Barn som ikke «tåler» sukker

..christine..

Forumet er livet
VIP
Snøfnuggene 2018
Finnes det barn som ikke tåler sukker?

Da tenker jeg at de blir hyperaktiv.

Mine unger har aldri reagert noe på om de får godteri. Men den siste tiden føler jeg at 5 åringen blir propell. Kan slike ting endre seg?[emoji848]
 
Last edited by a moderator:
Jeg synes så og si alle blir påvirket mer eller mindre. Selv om foreldrene ikke ser det selv. Kommer jo an på om de har annen mat i magen som holder blodsukkeret stabilt i tillegg og slike ting.
 
Spørs hva de spiser det.

Påskeegg kjøper jeg ikke for å si det slik. De blir så høye da at det sliter veldig. Ikke eldste lengre da. Men når hu også var lita gitt. De tok helt av [emoji15] Ett egg av de var ett for mye gitt.

Som regel går det greit, da vi ikke gir for mye om gangen. Men ser jo fort når de gjerne har kommet fra besteforeldre eller noen fryktelig gavmilde tanter.... [emoji21]
 
Storebror blir rett og slett høy på sukker, så jeg unngår godteri. Han kan få kjeks eller én is, da er ikke reaksjonen den samme som med rent godteri. Andre forstår ikke helt hva jeg mener, før de ser det med egne øyne. ☺️
 
Det var jo en test på tv2 hjelper deg for noen år siden hvor de testet sukkerfritt vs vanlig godteri på barn og kom fram til at sukker ikke hadde noen påvirkning... yeah right tenkte jeg da :hilarious: her skal det likevel en del til før det merkes endring i adferd, men blir det mye sukker så merkes det. Det blir litt som adrenalinet han får på julaften med alle gavene. Helt i ekstase :hilarious:
 
Det er vel blitt forska på og de fleste konkluderer med at det ikke er selve sukkeret de reagerer på men stemningen rundt ( opphausa tilstelninger som bursdag osv )
 
Alle vet at kosthold påvirker kroppen fysisk og hjernen.
 
Det er vel blitt forska på og de fleste konkluderer med at det ikke er selve sukkeret de reagerer på men stemningen rundt ( opphausa tilstelninger som bursdag osv )
Akkurat der tror jeg de lærde strides. Men selvsagt er det noe i det du nevner ja :)
 
Virker ikke som det er så mye strid blant de lærde:
"The meta-analytic synthesis of the studies to date found that sugar does not affect the behavior or cognitive performance of children. The strong belief of parents may be due to expectancy and common association. However, a small effect of sugar or effects on subsets of children cannot be ruled out."

https://jamanetwork.com/journals/jama/article-abstract/391812?redirect=true
 
Jeg tror at det er en myte at man blir hyper av sukker, og at enkelte barn gjør blir gjøre fordi foreldrene har sakt at man blir hyper av sukker. Man kan helder ikke sjekke det ut i barnebursdager for da er det så mange andre faktorer som spiller inn som gjør at ungene blir i 100 :hilarious:
 
Synes jeg merker lite her.. tenker litt sånn at ofte når det er mye sukker involvert er det jo også i selskaper osv der de blir oppspilte av andre årsaker enn bare hva de spiser. Så da er det litt vanskelig å si hva som er hva.

Merker ikke forskjell på treåringen her når hun er hjemme og det er rolig. Men dette varierer sikkert fra barn til barn som alt annet [emoji85]
 
Back
Topp