Barn eller hund først

Pompom

Gift med forumet
Desemberlykke 2018
Juligull2021
Vi har diskutert litt hva som er lurest. Vi har sluttet med prevensjon, og er dermed begge innforstått med at jeg kan bli gravid. Han har veldig lyst på en ny hund, vi har en gammel hund fra før - som nok ikke kommer til å leve mye lenger på grunn av helse og alder.

Jeg har sagt at det nok er lurest å vente til etter vi har fått barn, siden vi aldri har vært foreldre før og ikke vet hvor mye tid vi har til en eventuell unghund når barnet kommer.

Han mener at det er lurest å få hunden nå, slik at den er ferdig med valpetid før eventuelt barn kommer.

Hvem har rett?
 
Barn først, så du har rett ;)
 
Barn først, vent med hund :happy:
 
Barn først. Men veit aldri hvordan hunden reagerer. Mamma og pappa( skilt) har hver sin hund. Begge hundene regerte forskjellig. Den ene elsker barna og koser med dem, Den andre liker ikke barn og knurrer( kan være i nærheten av dem så lenge de ikke plager den for mye).
 
Jeg vet ikke hvordan type menneske dere er, men tenker du at hunden kommer i siste rekke og ikke får behovene sine dekket fordi dere har baby så la være å skaffe hund inntil dere klarer å dekke behovene :)
Her i vårt hjem er dyrene likeverdige familiemedlemmer, så når man skaffer seg dyrene spiller ingen rolle for de vil være hos oss uansett. Vi fikk oss valp når jeg var gravid, var fint å bli ferdig med det mest stressende å få hunden ren.
Jeg synes ikke det var veldig hektisk med ung hund og baby, og jeg klarer ikke å leve ett liv uten hund så vi fikk oss hund raskt :)
 
Hvis dere ønsker hund så ville jeg skaffet hund nå, slik at den er trent husren og slikt før baby kommer. Går veldig fint å få baby selv om man har hund, her er det null stress. Hunden kan være med på alle trilleturer og slikt (kan her være lurt å trene valpen opp til å gå pent ved siden av dere). Selv føler jeg at hunden gjør at vi som familie drar mer ut på små utflukter :)
 
Jeg vil si det ikke er noe fasitsvar på det, en ting er riktig for noen og en annen for andre. Og så er det jo vanskelig å spå hvordan barseltiden blir. Vi kommer til å skaffe oss valp nå i desember, og venter barn i juni. Har hunder fra før av også, og er ganske sikker på at det kommer til å gå helt fint for oss - selv om det sikkert blir travelt en periode. For andre igjen vil det være helt feil. Jeg ville dog ikke skaffet valp rett oppi at babyen har kommet til, bedre at de har blitt noenlunde husreine og lært seg innkalling f.eks. Og en god sitt eller dekk-kommando til bruk i passeringer, eller om en må fikse noe med baby mens en er ute på tur. Mulig jeg er vel optimistisk, men satser på det går fint. Vi har det veldig tilrettelagt for hund her da, og begge to er enige om det og fordeler oppgaver mellom oss. Blir det krøll har vi muligheter for avlastning etc.

Litt av årsaken til at jeg vil hente valp nå er at det er et skikkelig superkull som har kommet til nå, som jeg ikke kan la gå fra meg. Det er en sjeldent god kombinasjon innen rasen syns jeg (kan ha litt med at jeg har vært med på å plukke hannhund å gjøre også at jeg syns det :p ).
 
Ville uten tvil ventet med hund. Vi hadde en godt voksen hund da vi fikk baby, og selv om hunden i seg selv aldri var et problem, var det absolutt ikke en bra situasjon. Babyen vår hadde kolikk, og gråt omtrent halve døgnet. Alt jeg gjorde mens mannen var på jobb, var å bære babyen fram og tilbake, og ellers gjøre det jeg kunne for å trøste. Det var ille at jeg måtte høre babyen min gråte så mye, men det gjorde ting enda verre at den stakkars hunden min måtte pines med å høre på. I tillegg var jeg totalt utmattet, og hadde behov for all hvile jeg kunne få. Jeg måtte i stede prioritere å stå opp en halvtime tidligere hver morgen for å gå tur med henne før mannen dro på jobb, og så snart babyen hadde sovnet var det ut og gå i alle fall en times tur.

Jeg kan nok ikke si at jeg aldri ville fått hunden om jeg visste dette på forhånd, for vi hadde mange gode år med henne før vi fikk barn. Men jeg tror vi alle hadde hatt det medre om vi ikke hadde fått henne før babyen var rundt ett år.
 
Tja...
Det er vel strengt tatt fryktelig mange faktorer som
spiller inn, og ikke bare en eventuell graviditet. Man vet jo heller ikke hvor lang tid det tar fra man slutter på prevensjon til man blir gravid..

Vi hadde gammel hund da vi forsøkte å bli gravid med eldste. Jeg hadde faktisk mest lyst på valp(!) og sa at dersom vi ikke ble gravid innen x antall mnd så skulle vi få valp. Det ble graviditet..
Vi bodde midt i sentrum i Oslo - ergo: upraktisk med valp men hadde vi bodd mer landlig til hvor f.eks hunden(e) hadde hatt egen luftegård så hadde vi nok skaffet både valp og baby.

Jeg tenker at fordelen med å skaffe valp mens man enda har en gammel hund er at man gjerne får litt «gratis» oppdragelse med på kjøpet ved at den gamle er sjef.

Men som sagt: enormt mange faktorer som spiller inn - dere må gjøre det dere føler er best.
 
Tenker at det kommer litt ann på en selv, og hvor mye en ønsker hund, hva slags hund en ønsker og hvor engasjert en er på å få det til å funke med både hund og barn.

Hvis en uansett skal ha hund, og valget står mellom å kjøpe før graviditet eller med en gang barnet er født, ville jeg helt klart gått for å ha en hund på 9mnd når barnet blir født enn en på 8uker.

MEN da skal en være sikker på at en er villig til å legge ned jobben i å få det til å funke slik at også hunden får det den trenger. Dessverre altfor mange hunder som blir omplassert bare fordi det ikke var gjennomtenkt nok ved anskaffelse.

Vi fikk ny valp da vi prøvde bli gravid, og det er jeg veldig glad for, da det for oss tok tid.... han ble desverre ikke mer enn to år, og da han ble borte ble det ny valp selv om vi var midt mellom ICSI-forsøk 3 og 4.

Jeg driver aktivt med hund og kunne ikke tenke meg en hverdag uten hund og hundetrening, selv med barn. Tror mye handler om innstilling. Selvsagt kan uforutsette ting skje, men dersom en velger raser som passer til det en ønsker av en hund, (og er ærlig med seg selv hvor mye tid og energi en har lyst å legge i hunden) så tror jeg det i de aller fleste tilfeller går helt fint.

Hva som er rett for dere er det nok kun dere som kan svare på. Lykke til. [emoji4]
 
Jeg hadde valgt hund først. Er enig m3f mannen din. Greit å være ferdig med valpetid og tørrtrening og valpekurs før baby.
Hadde hund før baby og har fått noen etter baby og baby/små barn og valp er ikke bare bare. Vaske tiss og bæsj og prøve at baby ikke kryper og tråkker og plukker i det, sosialisere hund og trene den til hverdsgslydighet er mye mer jobb med baby i hus :)
 
Takk for mange gode innspill! Mannen er med på min løsning, men skulle prøvingen dra seg ut i tid, kan det hende vi ombestemmer oss. Da er det jo greit å høre andres meninger [emoji5]

Det jeg egentlig er mest bekymret for, er om vi får en valp og så må vi av ymse grunner omplassere den. Jeg er VELDIG glad i dyr, og anser dem som en del av familien. Jeg ville blitt helt hjerteknust om vi måtte omplassere hunden fordi den ble sjalu, dersom barnet var allergisk, dersom barnet hadde kolikk eller noe annet som gjorde det nødvendig.
 
Vi har hatt hund først, men vi har alltid hatt hund;)

Men barn først greit å se om ungen ikke bærer allergi før dere tar skrittet å kjøpe hund
 
Back
Topp