Barn nummer to

Mor89

Betatt av forumet
Marsboerne 20 18
Dere som venter barn nummer to.. hvordan føles det?


Jeg er så spent, samtidig som jeg gruer meg forferdelig mye[emoji27] syns barsel og spedbarnstiden var forferdelig. Skjønner heller ikke hvordan jeg skal klare å prioritere. Får helt vondt inni meg om jeg må avvise datteren min fordi baby skriker osv. [emoji85] hjelp! Jeg er ekstremt følsom for om datteren min føler seg avvist av meg/oss, så dette blir en utfordring. Håper nestemann sover bedre og at jeg er mer avslappet neste gang slik at datteren min får fartet rundt på turer selvom en baby har kommet [emoji177] alle tankene på fremtiden.
Samtidig er jeg redd for å ryke på en smell og syns at er like ille som første. DA blir det ingen god stemning i hus [emoji23]


Håper vi overlever[emoji23]
 
Dere som venter barn nummer to.. hvordan føles det?


Jeg er så spent, samtidig som jeg gruer meg forferdelig mye[emoji27] syns barsel og spedbarnstiden var forferdelig. Skjønner heller ikke hvordan jeg skal klare å prioritere. Får helt vondt inni meg om jeg må avvise datteren min fordi baby skriker osv. [emoji85] hjelp! Jeg er ekstremt følsom for om datteren min føler seg avvist av meg/oss, så dette blir en utfordring. Håper nestemann sover bedre og at jeg er mer avslappet neste gang slik at datteren min får fartet rundt på turer selvom en baby har kommet [emoji177] alle tankene på fremtiden.
Samtidig er jeg redd for å ryke på en smell og syns at er like ille som første. DA blir det ingen god stemning i hus [emoji23]


Håper vi overlever[emoji23]

Jeg venter også barn nr.2, og jeg er veldig enig med deg i det første du skriver, om at barseltiden og spedbarnstiden som alle beskriver som fantastisk, var ganske vanskelig og tung!
Jeg følte veldig på det at vi hadde problemer når det gjaldt amming, jeg prøvde i 3 mnd, han ble mer og mer misfornøyd og vi endte opp med å gå over til mme. Han sov veldig lite, var urolig store deler av dagen, tok ikke smokk, tok ikke brystet bra nok til å bli fornøyd alltid, jeg klarte ikke pumpe. Alt dette gjorde at jeg nå ser tilbake på de 3 første mnd. med tårer i øynene og redsel for å havne i det samme en gang til.
Jeg håper og tror at med nr. 2 vil det bli bedre. Ikke nødvendigvis fordi alle disse problemene på magisk vis løser seg, men fordi man har gjort det før. Man lærer seg kanskje bare å godta ting som de er, og ikke prøve så forferdelig hardt for å oppnå den såkalte fantastiske barseltiden. Man lærer deg å stole på seg selv, og bruke tiden hjemme med babyen om det er det som trengs. Ikke farte rundt og ta i mot besøk i hytt og pine.
Nå i ettertid ser jeg at jeg skulle stolt mer på meg selv og hva babyen min prøvde å fortelle meg. Jeg fikk hele tiden høre, både på sykehuset, på helsestasjonen osv at jeg ikke skulle amme mer enn 10 min på hvert bryst, for da ville babyen "bruke meg som smokk". Det endte med at babyen drakk lite fordi han sovnet underveis. Det var ikke rart produksjonen ikke økte nok, eller at lillegutt ble frustrert. Men det er sånn man ser nå i ettertid. Der og da stolte jeg bare på helsepersonell, og håpet at det ville gå bedre etterhvert.
Det med prioriteringer, jeg tror at eldstemann etterhvert vil skjønne at babyen trenger mye mer hjelp fra mammaen sin enn det han/hun selv gjør. Jeg vil nok prøve å være flink til å bruke all ekstra tid med størstegutten. Når babyen sover ( om den sover i det hele tatt[emoji28] ), når pappaen kommer hjem fra jobb kan vi være flinke til å dele oss slik at storebror får den oppmerksomheten han fortjener. Og ellers også vise at storebror er viktig, ikke bare for meg, men for babyen. Hjelpe til med å kle på, bade, mate osv. Håper det går bra for oss begge, og at ikke barseltiden blir helt grusom! [emoji4]
Dette ble visst veldig langt, men jeg kjenner at jeg har så mange tanker rundt dette! [emoji28]
 
Vi venter også nr 2 :) gruer meg til de første 4 ukene for de var tunge med lille gull. Skal være mer avslappet og ikke stresse med at alt skal være perfekt hele tiden.
Gleder oss masse til å kunne gi jenta vår søsken! Blir spennende å se hvor mye sjalusi det blir :p
 
Vi venter også nr 2 :) gruer meg til de første 4 ukene for de var tunge med lille gull. Skal være mer avslappet og ikke stresse med at alt skal være perfekt hele tiden.
Gleder oss masse til å kunne gi jenta vår søsken! Blir spennende å se hvor mye sjalusi det blir :p

Ja, det med sjalusi også ja [emoji28] glemte jeg helt.. jenta mi tåler ikke at jeg susser pappen en gang. [emoji23] hjelp!
 
Jeg venter nr 3, fikk nr 2 i fjor og gleda meg ordentlig.
Nr 2 var er helvete, med kolikk, refluks og sover ekstremt dårlig.
Det har vært mitt værste år, og nå er jeg blitt særdeles lite planlagt gravid igjen.

Gruer meg i hjel til barsel, men håper denne ungen blir som storesøster. Hun var verdens enkleste, spiste og sov.

Vi har ikke opplevd noe sjalusi mellom 1 og 2, er 28 mnd i mellom de. De leker godt sammen og er kjempe glad for hverandre!
 
Jeg syns det deilige med å få nummer 2 var at jeg var mye tryggere og avslappet. Da ble barseltiden bedre også.

Nå har jeg fått 4 barn og jeg har vært roligere og mer sikker for hver gang selv om det er mer hektisk.
 
Jeg gleder meg til nr 2 kommer :) tror det blir fantastisk :) jeg har lært av mine feil iforhold til amming sist og at jeg skal følge magefølelsen mer enn å høre på alt og alle.

Ser hensikt med å verne om kjernefamilien og gi snuppa tid til å være med mamma og pappa og baby først, før det blir masse besøk.

Også tenker jeg at man må spille på pappaen/ medmamma der det er mulig. Vi er ikke uunnværlig og vi kan fint få avlastning med baby så vi kan være litt med storesøsken :)
 
Jeg har også tenkt litt på dette, men er ganske sikker på at jeg kommer til å være mye mer avslappet i denne barseltiden, jeg føler meg mer forberedt og tenker at det er helt Ok om man ikke kommer seg avsted på ting og om husarbeidet hoper seg opp.
Men jeg er veldig spent på hvordan det blir for gutten vår å skulle bli storebror, om jeg kommer til å føle at jeg får for lite tid med han, om han blir sjalu osv. Men som frk.bestemt over her skriver er det viktig å spille sammen med pappa/partner og få mest mulig hjelp og avlastning slik at barseltiden blir best mulig for alle i familien :)
Kommende storebror var en relativt krevende baby, viste seg at han har melkeallergi, som ga utslag i kolikk og førte til mye byssing, bæring og amming i søvn. Sov maks en time i slengen, så skal mye til for at neste baby blir noe verre [emoji28]
 
Jeg slappet mye mer av med med nr 2. Har stor aldersforskjell på barna så sjalusi ble ikke noe tema da det var lett å prate med og inkludere storebror. Jeg har hatt 2 drømmebarn så det har (bank i bordet) gått over all forventning:joyful:
Blir spennende å se når nr3 kommer i mars hvordan dette går nå. Stresser ikke noe. Får bare ta det som det kommer. :Heartred
 
Dette blir vår nr. 2 :) Aldersforskjellen ble noe mindre enn jeg hadde tenkt, rett under 2 år. Men det går nok fint da vi har en nydelig flott sønn fra før som til tross for noen trassutbrudd er kjempe snill og grei. Vi kan få et problem med sjalusi, men har funnet ut at vi skal gi storebror masse eierforhold til den nye babyen. Han skal få lov å være delaktig i mye vi gjør, det tror jeg kan gjøre underverk for sjalusi. Skal vi skifte en bleie og han vil være med, så skal han selvfølgelig få lov til det!

Jeg hadde en fantastisk barseltid! Og hvis jeg er heldig, *bank i bordet*, får en rolig baby igjen så vil jeg få en enda bedre barseltid denne gangen. Nå "vet" jeg litt mer og kan slappa av litt mer :)
 
Jeg hadde en fin barseltid, men litt slitsom pga veldig lite søvn. Ellers gikk det veldig fint. Vi får mye lengre
Mellomrom mellom våre enn vi ønsket. Vi skulle hatt nr 2 nå, men mistet i MA. Blir 3,5 år mellom mine så han er jo så stor at han skjønner nok mye. Blir fint
for han å få søsken, om enn det ble mye større aldersforskjell enn en hadde tenkt. Veldig glad for at vi er gravid nå hvertfall [emoji4]
 
Jeg venter også nr 2.
Det er alt både spennende, skummelt osv.
Barseltiden på klinikken etter fødselen gruer jeg meg til. Det var ikke så kjekt sist når en sliter med angst av forskjellige slag, og måtte være der i 4 dager før jeg fikk dra hjem. Fikk ikke styre noe selv. De eldre jordmødrene bestemte alt om hvordan han sku få i seg mat osv. Jeg fikk ikke helt frie Tøyler før jeg fikk komme hjem.


Med tanke på storebror nå, så er han veldig klar for å bli storebror. Med tanke på tiden jeg må ha til han, babyen, hunden, hestene, typen og meg selv så føler jeg at det blir en stor utfordring, i og med at storebror er litt krevende for tiden. Han vil være nesten 6 når mini kommer.
Har planene klare, og vil ta ting litt som de kommer underveis.
 
Blir nr. 2. her også. Aldersforskjellen blir vel ca 2 år og 9 mnd, og tenker det er fint!

Er veldig spent på hvordan storesøster reagerer på å få søsken. Er redd for å gå rundt med dårlig samvittighet hele tiden for at hun ikke får nok oppmerksomhet eller føler seg tilsidesatt og at vi ikke er glad i henne. Samtidig ser jeg at det er på tide hun får søsken nå, for å få litt mer motgang enn hun har gjort til nå, haha!

Er også spent på barseltiden. Med storesøster tok det nesten en mnd før morskjærligheten kom på skikkelig, og vi slet en del med amming, ordna seg ikke før hun var 8 uker. Var generelt ganske stressa med det meste med storesøster, haha. Satser på at baby blir like rolig som storesøster var. Gleder meg skikkelig til det kommer baby i hus, samtidig som det er litt stress å "begynne på nytt", nå som jeg føler alt har roa seg og storesøster begynner å bli selvstendig.
 
Back
Topp