Barnehage for storesøsken

Pseudomamma

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
Septemberlykke 2016
Høsthjerter 2017
Er medlem i en svensk termin gruppe ettersom jeg bor i Sverige og der begynte de å prate hvor lenge storesøsken skal være hjemme fra barnehagen når baby kommer med fare for smitte. Men jeg har jo tenkt at storesøster skal fortsette i barnehagen som vanlig. Hun skal begynne i barnehagen i august, hun er da 12 måneder gammel og skal gå 15 timer i uka. Og hun skal gå 15 timer i uka helt frem til jeg begynner i jobb igjen (regel her i Sverige).
Men jeg syntes jo at det høres vettig ut å holde storesøster hjemme en stund, men er det virkelig lurt når storesøster er så liten og vi forhåpentlig akkurat har rukket å få henne innskolert i barnehagen? Hva syntes dere?
Hun kommer til å være 14 måneder når lillebror kommer, så hun er litt liten enda for å forklare henne hva som skjer.
 
Skal innrømme at jeg ikke har tenkt tanken om å holde eldste hjemme engang. Han fyller straks to når neste kommer og elsker å være i bhg.

Tenkte nok mer at ha ville få kortere dager, siden jeg kan hente før. Men ha begge hjemme høres mer ut som kaos?
 
I barnehagen jeg jobbet i var det utbrudd av et eller annet (husker ikke helt i farta), og da holdt 3 foreldre barna sine hjemme da de var høygravide og ikke ønsket smitte. Men både før og etter det, når det bare har vært "normale" basilusker i barnehagen var alle barna der ;)

Sverige har jo forøvrig et interessant system med timetall osv. Hvor mange timer er det dere kan benytte når du er i jobb? Og er det regel om hvordan de 15 timene skal fordeles eller er der opp til dere?
 
Skal innrømme at jeg ikke har tenkt tanken om å holde eldste hjemme engang. Han fyller straks to når neste kommer og elsker å være i bhg.

Tenkte nok mer at ha ville få kortere dager, siden jeg kan hente før. Men ha begge hjemme høres mer ut som kaos?

Det er det jeg tenker også [emoji848] enn så lenge så har vi vært veldige heldige og har en sovebaby som for det meste er glad og hun krever ikke stort, men dette kan jo endre seg enormt når det kommer enda et barn inn i bildet [emoji51]
Her blir det jo kortere dager uansett på grunn av reglene som er her
 
I barnehagen jeg jobbet i var det utbrudd av et eller annet (husker ikke helt i farta), og da holdt 3 foreldre barna sine hjemme da de var høygravide og ikke ønsket smitte. Men både før og etter det, når det bare har vært "normale" basilusker i barnehagen var alle barna der ;)

Sverige har jo forøvrig et interessant system med timetall osv. Hvor mange timer er det dere kan benytte når du er i jobb? Og er det regel om hvordan de 15 timene skal fordeles eller er der opp til dere?

Kanskje det er mer vanlig å holde de hjemme her [emoji849][emoji848] Så fort jeg begynner å jobb så kan barna være der på fulltid, men for eksempel hvis jeg jobber natt (selvom jeg har fulltidsjobb) og skal være hjemme de timene som barnehagen er åpen så har de ikke krav på barnehage [emoji15] noe jeg syntes er helt absurd!
Men hvordan de 15 timene deles opp er det barnehagen som bestemmer, noen er der hver dag 3 timer om dagen, noen er der 3 dager i uka 5 timer om dagen og noen har to fulle dager. Selv syntes jeg det høres best ut med 3 dager i uka, det virker som et greit antal timer for en 1-åring å være i barnehagen
 
Er 27 mndr mellom mine - jeg var alene med mine når jeg fikk nr. 2 og det var absolutt digg å ha eldste i barnehagen, men jeg henta henne litt tidlig når det passet. Lillesøster ville ikke sovne på rygg, kun på mage eller i bæretøy. Pluss hu var en rastløs type som var mer sutrete (fra 6mnd alder) om vi ikke var ute og luftet oss. Så da var det greit at eldste var i bhg. Men det er mine barn, og min erfaring :)
 
Min er drøye 4,5 når denne kommer. Har ikke falt meg inn at han skal holdes hjemme fra bhg. Han stortrives med å leke med vennene sine. Og blir sur hvis jeg henter for tidlig. (Og det er nok å ta seg av en baby.)
 
Jeg har aldri tenkt/eller praktisert at jeg må holde storesøsken hjemme fra barnehage pga nyfødt. Med den som kommer nå har jeg bar skolebarn, og kan aldri tenke meg at skolen hadde akseptert at jeg hadde holdt ungene hjemme fra skolen i tilfelle smitte. Tenker at er det ikke snakk om en smitte som er identifisert og en vet kan være til risiko for nyfødt, så virker det noe overbeskyttende å holde storesøsken hjemme (mener jeg i hvert fall) :)
 
Vi har 15 måneder i mellom våres. Vi sendte den eldste i barnehage når sønnen vår kom. Både for hennes skyld, så hun fortsatt hadde en normal hverdag, men også for våres skyld så vi kunne få tid til å bli kjent med en liten ny. Det har fungert veldig bra!
 
Enig. Blir barnehage her og, hvis det ikke er noe helt spesielt som går.
 
Vi også hadde i bhg og det skal vi ha nå også. Skal sies at mine ikke får det som går i bhg men hadde det vært et stygt utbrudd av et virus hadde jeg nok.vurdert på nytt
 
Jeg har ikke tenkt over det da lillegutten min skal få et år til hjemme med lillesøster og meg/pappaen. Han er 16 måneder når lillesøster blir født.

Jeg vil ikke tro at det er nødvendig å holde barnet hjemme, med mindre det var utbrudd av noe som potensielt kunne være farlig.
 
Datteren min trives så godt i bhg at jeg synes det ville blitt dårlig gjort ovenfor henne om vi skal ta henne ut derfra. Hun er vant til å være i full aktivitet og koser seg så med de andre barna at det ville blitt veldig kjedelig for henne og skulle være hjemme. Vi kommer nok heller til å kjøre kortere dager og ta henne fri de dagene det måtte passe :)
 
Back
Topp