt ekle å svelge, så silte mosen og hadde så i bananen og kjørte en runde til med stavmikseren. Blei litt mer smoothie enn mos pga løs konsistens, men frøs den ned i isbitformer for å ha til grøt :) Nydelig på smak!
 
Fortsatt ingen flere enn meg som koker barnemat??? Neinei :p
Laga en deilig fruktmos nå i kveld av pære, bringebær og banan :)

2 pærer
1 neve frosne bringebær
1/3 banan

Kokte pæra alene i 10 minutt først sammen med 0,5dl vann og hadde så i bringebærne og kokte i noen minutter til.
Helte av vannet og mosa først disse to sammen. Bringebær har mye frø som kan være litt ekle å svelge, så silte mosen og hadde så i bananen og kjørte en runde til med stavmikseren. Blei litt mer smoothie enn mos pga løs konsistens, men frøs den ned i isbitformer for å ha til grøt :) Nydelig på smak!
Det hørtes veldig godt ut!! :)

Spørs om det blir mye koking og mosing her, om Lillebror fortsetter å være så interessert i hel mat. Men kan kanskje skrive her hva vi gir han etterhvert?
 
Det hørtes veldig godt ut!! :)

Spørs om det blir mye koking og mosing her, om Lillebror fortsetter å være så interessert i hel mat. Men kan kanskje skrive her hva vi gir han etterhvert?
Gjør gjerne det! Og hvordan ;) Hvordan skal du f.eks gjøre det med kjøtt? Gi han en kotelett? :p
 
Gjør gjerne det! Og hvordan ;) Hvordan skal du f.eks gjøre det med kjøtt? Gi han en kotelett? :p
Neh. Jeg tenkte vi bare kunne grille en hel flatbiff til sommeren, legge den foran han og se hva han gjorde :p
 
Mitt første forsøk på gulrot og potet mos. Daniel fikk en liten smaksprøve og ga noen skikkelige grimaser. Var kanskje litt mye potet i forhold til gulrot. Satte en i kjøleskapet og resten i frysen.
 

Vedlegg

  • 1363259706836.jpg
    1363259706836.jpg
    44,8 KB · Visninger: 14
Back
Topp