Barnehagestart

BareEnMamma

Glad i forumet
*MIA*
Nå er det bare få uker igjen til vår lille gutt begynner i barnehagen. Jeg gruer meg fælt :/ Tanken på at noen andre skal passe han, stelle med han og være med han store deler av dagen er helt fjern for meg. Samtidig vet jeg hvor viktig det er å gå i bhg, god sosial trening og sikkert kjempegøy for han å leke dagen lang.
Skikkelig blanda følelser med andre ord. Han blir veldig lei seg nå når man sier nei til han, tanken på at jeg ikke er der for å trøste han og vise han At det er greit å ikke få lov til alt tærer litt. Men han lærer vel også etterhvert at han ikke trenger å bli så innmari lei seg for et nei.

Hva føler dere andre ang bhg-start?
 
Jeg kjenner godt til følelsen! Husker veldig godt da storesøster skulle begynne.. Tror jeg ringte til bhg flere ganger om dagen den første tiden ;)
Det gikk veldig fint, og hun protesterte ikke verken ved levering/henting. Men da hun hadde gått i bhg en 2-3.mnds tid så kom reaksjonene... Da var vi inne i en periode hvor hun skrek ved levering osv..:( tungt for mammahjertet. Trøsten var at det gikk over så fort jeg var utav døra ;)
Alt blir en overgang, i hvert sitt tempo. Ingen er like, så det kan heldigvis ikke sammenliknes noe. :)
Det er utrolig hvor mye de lærer i bhg, så det var/er absolutt ingen tvil om at det var det beste for jenta her!
Lillebror står på venteliste til den aktuelle bhg, og vi har heldigvis mulighet til å ha han hjemme enn så lenge.. Håper han kan få plass der etterhvert.
 
Både gleder meg - ser at han vil få veldig godt av å komme i barnehage så han får lekt litt med andre barn.
Og gruer meg veldig - han er veldig avhengig av å være med oss foreldrene heeeele tiden, har begynt å la seg passe et par timer av besteforeldre uten konstant gråt nå de siste par ukene bare. Pluss at han er litt "vanskelig" mtp søvn, mat osv. Men har absolutt tiltro til at de som jobber der er kjempeflinke, så håper han tilvennes noenlunde greit :) Og de har jo garantert vært borti disse problemene mange ganger før. Han trivdes hvertfall veldig godt på bli-kjent-dagen i juni :)
 
Takk for svar dere! Jeg kjenner at jeg gruer meg helt vanvittig! Jeg vil ikke at lillegutt skal føle at jeg ikke vil være med han, teit tanke kanskje, men jeg kan ikke noe for det. Jeg har jo vært med han hver eneste dag siden han ble født, og da jeg begynte å jobbe var han jo med pappan sin. Det beroliger meg at han ser til å trives når vi har vært i barnehagen, og han har vært på overnatting hos mine foreldre flere ganger og har det alltid fint der, men de er jo hans familie, de elsker han jo over alt på jord så det er jo annerledes enn de voksne i barnehagen. Men jeg ser jo at de er kjærlige, snille og gode de i barnehagen. Ja, det hele er bare rart.

Jeg er foreløpig hjemme og kommer til å være det fram til jeg får ny jobb når enn det måtte være. Er det ok at jeg henter han litt tidlig fra barnehagen? Skal selvsagt spørre i barnehagen, men lurer på om noen andre har erfaringer med det?
 
Takk for svar dere! Jeg kjenner at jeg gruer meg helt vanvittig! Jeg vil ikke at lillegutt skal føle at jeg ikke vil være med han, teit tanke kanskje, men jeg kan ikke noe for det. Jeg har jo vært med han hver eneste dag siden han ble født, og da jeg begynte å jobbe var han jo med pappan sin. Det beroliger meg at han ser til å trives når vi har vært i barnehagen, og han har vært på overnatting hos mine foreldre flere ganger og har det alltid fint der, men de er jo hans familie, de elsker han jo over alt på jord så det er jo annerledes enn de voksne i barnehagen. Men jeg ser jo at de er kjærlige, snille og gode de i barnehagen. Ja, det hele er bare rart.

Jeg er foreløpig hjemme og kommer til å være det fram til jeg får ny jobb når enn det måtte være. Er det ok at jeg henter han litt tidlig fra barnehagen? Skal selvsagt spørre i barnehagen, men lurer på om noen andre har erfaringer med det?
Jeg hadde nok levert seint og hentet tidlig selv, gjør det nesten hver dag med storebror på 3 år (9.30-15). Selv han er utslitt etter så kort dag i bhg :)
Nå begynner ikke aprilfrøkna vår før til neste høst, men hadde vi kunne hatt 40% plass så hadde vi tatt henne inn nå (er kun 50 og 100 i kommunen nå). I tillegg er det utbygging av bhg fra jul av og de vet fortsatt ikke hvor ungene skal være frem til august 16. Syns det blir litt ustabilt for en ettåring.
Pappaen er ufør og jeg jobber redusert slik at jeg starter i full jobb når kontantstøtten blir borte i mars :)
 
Føler det ganske likt som deg Mamitica. Jeg gruer meg veldig veldig. Begynner faktisk å grine om jeg må snakke skikkelig om det. Prøver å ikke prate om det foran Mini, så han ikke blir påvirket.

De sier at de kommer lettere inn i leken om de kommer tidlig i bhg (for da er ikke alle opptatt med sin egen lek enda), og så kan de heller hentes tidlig. Så jeg vil prøve det. Og i begynnelsen kan ingen ville hester stanse meg fra å hente han veldig tidlig så han får en myk start.

Det trøster meg litt at han skal sove fra ca 11 og i alt fra 1-3 timer. Da blir ikke barnehagedagen så lang for han i forhold til om han ikke hadde sovet den luren midt På dagen.
 
Det er mye å fordøye og er fortsatt veldig spent på den nye hverdagen. Nå har vi vært flere ganger på besøk i barnehagen og mini koser seg hver gang heldigvis. Vi har hund så på dagen går vi ofte tur forbi barnehagen da den er rett ved der vi bor, og nå har lillegutt begynt å peke mot barnehagen og gi tydelig beskjed om at han vil at vi skal gå dit, det gjør meg litt lettere til sinns. Jeg ser jo at han trenger litt mer stimuli, litt kjedelig i lengden å bare være med mamma hjemme sikkert, så jeg må bare tenke at han kommer til å kose seg der. Han må bare bli vandt til å være der uten oss, og jeg kommer nok til å levere litt sent og hente tidlig, jeg føler det er riktig når jeg først har muligheten til det.
 
Min har vært i barnehage noen dager nå, og det går helt supert. Hadde mange av de samme tankene som deg før han begynte. Han gråter kun når vi går, men slutter like etter vi har dratt. Barnehagen vår er fantastisk og sender mms hvor vi ser at han storkoser seg <3 Han er en drøm å få til å sove, og første dagen sov han 2,5 timer i vogn som stod i ro, noe som ALDRI har skjedd hjemme... Her snakker vi max 40 minutter hvis vi triller kontinuerlig.. Sover godt om natta, og er blid som ei sol når vi henter. I går var han i barnehagen fra 9.30-14.30, og i dag blir sikkert samme. Jeg er bare såå fornøyd og lettet, så håper det går like fint med alle aprilbarna. Vet at han kan få en reaksjon etter hvert, men så langt er alt bare helt supert. Tror han var veldig klar :)
 
Så godt å lese at det har gått fint! :) :) Og godt å lese at det blir korte dager på de små.
Blir spennende når Mini begynner, kjenner jeg. Sikkert både på godt og vondt.
 
Her begynte fuglungen i bhg allerede i beg av mars (veldig korte dager) og det gikk helt strålende! Nå er hun nettopp begynt i en ny bhg og det kvidde jeg meg til (bytte bhg) men hun er så stor for alderen fysisk og mentalt at jeg tror hun glir rett inn. Hun knytter seg lett til gode damer og har nok allerede en favoritt etter 3 korte dager.

Bhg er himmelen for henne. Fullt av leker, mange barn, spennende uteleker, fast rutine, noen som ser på henne nesten hele tiden og har det som jobb på deling slik at det ikke blir bare slitne mamma eller pappa som gjør all jobben alene. Hun syns det er veldig kjekt og ville slett ikke hjem da jeg hentet henne tidlig i dag (siste dag i tilvenningen). Hun syns det var ekstra kjekt når jeg var der og ville vise meg alle lekene.
 
Her begynte fuglungen i bhg allerede i beg av mars (veldig korte dager) og det gikk helt strålende! Nå er hun nettopp begynt i en ny bhg og det kvidde jeg meg til (bytte bhg) men hun er så stor for alderen fysisk og mentalt at jeg tror hun glir rett inn. Hun knytter seg lett til gode damer og har nok allerede en favoritt etter 3 korte dager.

Bhg er himmelen for henne. Fullt av leker, mange barn, spennende uteleker, fast rutine, noen som ser på henne nesten hele tiden og har det som jobb på deling slik at det ikke blir bare slitne mamma eller pappa som gjør all jobben alene. Hun syns det er veldig kjekt og ville slett ikke hjem da jeg hentet henne tidlig i dag (siste dag i tilvenningen). Hun syns det var ekstra kjekt når jeg var der og ville vise meg alle lekene.


Godt å lese om fornøyde barn i bhg! Nå er det bare 3 dager til min begynner. Ouæææ! :p
 
Godt å lese om fornøyde barn i bhg! Nå er det bare 3 dager til min begynner. Ouæææ! :p
Det er veldig individuelt og dersom du har muligheten vil jeg anbefale korte dager så lenge du kan. Det øker tryggheten på at mamma kommer tilbake. Barn har vel ikke tidsperspektiv i den alderen, men de blir slitne (!!) og når alt er nytt blir de ekstra slitne. Kan jo tenke tilbake til skolen når man skiftet klasse - hvem er hvem, hvem er grei hvem er slem, hvem kan gi trøst, hvem er gøy å leke med

Vi hadde korte dager i en mnd første gangen, skulle ønske vi kunne gjøre det sånn nå også for hun var helt gåen i dag.
 
Det er veldig individuelt og dersom du har muligheten vil jeg anbefale korte dager så lenge du kan. Det øker tryggheten på at mamma kommer tilbake. Barn har vel ikke tidsperspektiv i den alderen, men de blir slitne (!!) og når alt er nytt blir de ekstra slitne. Kan jo tenke tilbake til skolen når man skiftet klasse - hvem er hvem, hvem er grei hvem er slem, hvem kan gi trøst, hvem er gøy å leke med

Vi hadde korte dager i en mnd første gangen, skulle ønske vi kunne gjøre det sånn nå også for hun var helt gåen i dag.

Jeg planlegger å levere rundt 8.30 og hente mellom 12 og 14.30. (Tidlig i begynnelsen og.så øke)
Ser liksom ikke for meg at han noengang må trenge å være der lengre enn til 15 uansett, med mindre jeg får rare tidspunkter på legetimer eller noe annet uvanlig.
I begynnelsen blir det veldig korte dager hvertfall. Får en mye bedre feeling på hele "opplegget" når jeg vet at jeg kan hente tidlig :)
 
Jeg planlegger å levere rundt 8.30 og hente mellom 12 og 14.30. (Tidlig i begynnelsen og.så øke)
Ser liksom ikke for meg at han noengang må trenge å være der lengre enn til 15 uansett, med mindre jeg får rare tidspunkter på legetimer eller noe annet uvanlig.
I begynnelsen blir det veldig korte dager hvertfall. Får en mye bedre feeling på hele "opplegget" når jeg vet at jeg kan hente tidlig :)
Han får det nok kjempebra, og vil sikkert ikke gå hjem, men fordi de blir så slitne så er det nok absolutt bra i lengden å hente ham tidlig den første tiden
 
Her har tilvenningen gått veldig bra! Heldigvis :) Det er helt forferdelig å gå fra han, jeg hylgråt de to første dagene. Han blir litt trist når jeg går, dirrende underleppe, og på fredag gråt han litt, men jeg får melding om at det går over fort og at han begynner å leke og koser seg resten av tiden :) Det er en lettelse å få de meldingene. Og det var egentlig en lettelse at han slapp gråten løs på fredag, for jeg har følt at han har holdt gråten tilbake og bitt det i seg, og jeg vet hvor vondt det er å ikke slippe det ut. Han er blid og fornøyd ellers, vi koser oss ekstra masse når vi er sammen.

Her leverer jeg 09:30 og henter 14, korte dager er gull. Hell i uhell at jeg mistet jobben før sommeren slik at jeg er hjemme nå. Vi har så fine stunder før bhg og etter. Dette lover i hvert fall godt! :) Jeg får en enorm klump i halsen av å tenke på lille skatten min i barnehagen, men det er jo en del av livet.
 
Her har gutten vår nå hatt sin første uke i barnehagen.
Tirsdag til torsdag var mammahjertet tynget av sorg :( har ikke grått så mye siden barseltårene etter fødsel. Det slapp taket på fredagen - endelig kunne jeg snakke om og med barenehagen uten at tårene presset på eller rant. Jeg ble virkelig vippet av pinnen av hvor sterk min reaksjon var - pinlig at den kom som en "ekspolsjon" i barnehagen den andre dagen. Måtte bare komme meg bort derfra før jeg gikk fullstendig i oppløsning.

Når det er sagt er barnehagen og de ansatte helt supre og jeg er sikker på at han nok kommer til å trives mer etterhvert. De siste tre dagene ble griningen lengre for hver gang jeg gikk :( På fredag ved henting var han veldig glad for å se meg, men da hans primærkontakt skulle si hade - klamret han seg fast til meg og gråt fortvilt. Sikkert redd jeg skulle gå fra han igjen. Jeg håper at jeg en dag snart skal få oppleve at han viser gjensynsglede når vi kommer til barnehagen. Håper det ikke går så lang tid før han viser det.

Godt å lese om alle de gode opplevelsene dere har hatt.
 
Her har tilvenningen gått veldig bra! Heldigvis :) Det er helt forferdelig å gå fra han, jeg hylgråt de to første dagene. Han blir litt trist når jeg går, dirrende underleppe, og på fredag gråt han litt, men jeg får melding om at det går over fort og at han begynner å leke og koser seg resten av tiden :) Det er en lettelse å få de meldingene. Og det var egentlig en lettelse at han slapp gråten løs på fredag, for jeg har følt at han har holdt gråten tilbake og bitt det i seg, og jeg vet hvor vondt det er å ikke slippe det ut. Han er blid og fornøyd ellers, vi koser oss ekstra masse når vi er sammen.

Her leverer jeg 09:30 og henter 14, korte dager er gull. Hell i uhell at jeg mistet jobben før sommeren slik at jeg er hjemme nå. Vi har så fine stunder før bhg og etter. Dette lover i hvert fall godt! :) Jeg får en enorm klump i halsen av å tenke på lille skatten min i barnehagen, men det er jo en del av livet.


Synes ikke det er noe rart at du synes det er tøft!! <3
Det lyser hvertfall kjærlighet for gullet ditt av ordene dine :) <3
 
Her har gutten vår nå hatt sin første uke i barnehagen.
Tirsdag til torsdag var mammahjertet tynget av sorg :( har ikke grått så mye siden barseltårene etter fødsel. Det slapp taket på fredagen - endelig kunne jeg snakke om og med barenehagen uten at tårene presset på eller rant. Jeg ble virkelig vippet av pinnen av hvor sterk min reaksjon var - pinlig at den kom som en "ekspolsjon" i barnehagen den andre dagen. Måtte bare komme meg bort derfra før jeg gikk fullstendig i oppløsning.

Når det er sagt er barnehagen og de ansatte helt supre og jeg er sikker på at han nok kommer til å trives mer etterhvert. De siste tre dagene ble griningen lengre for hver gang jeg gikk :( På fredag ved henting var han veldig glad for å se meg, men da hans primærkontakt skulle si hade - klamret han seg fast til meg og gråt fortvilt. Sikkert redd jeg skulle gå fra han igjen. Jeg håper at jeg en dag snart skal få oppleve at han viser gjensynsglede når vi kommer til barnehagen. Håper det ikke går så lang tid før han viser det.

Godt å lese om alle de gode opplevelsene dere har hatt.


Håper det blir lettere for dere begge <3
Du får ta det rolig kanskje når levering pågår, hvis du kan. Jeg planlegger det nå på mandag og håper hvertfall det kan hjelpe for oss begge.
Jeg skal ikke lyve, jeg gleder meg fortsatt ikke til han begynner.
 
Håper det blir lettere for dere begge <3
Du får ta det rolig kanskje når levering pågår, hvis du kan. Jeg planlegger det nå på mandag og håper hvertfall det kan hjelpe for oss begge.
Jeg skal ikke lyve, jeg gleder meg fortsatt ikke til han begynner.

Jeg får heldigvis bruke den tiden jeg og han trenger ved levering, men på et tidspunkt må jeg jo gå (selv om jeg kunne tenke meg å være der hele tiden ;) ). Jeg har han også korte dager i barnehagen. Leverer rundt kl 9-9.30 og henter han kl 13.30. Avtalen som ble gjort med ped.leder nå før helga for kommende uke, er at de skal sende sms om hvordan han har det. Opplever de at han viser mye tegn på stress gir de meg et vink og jeg kan hente han tidligere enn planlagt. Heldigvis så sover han godt i barnehagen så våkentiden er kortere for han. :)
 
Synes ikke det er noe rart at du synes det er tøft!! <3
Det lyser hvertfall kjærlighet for gullet ditt av ordene dine :) <3

Du er nå god <3

Det kommer til å gå så fint! Det er helt forferdelig, men oppi det hele så er det jo spennende og ganske vakkert. Tenk så store de plutselig er. Alt de skal lære, se, oppleve. Det er mest av alt vemodig syns jeg.

Min trøst er at han sover 1-2 timer der og noe av tiden går til spisingen så da er det ikke altfor mange timer hvor han skal finne seg til rette og leke blant de andre. Selv om det går veldig fint det og.

Vår gutt er veldig rolig, han gråter sjeldent, spesielt med andre enn oss foreldre, så de er ekstra oppmerksomme på han. Han er veldig leken og tuller masse, men også observerende og behersket. Det føles godt for oss, at selv om han lett kunne havnet i bakgrunnen av de som gråter masse eller gjør mye utav seg, så er de ansatte faktisk ekstra oppmerksomme på de som er som han. For jeg ser jo at han bærer på utrolig mye følelser selv om han ikke slipper det ut på samme måte som de andre. Og det er så fantastisk at de ansatte også er bevisste på det, og ser det selv.
 
Back
Topp