Barn på 6,5 år være alene hjemme

SN94

Betatt av forumet
Maiskolbene 2023 :-)
hva tenker dere om å la sønnen min på 6,5 år være alene hjemme i ca 2 timer? Har innkjøring i barnehagen med den yngste og er alene hjemme med barna denne uken. Er det innafor at sønnen min er litt alene hjemme? Han har klokke og kan ringe meg. Han er også kjent med nabolaget og er vandt til å være alene ute sammen med vennene sine. Han er også veldig selvstendig og til å stole på. Har ikke barnevakt da mine foreldre og søsken er på ferie.
 
2 timer er litt lenge, men når han har mulighet til å ringe deg så kan det jo gå greit. Er det en 6,5 åring som har gått på skolen et år, eller begynner nå?

Min 6,5 åring begynner i andre klasse nå nemlig (født i jula, så sent på året, en uke senere så hadde hun begynt nå) og hun kan fint være alene hjemme en liten stund. Men hun har ikke telefon eller klokke som kan ringe, så hun er ikke så lenge som 2 timer da, men sitter gjerne hjemme mens jeg kjører noen til skolen og handler på vei hjem f.eks. Hun har nettbrett som hun da sier "jeg merker jo ikke at du er vekk engang" og klar avtale på å løpe til naboen om det skulle skje noe uventet.
 
Tenker det er innafor. Kanskje alliere deg med en nabo (hvis dere har) i tilfelle noe akutt. Men med klare regler om hva som er lov, litt ferdiglagd snacks og klokke/mobil så ser jeg ikke problemet :)
 
2 timer er litt lenge, men når han har mulighet til å ringe deg så kan det jo gå greit. Er det en 6,5 åring som har gått på skolen et år, eller begynner nå?

Min 6,5 åring begynner i andre klasse nå nemlig (født i jula, så sent på året, en uke senere så hadde hun begynt nå) og hun kan fint være alene hjemme en liten stund. Men hun har ikke telefon eller klokke som kan ringe, så hun er ikke så lenge som 2 timer da, men sitter gjerne hjemme mens jeg kjører noen til skolen og handler på vei hjem f.eks. Hun har nettbrett som hun da sier "jeg merker jo ikke at du er vekk engang" og klar avtale på å løpe til naboen om det skulle skje noe uventet.
Han begynner i første klasse nå. Har aldri vært alene hjemme før, men har spurt endel ganger om han kan få lov til det. Har naboer som er hjemme som han kan være hos også og i tilfelle noe skulle skje kan han løpe til dem. Har også nettbrett han sitter på.
 
Tenker det er innafor. Kanskje alliere deg med en nabo (hvis dere har) i tilfelle noe akutt. Men med klare regler om hva som er lov, litt ferdiglagd snacks og klokke/mobil så ser jeg ikke problemet :)
Ja, har heldigvis naboer som jeg kan alliere med og som han vet han alltid kan går til hvis noe skulle skje. Bare greit og høre hva andre mener og tenker om dette temaet.
 
Gutten her begynte å ta bussen hjem og være hjemme 2 timer etter skolen som 7 åring (2.klasse) han ville det selv og synes det er helt supert. Hadde klokke i fjor, mobil nå og nå som 8 åring skal han begynne å være alene på morningen også, og ta bussen begge veier.
Så jeg tenker det er innafor om barnet vil og du tenker barnet er moden for det.
Vi har naboen i bakhånd som han kan gå til om det skulle være noe, men det har aldri skjedd.
 
Ja, har heldigvis naboer som jeg kan alliere med og som han vet han alltid kan går til hvis noe skulle skje. Bare greit og høre hva andre mener og tenker om dette temaet.

Jeg tenker i hvertfall at ditt barn høres modent nok ut og vil klare dette fint :)
 
Jeg ville ha testet ut litt før jeg lot det være hjemme alene over så lang tid, eks 1 time først.
 
Her var eldste på nå 7.5 år alene litt da han gikk i 1. klasse. Født sendt på året så var 5.5 år. Men ikke så lenge som 2 timer. Men gjerne opp mot 30 min mens jeg handlet, hentet mannen på jobb o.l.

Er det langt til bhg? Tenker evt om han kan gå dit om det blir behov mens du er på tilvenning
 
Back
Topp