Barnehagestart

Namia

Glad i forumet
Aprillykke 2017
Påskekyllingene 2020
Har en på 2 og et halvt år som skal starte i barnehagen i august. Trenger tips til hva jeg trenger av utstyr og klær til barnehagestart.

Lurer også på hvor lang innkjøring/tilvenningsperiode dere hadde? Hvor mange dager var du der med barnet? Hvor lenge av gangen etc?

Alle tips og råd tas i mot med takk! :)
 
Det er greit med et par skift i skiftetøyskurven (to strømpebukser/stilongser, to par sokker, to gensere, to bukser etc.) kanskje litt avhengig av hvor i landet man bor/hvor kaldt det er så må man kanskje ha fleeceklær/ullklær, ett sett regnklær, en tynn dress/bukse og jakke (temperaturavhengig, er det kaldt må man kanskje ha tjukkere dress) støvler, joggesko, kanskje litt tidlig med votter og luer men det trengs nok senere til høsten/vinteren (i nordland har vi brukt ullklær og luer flere ganger i sommer :p). Hvis barnehagen pleier å være på tur og barna bærer mat/drikke selv er det lurt med en god ryggsekk. om bhg ikke har matservering må barnet ha matboks. Bruker barnet bleier må det også være med (helst sånne vanlige bleier, ikke trusebleier - går raskere å skifte om ikke alle klærne må av og på). Skal barnet sove må man kanskje undersøke om dere må stille med vogn og sovepose eller om bhg har annen ordning.

Angående innkjøring så kan det være lurt å spørre barnehagen hvordan de gjør det, det kan praktiseres litt forskjellig. Noen opererer med 3 dager, andre lengre. Har selv bare vært med på innkjøring av mindre barn, da har vi operert med 3 dager i utgangspunktet og så justert etter hva barnet har trengt (noen trenger bare 2 dager og noen trenger lengre tid med mor/far i barnehagen). Man kan sikkert komme på besøk før barnet begynner, men det bør jo avklares med bhg i forkant.
Håper det var litt til hjelp :)
 
Skriver under på alt over [emoji5] Ang votter: vår bhg ville gjerne ha både ull og vanntette.
En ting vi er veldig glad for er at han har en bhg-koseklut som ikke blir med hjem (han har en annen hjemme). Veldig greit å slippe å huske å ta den til og fra bhg hver dag.
 
Vi fikk utstyrsliste fra bhg som var veldig detaljert og basert på hva de trengte mtp hvor i landet, aktiviteter, måltider osv (klima, hvor mye ute/inne osv varierer jo mye). Så jeg ville rett og slett bare ha spurt bhg. Det samme gjelder tilvenning. De fleste bhg har sitt "eget opplegg"
 
2 ekstra skift
Ull/ fleece til mellomlag
Regmtøy eller skallklær
Matboks
Drikkeflaske
Luer tynne/tykke
Tynne votter
Ryghsekk ambefaler Bergans 12 l
 
Vi fikk utstyrliste av barnehagen hva de ønsket å ha.
Vi brukte ca en ukes tid med tilvenning, fordelt mellom far og meg.
I tillegg ønsket de vogn til soving i barnehagen fordi vår sønn ikke klarte og sove på madrass før senere. Kjøpte derfor billig vogn på finn.no til det.
Det kommer ann hvilke muligheter de har den barnehagen dine barn skal begynne.
 
Det er greit med et par skift i skiftetøyskurven (to strømpebukser/stilongser, to par sokker, to gensere, to bukser etc.) kanskje litt avhengig av hvor i landet man bor/hvor kaldt det er så må man kanskje ha fleeceklær/ullklær, ett sett regnklær, en tynn dress/bukse og jakke (temperaturavhengig, er det kaldt må man kanskje ha tjukkere dress) støvler, joggesko, kanskje litt tidlig med votter og luer men det trengs nok senere til høsten/vinteren (i nordland har vi brukt ullklær og luer flere ganger i sommer :p). Hvis barnehagen pleier å være på tur og barna bærer mat/drikke selv er det lurt med en god ryggsekk. om bhg ikke har matservering må barnet ha matboks. Bruker barnet bleier må det også være med (helst sånne vanlige bleier, ikke trusebleier - går raskere å skifte om ikke alle klærne må av og på). Skal barnet sove må man kanskje undersøke om dere må stille med vogn og sovepose eller om bhg har annen ordning.

Angående innkjøring så kan det være lurt å spørre barnehagen hvordan de gjør det, det kan praktiseres litt forskjellig. Noen opererer med 3 dager, andre lengre. Har selv bare vært med på innkjøring av mindre barn, da har vi operert med 3 dager i utgangspunktet og så justert etter hva barnet har trengt (noen trenger bare 2 dager og noen trenger lengre tid med mor/far i barnehagen). Man kan sikkert komme på besøk før barnet begynner, men det bør jo avklares med bhg i forkant.
Håper det var litt til hjelp :)


Tusen takk for gode tips :)

Fikk ikke så mye info på møte i barnehage om akkurat lengden på innkjøring. Men jeg er hjemme i permisjon hele hans første barnehageår, og vil gjerne gi han en myk start. Jeg så liksom for meg to uker med innkjøring, men det er knyttet til at han har en del spesielle behov. Men 2 uker er kansje litt mye det da :p
 
Skriver under på alt over [emoji5] Ang votter: vår bhg ville gjerne ha både ull og vanntette.
En ting vi er veldig glad for er at han har en bhg-koseklut som ikke blir med hjem (han har en annen hjemme). Veldig greit å slippe å huske å ta den til og fra bhg hver dag.

Tusen takk for gode tips :)
 
2 ekstra skift
Ull/ fleece til mellomlag
Regmtøy eller skallklær
Matboks
Drikkeflaske
Luer tynne/tykke
Tynne votter
Ryghsekk ambefaler Bergans 12 l


Tusen takk for gode tips :)
 
Vi fikk utstyrliste av barnehagen hva de ønsket å ha.
Vi brukte ca en ukes tid med tilvenning, fordelt mellom far og meg.
I tillegg ønsket de vogn til soving i barnehagen fordi vår sønn ikke klarte og sove på madrass før senere. Kjøpte derfor billig vogn på finn.no til det.
Det kommer ann hvilke muligheter de har den barnehagen dine barn skal begynne.


Ja han må ha vogn , men har spesialvogn. Så blir nok å drasse den frem og tilbake. Bor heldigvis veldig nærmt barnehagen.

Kjenner det er vanskelig å se hva jeg skal legge opp til ift innkjøringen og lengden på den. Hadde liksom sett for meg to uker. Skal være hjemme i permisjon hele hans første barnehageår. Så vil gjerne gi han en myk start.
 
Tusen takk for gode tips :)

Fikk ikke så mye info på møte i barnehage om akkurat lengden på innkjøring. Men jeg er hjemme i permisjon hele hans første barnehageår, og vil gjerne gi han en myk start. Jeg så liksom for meg to uker med innkjøring, men det er knyttet til at han har en del spesielle behov. Men 2 uker er kansje litt mye det da :p

Virker som barnehagen din er fleksibel på hvor lang innkjøringen vil være/individuelle tilrettelegginger.
Umiddelbart tenker jeg at to uker er litt lenge, barnet skal jo også lære at mamma/pappa ikke skal være i barnehagen, men det kan jo også være at ditt barn har behov for så lang tid. Derfor viktig med dialog og samarbeid med barnehagen
 
Jeg anbefaler å ha korte dager de 2-3 første ukene. De første to dagene holder det med 2-3 timer, og gjerne vent til dag 3/4 med å gå i fra han. Barnehager har litt forskjellig praksis her. Men har du mulighet til å være mye i barnehagen er det bare fint, noen er fremdeles etter den "gamle skolen" og ønsker å kaste foreldre ut fortest mulig, men det trenger du ikke:)

I august trenger du:
Solhatt/caps (og solbriller)
Solkrem (hvis ikke bhg har)
Sandaler, joggesko og støvler
Todelt regnsett
Sydvest (mer praktisk enn hetta på regnjakken)
Regnvotter uten for

Skiftetøy:
2-3 shortser
2-3 t-skjorter
2-3 tynne gensere
1-2 tykkere gensere
2 bukser
2-3 par sokker
2-3 truser

Når det begynner å bli kjørligere trenger han:
Parkdress
Tynne votter/vanter
Regnvotter med for
Tynt ull/fleecetøy
Tynne luer
Tynne halser

Du spør hva du trenger til oppstart så tar ikke med vinterting.

Hvis han bruker bleier fremdeles?: Bleier og stellekrem og tørr-/våtservietter (hvis ikke barnehagen har)

Soving i vogn:
Myggnetting
Regntrekk
Dyne og lammeskinn
Teppe
Vognseler

Matboks, sekk og drikkeflaske (noen bhg bruker ikke det).


Husk å merke ALT med navn.
Og da mener jeg alt. Myggnetting, solkrem, sokker, solbriller, sko, både jakka og den avtagbare hetten på jakka, både flasken og korken (og sugerøret) til drikkeflasken og alt sånt som kan gå fra hverandre.
 
Last edited:
Virker som barnehagen din er fleksibel på hvor lang innkjøringen vil være/individuelle tilrettelegginger.
Umiddelbart tenker jeg at to uker er litt lenge, barnet skal jo også lære at mamma/pappa ikke skal være i barnehagen, men det kan jo også være at ditt barn har behov for så lang tid. Derfor viktig med dialog og samarbeid med barnehagen

Jeg tenkte det samme, er en viss risiko for at han blir så vant med at du er med i bhg at det blir verre når du da går fra han. En myk start med kortere dager er et annet alternativ. Men det viktigste er jo å se an barnet ditt. De som jobber i bhg har masse erfaring med dette og vil hjelpe dere [emoji5]
Det er fryktelig vanskelig i begynnelsen, dette med å gi barna våre fra oss. Men han kommer til storkose seg!
 
Virker som barnehagen din er fleksibel på hvor lang innkjøringen vil være/individuelle tilrettelegginger.
Umiddelbart tenker jeg at to uker er litt lenge, barnet skal jo også lære at mamma/pappa ikke skal være i barnehagen, men det kan jo også være at ditt barn har behov for så lang tid. Derfor viktig med dialog og samarbeid med barnehagen


Ja vi får se det litt ann når vi kommer så langt. Prøver bare å legge opp hvor mye far skal ta fri , da han må passe baby mens jeg er med i barnehagen / være med i barnehagen.
Nå har jeg som nevnt et barn med spesielle behov, så vi får nesten se hvordan det går underveis.

Takk for svar :)
 
Jeg anbefaler å ha korte dager de 2-3 første ukene. De første to dagene holder det med 2-3 timer, og gjerne vent til dag 3/4 med å gå i fra han. Barnehager har litt forskjellig praksis her. Men har du mulighet til å være mye i barnehagen er det bare fint, noen er fremdeles etter den "gamle skolen" og ønsker å kaste foreldre ut fortest mulig, men det trenger du ikke:)

I august trenger du:
Solhatt/caps (og solbriller)
Solkrem (hvis ikke bhg har)
Sandaler, joggesko og støvler
Todelt regnsett
Sydvest (mer praktisk enn hetta på regnjakken)
Regnvotter uten for

Skiftetøy:
2-3 shortser
2-3 t-skjorter
2-3 tynne gensere
1-2 tykkere gensere
2 bukser
2-3 par sokker
2-3 truser

Når det begynner å bli kjørligere trenger han:
Parkdress
Tynne votter/vanter
Regnvotter med for
Tynt ull/fleecetøy
Tynne luer
Tynne halser

Du spør hva du trenger til oppstart så tar ikke med vinterting.

Hvis han bruker bleier fremdeles?: Bleier og stellekrem og tørr-/våtservietter (hvis ikke barnehagen har)

Soving i vogn:
Myggnetting
Regntrekk
Dyne og lammeskinn
Teppe
Vognseler

Matboks, sekk og drikkeflaske (noen bhg bruker ikke det).


Husk å merke ALT med navn.
Og da mener jeg alt. Myggnetting, solkrem, sokker, solbriller, sko, både jakka og den avtagbare hetten på jakka, både flasken og korken (og sugerøret) til drikkeflasken og alt sånt som kan gå fra hverandre.


Tusen takk for kjempe god info og liste :) !
Det blir en spennende tid vi har i møte.
 
Jeg tenkte det samme, er en viss risiko for at han blir så vant med at du er med i bhg at det blir verre når du da går fra han. En myk start med kortere dager er et annet alternativ. Men det viktigste er jo å se an barnet ditt. De som jobber i bhg har masse erfaring med dette og vil hjelpe dere [emoji5]
Det er fryktelig vanskelig i begynnelsen, dette med å gi barna våre fra oss. Men han kommer til storkose seg!

Takk for innspill :)

Ja det er vanskelig dette. Sikkert mer for oss en for den på enkelte punkter :p

Har absolutt tenkt å ha korte dager som du nevner. Det kommer han til å ha hele året da jeg er hjemme i permisjon. Men ønsker han skal få gå litt hver dag. Gjerne bare noe timer. Det får være litt opp til han også. Han er et barn med spesielle behov, så vi får se det litt ann.
 
Back
Topp