Barnehage

K

Katja

Guest
Hva er den beste alderen for å starte i barnehage? Min datter blir 2.5 til høsten, jeg jobber 100% og hun er hos en dagmamma på dagtid, sammen med 3 andre barn.. Har vært på besøk i en lokal barnehage og inntrykket var ikke så bra, så mange barn og så få ansatte.. :-( nesten alle barna gikk med smokk.. jenta mi sluttet da hun var 8 mnd.. Er bekymret med at hun vil være som de andre og kreve smokk. Kan ansatte i barnehagen gi den uten å spørre meg? Kunne godt tenke meg å ha henne hos dagmamma til høsten '19 men mannen er uenig.. Beklager hvis jeg høres paranoid ut, bare litt bekymret
 
Er det andre barnehager som kan være aktuelle? Ellers har du litt du skulle sagt om barnet ditt sin hverdag. At du ikke vil at det skal gå rundt med smokk osv.

Samtidig så er det ingen god bemanningsnorm i barnehager og få voksne på mange barn er dessverre ikke et sjeldent syn.

Begge mine begynte da de var 1,5 år. Gikk kjempefint, men dette avhenger mye av ungene og hvilken personlighet de har. Det sies at det er null problem å sende ettåringer, men min erfaring sier at alder ikke har så mye med hvordan tilvenning går. Dessuten har veldig mange barnehager ikke kapasitet til å ta hånd om så mange ettåringer. Ikke for å skremme deg, men dette er realiteten.

Du kan også prøve å få til et møte der du kan snakke med pedagogisk leder om bekymringene dine og hva du ønsker av barnehagen.
 
Last edited:
Er det andre barnehager som kan være aktuelle? Ellers har du litt du skulle sagt om barnet ditt sin hverdag. At du ikke vil at det skal gå rundt med smokk osv.

Samtidig så er det ingen god bemanningsnorm i barnehager og få voksne på mange barn er dessverre ikke et sjeldent syn.

Begge mine begynte da de var 1,5 år. Gikk kjempefint, men dette avhenger mye av ungene og hvilken personlighet de har. Det sies at det er null problem å sende ettåringer, men min erfaring sier at alder ikke har så mye med hvordan tilvenning går. Dessuten har veldig mange barnehager ikke kapasitet til å ta hånd om så mange ettåringer. Ikke for å skremme deg, men dette er realiteten.

Du kan også prøve å få til et møte der du kan snakke med pedagogisk leder om bekymringene dine og hva du ønsker av barnehagen.
Ungen er jo 2 år, ikke ett år.
 
Hva er den beste alderen for å starte i barnehage? Min datter blir 2.5 til høsten, jeg jobber 100% og hun er hos en dagmamma på dagtid, sammen med 3 andre barn.. Har vært på besøk i en lokal barnehage og inntrykket var ikke så bra, så mange barn og så få ansatte.. :-( nesten alle barna gikk med smokk.. jenta mi sluttet da hun var 8 mnd.. Er bekymret med at hun vil være som de andre og kreve smokk. Kan ansatte i barnehagen gi den uten å spørre meg? Kunne godt tenke meg å ha henne hos dagmamma til høsten '19 men mannen er uenig.. Beklager hvis jeg høres paranoid ut, bare litt bekymret

Jeg tror du bør snakke med noen som har barn i bhg.
Bhg gir selvfølgelig ikke barnet smokk om du ikke sender det med, eller om du ikke vil barnet skal ha smokk.
Hvis det er den største bekymringen, tenker jeg kanskje bhg er veldig greit, for da blir mamma og pappa fort herdet litt også. ;)
 
Selvfølgelig får ikke barnet ditt smokk i bhg. Er forskjell på barn ang bruken av smokk. Kan hende du var uheldig og kom inn midt i smokketid. Mange blir levert med smokk og gir den ikke fra seg frivillig uten kamp. Min eldste var 3.5 år når hu begynte i bhg. De hadde en del problemer med hu i starten. Hu skjønte ikke gangen i en hverdag med så mange barn. Hu ville ikke høre etter eller være med inn når alle andre gikk inn osv. Dette fikk heldigvis fort over men det er viktige ting å lære før man begynner på skolen. Min yngste skal begynne 1 mars og han ble 2 år i januar. Jeg var kjempe nervøs for bhg stått men siden min datter var så gammel så valgte hun dette selv. Hu trives kjempe mye. De spør om masse før man begynner. Man har også flere dager hvor man er der med barnet i starten. Yngste på 2 år løper inn på avdelingen til eldste og leker med store barna så derfor skal han begynne nå. Men må si at det å være på besøk er helt annerledes enn å begynne der. Jeg var aldri på besøk med eldste men var det med yngste forrige uke siden bhg ville det. Kan si jeg gleder med til han begynner fordi da ser alt helt annerledes ut. Når jeg var der så var noen ute med e eldste på småbarn for at det ikke skulle bli for mye for min. Da var de 2 voksne+ 1 lærling inne med 6 barn. De er ferre voksne på store barn. Men veit at denne bhg har veldig mange ansatte og er veldig bra sånn sett. Kanskje høre hva andre mener?
 
Storebror begynte i barnehage når han var 15 mnd. Spurte de jeg kjente med barn i området om erfaringer de har fra,sine barns barnehager. Valgte tilslutt den barnehagen flest var fornøyd med. Før vi tok den endelige avgjørelsen var samboer og jeg på besøk + hadde samtale med ped leder. Vært veldig fornøyd så langt. Vært noen småting innimellom (eks vært et problem at et barn klorer mye), men ved å ta opp ting med ped leder tidlig har ting blitt ryddet av veien. Tenker at ditt barn ikke vil ta skade av å begynner i barnehage, men viktig at du er trygg på barnehagen. Din utrygghet vil smitt over på barnet
 
Jeg gikk deltid på barnehage og deltid hos dagmamma. Jeg ser ikke noe problem med å fortsette med dagmamma om du vil det. Jeg begynte selv I barnehagen da jeg var 3 år sånn ca. Tror det I alle fall, det var vare storbarnsavdeling på den tiden. Hadde ingen problemer med overgangen. Jeg tenker at situasjonen med smokk kanskje er ubetydelig, men at det kanskje kan være at magefølelsen ikke likte stedet? At du forsøker å få satt ord på det? Barnehagen skal ikke gi smokk om du sier nei, det er jo bare å ikke ta med smokk det.

Jeg synes det er viktig å kunne stole på barnehagen en har ungene sine i. Jeg skulle gjerne ha skiftet barnehage for min eldste, men av forskjellige grunner så går ikke det. Istedenfor er jeg alltid på hugget og passer på at de følger opp, men det er tungt.
 
Min datter begynte da hun var 11 måneder. Jeg synes selv at det er fint for barn å begynne tidligst mulig fordi de utvikler seg mye hvis barnehagen har bra pedagoger. (Min tanke og erfaring). Hun opplever masse i barnehagen. Når det gjaldt venner i barnehagen så kom dette i fokus når hun var nesten 3 år. Barnehagen gjør som du ønsker ift smokk osv.
 
Skjønner ikke hvorfor det skal være bedre med bhg enn dagmamma med flere barn? Flere å bli kjent med, venne seg til skolehverdag?
Interessant spørsmål:) mine startet da de var ett år. De har ikke brukt smokk og heller ikke blitt påtvunget det i bhg:)
 
Back
Topp