Bader du sammen med barnet ditt?

M

Moderator Steffen

Guest
Bader eller dusjer du sammen med barnet ditt? Hva med partneren din? Hvor lenge er det greit å gjøre dette sammen - eller er det ikke greit i det hele tatt? Hva syns dere? :)

Legger også inn mitt eget innlegg, hentet fra litt senere i denne tråden:

Det som inspirerte meg til å stille dette spørsmålet, var at jeg for noen dager siden leste om en pappa som opplevde å få negative reaksjoner på at han badet sammen med sin datter på 4 uker. Reaksjonene gikk mest på at "En naken mann har ingenting å gjøre i samme badekar som en jentebaby" og at "Datteren din skal slippe å måtte ha kontakt med sin fars penis".

Pappaen på sin side, tenkte ikke på det på den måten i det hele tatt - men at han fikk tilbringe kvalitetstid sammen med sin datter, som for øvrig elsket å bade, og fikk oppleve hud-mot-hud på samme måte som mor fikk når hun ammet. Han mente dette knyttet sterkere bånd mellom far og datter. Han var helt klar på at dette selvfølgelig gjelder nå som hun er liten, og ikke når hun blir eldre.

Hva tenker dere om dette?
 
Last edited by a moderator:
Vi dusjer med treåringen begge to, og tenker ikke noe videre over det.
Vi synes det er viktig at kropp og nakenhet ikke blir noe som er skummelt, samtidig som vi passer på å lære ham at hans grenser skal respekteres, og at det er "regler" for hva som er greit.
Det begrenser seg jo etterhvert av seg selv, tenker jeg, det med å dusje/bade sammen.
 
Dusjer/bader sammen med hun på 2,5år begge to. Både guttene på 9 og 11, og jentene på 13 og 15 kommer inn på badet når jeg bader/dusjer, og guttene kan gå inn når mannen dusjer, men vi dusjer ikke sammen med de annet enn i svømmehall/lignende lengre.
 
Nei. Har gjort det etter et par ganger med femåringen da hun var yngre, men de liker best å bade i stampen og der er det ikke plass til meg. :p Pappaen gjør helst slikt alene. De ser meg sikkert naken annenhver dag, eller med kun truse på.

Ser ikke noe problemer med at barn og voksen dusjer/bader sammen.
 
Ja, vi bader med barna våre :) Det kommer en tid hvor de vil bade eller dusje alene så setter pris på at de har lyst til det nå :happy: Er jo ikke like behagelig enn om jeg hadde badet alene , men så lenge de vil bade med meg eller mannen så skal d få lov til det :smug: De spør mye ( 3 år og 4,5 år) om kroppen når de ser oss nakne og synes at det er sunt å se forskjellene på min og mannens kropp :smug: Bader og med lille på 6 uker .
 
Minsten på 4 har hatt ganske dusjskrekk frem til ganske nylig, så han har vi måttet dusje sammen med. Nå tør han fint gjøre det selv, men vil gjerne være med oss i dusjen av og til [emoji1360]
 
Nei, han er 11 år så det ville blitt veldig unaturlig for oss begge to..:)
 
Vi både dusjer og bader med henne begge to. Hun er bare 7 mnd da, men vi kommer til å fortsette med det så lenge hun synes det er greit. Jeg tenker at med det kroppshysteriet vi lever med i dag, så blir det viktig å gi henne et bilde av hvordan en normal kropp faktisk ser ut, for å fremme et sunt forhold til egen kropp.
 
Mannen dusjer gjerne sammen med gutta, jeg foretrekker å dusje alene (men hender eldste vil inn mens jeg er der og da får han det).
 
Jenta vår på 2,5 år avskyr å dusje/bade, så eneste måten å få spylt henne litt er ved at jeg eller pappaen tar en dusj sammen med henne. Ser ikke problemer med det, og vet egentlig ikke hvor jeg mener grensen går for når det blir uaktuelt.
 
Last edited:
Det som inspirerte meg til å stille dette spørsmålet, var at jeg for noen dager siden leste om en pappa som opplevde å få negative reaksjoner på at han badet sammen med sin datter på 4 uker. Reaksjonene gikk mest på at "En naken mann har ingenting å gjøre i samme badekar som en jentebaby" og at "Datteren din skal slippe å måtte ha kontakt med sin fars penis".

Pappaen på sin side, tenkte ikke på det på den måten i det hele tatt - men at han fikk tilbringe kvalitetstid sammen med sin datter, som for øvrig elsket å bade, og fikk oppleve hud-mot-hud på samme måte som mor fikk når hun ammet. Han mente dette knyttet sterkere bånd mellom far og datter. Han var helt klar på at dette selvfølgelig gjelder nå som hun er liten, og ikke når hun blir eldre.

Hva tenker dere om dette?
 
Det som inspirerte meg til å stille dette spørsmålet, var at jeg for noen dager siden leste om en pappa som opplevde å få negative reaksjoner på at han badet sammen med sin datter på 4 uker. Reaksjonene gikk mest på at "En naken mann har ingenting å gjøre i samme badekar som en jentebaby" og at "Datteren din skal slippe å måtte ha kontakt med sin fars penis".

Pappaen på sin side, tenkte ikke på det på den måten i det hele tatt - men at han fikk tilbringe kvalitetstid sammen med sin datter, som for øvrig elsket å bade, og fikk oppleve hud-mot-hud på samme måte som mor fikk når hun ammet. Han mente dette knyttet sterkere bånd mellom far og datter. Han var helt klar på at dette selvfølgelig gjelder nå som hun er liten, og ikke når hun blir eldre.

Hva tenker dere om dette?

Åh, hjelpes! Jeg mener helt ærlig at det er noe av det verste jeg har lest sålangt i dag. Her var det jeg som i starten oppfordret pappaen til å dusje med dattera vår da hun var lita baby, nettopp for å få knyttet tettere bånd og at hun skulle få oppleve hud mot hud med pappaen også, og ikke bare med meg som ammende mamma. Jeg blir litt satt ut av at noen faktisk kan klare å få det til å framstå som noe galt...
 
Bade med dem har jeg ikke gjort siden de var bittesmå. Det blir trangt. Dusje med dem gjør særlig mannen. Jeg fryser sånn i så kaldt vann
Er vel bare yngste han dusjer med. Hun er bare to. De eldste er 7 og 9 og klarer seg selv. Dvs, hun på 7 har langt hår og må ha hjelp med hårvasken så det hender vel at hun velger å dusje med faren.

Antar de slutter når de selv ikke vil.
 
Vi har ikke badekar, så lille på 1,5 bader alene i badebalje, han liker ikke å dusje for øyeblikket, men vi dusjet begge med ham tidligere.
Vi voksne sover dessuten nakne, så han er jo vant til å se oss uten klær. Jeg er høygravid, og lille har ikke helt skjønt at lillebror er i magen og ikke i puppen [emoji85]. Så han kan finne på å ta godt tak i puppen og si «baby» med et stort glis når han ligger mellom oss på morningen.

Ellers synes jeg det er helt greit at både mødre og fedre bader sammen med sine små. På et tidspunkt blir de for gamle, men usikker på når det er egentlig.
 
Det som inspirerte meg til å stille dette spørsmålet, var at jeg for noen dager siden leste om en pappa som opplevde å få negative reaksjoner på at han badet sammen med sin datter på 4 uker. Reaksjonene gikk mest på at "En naken mann har ingenting å gjøre i samme badekar som en jentebaby" og at "Datteren din skal slippe å måtte ha kontakt med sin fars penis".

Pappaen på sin side, tenkte ikke på det på den måten i det hele tatt - men at han fikk tilbringe kvalitetstid sammen med sin datter, som for øvrig elsket å bade, og fikk oppleve hud-mot-hud på samme måte som mor fikk når hun ammet. Han mente dette knyttet sterkere bånd mellom far og datter. Han var helt klar på at dette selvfølgelig gjelder nå som hun er liten, og ikke når hun blir eldre.

Hva tenker dere om dette?

Så heldig den lille jenta er som har en far som vil knytte sterke bånd til henne og kose hud mot hud som gir trygghet for barnet.

Når de var så små badet mannen min med dem i badekaret. Jeg hadde jo enda renselse så jeg kunne ikke. Helt kjekt og fint for dem det. Hud er trygt og vannet skummelt
 
Det som inspirerte meg til å stille dette spørsmålet, var at jeg for noen dager siden leste om en pappa som opplevde å få negative reaksjoner på at han badet sammen med sin datter på 4 uker. Reaksjonene gikk mest på at "En naken mann har ingenting å gjøre i samme badekar som en jentebaby" og at "Datteren din skal slippe å måtte ha kontakt med sin fars penis".

Pappaen på sin side, tenkte ikke på det på den måten i det hele tatt - men at han fikk tilbringe kvalitetstid sammen med sin datter, som for øvrig elsket å bade, og fikk oppleve hud-mot-hud på samme måte som mor fikk når hun ammet. Han mente dette knyttet sterkere bånd mellom far og datter. Han var helt klar på at dette selvfølgelig gjelder nå som hun er liten, og ikke når hun blir eldre.

Hva tenker dere om dette?

Ehh... Da må man komme seg ut av grisete tankeganger. Tenke litt mindre koffert. Er sikker på at et bad sammen med mamma og pappa med varmt vann og hud mot hud er fantastisk for babyer!
 
Både mannen min og jeg badet med dattera vår en del før. Nå er hun tre år og det blir så dårlig plass i badekaret om en av oss er oppi der, så sitter heller ved siden av. Men hun ser oss begge nakne på badet, om vi skifter og dusjer osv. Vi har et helt naturlig forhold til det.
 
Back
Topp