Barn og smågodt

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
På lørdag når barna vil ha smågodt, hva er regelen hos dere da? Altså hvor mye får de? Og hvor gamle? Nå tenker jeg på smågodt fra disse stativene i butikken.
 
Lar hun plukke det hun vil ha. Spennende med litt forskjellig og hun spiser jo ikke alt. De blir jo fort kvalme av sånt og begrenser seg selv. De fleste hvertfall :p
 
De får velge hvilke typer de vil ha, har til alle i samme pose. og så deler jeg likt i to poser etterpå. Får 5-6 biter hver.
 
8åringen får 10 biter. 2 åringen får ingen.
 
Ingen regel, det varierer litt, for ofte sniker han litt hos oss også.
Men stort sett er han ikke så grådig når han plukker så da får han ta det han vil. Bare sist helg det at han virkelig tok av. Den posen blir fordelt på 3 lørdager :p
 
Har ingen regel, kjøper lørdagsgodt kanskje 1 gang i mnd (er hos far annahver helg). Men kan stoppe henne når hun plukker ut da hun ikke spiser opp, men hu får spise så mye hun vil da hun begrenser seg selv.
 
Hun er ikke så grådig av seg, så har ingen regel. Av og til plukker hun og mer enn hun orker, og da sparer vi det til neste lørdag bare.
 
De får ikke smågodt. Får ikke godis hver helg enda, så de får egentlig veldig lite godis. De er 4 & 2,5 år så de er jo små enda. Men de er glad i kakao så de får gjerne en kopp av det i helgen:)
 
Teller ikke biter altså!
De får litt hver. Passelig for alderen som jeg syntes. De er snart 4 og 5 år. :)
 
Her i huset får ingen av barna godteri, og de er 11, 7 og 3 mnd. Ser ikke på det som en god "vane" at det gis godteri hver lørdag. Er de i bursdag eller det er jul o.l. kan de få. Dette har resultert i at de ikke er særlig begeistrer for snop og heller velger fruktsalat, tørrfisk etc som lørdags snacks :)
 
Ser det litt an, prøver å gi litt forskjellig. Hun er snart fire og veeldig glad i godis;) men protesterer aldri om hun får litt mindre enn vanlig. Kan godt være at hun får ca to håndfuller (hennes hender).
 
Back
Topp