Babytegn

Lillevesen246

Gift med forumet
Novembergull 2017
Juligull2021
Noen som har erfaring med dette? Eller prøvd det ut?
Har veldig lyst til å prøve. Se om vi klarer det :) eller om det er noe som varer i ett par dager [emoji28]
 
Vi prøvde det litt, men datt litt av. Delvis fordi det kurset vi fikk var basert på amerikansk tegnspråk.

Tror det hadde vært bedre om vi starta med norsk tegnspråk eller tegn til tale, siden det er en liten sjanse for at de forstår det i barnehagen og slik.
 
Jeg skulle ønske jeg lærte om det når min var yngre! Men i barnehagen brukte de det litt, og det er virkelig superpraktisk selv om det bare ble et tegn som festet seg - men det bruker han enda, selv om han kan si ordet og. Ved et evt neste barn har jeg virkelig lyst til å lære meg det skikkelig fra start. Masse fordeler med det :)
 
Om du mener tegn til tale, så er det noe jeg har brukt en god del.
De som har vært nyttig for oss å lære er:
Mat, sove, sulten, trøtt, ferdig, tannpuss, bade, ned, opp og tørst.

Vi har vel brukt det fra ca 8 mnd, og det gjør hverdagen sinnsykt mye lettere med tanke på at jeg ikke trenger å tyde "gogglegollgle blablabla".

Kan anbefale en app som heter tegnordbok. Der finner du de fleste tegn med å søke opp, også er det bare å begynne. Bruk det gjerne flittig fra barnet blir født. Barn helt ned i 3-4 mnd kan lære seg tegn og også kansje bruke dem.
 
Babytegn? :eek:
Nå må jeg lese meg opp her...
Aldri hørt om før, så dette må jeg sjekke ut!
 
Noen som har erfaring med dette? Eller prøvd det ut?
Har veldig lyst til å prøve. Se om vi klarer det :) eller om det er noe som varer i ett par dager [emoji28]
Jeg bruker det med lille (snart 6 mnd) Bruker tegnspråk da, men ganske forenklet/tilpasset baby. Har ikke sett noe til at hun prøver å kommunisere med tegn, men det kommer nok etterhvert :)
Veldig fint verktøy å bruke så de små kan gjøre seg forstått lenge før de kan snakke :)
 
Var på kurs i babytegn med første baby, men endte opp med å ikke bruke det. Hun er uansett tospråklig (jeg snakker morsmålet mitt med henne, mannen min og alle andre snakker norsk med henne). Og lærte seg ganske raskt å kommunisere med ord, så det var ikke noe savn å ikke ha babytegnene egentlig. Føler det er litt hype og litt unødvendig for de fleste barn. Men skjønner absolutt poenget med at barn med Downs eller annen problematikk bør lære babytegn, og kan ha glede av det. Det kan bli mye frustrasjon når man ikke klarer uttale ordene og gjøre seg forstått.

Og selvfølgelig for døve barn, eller der foreldrene kan tegnspråk. Bare å kjøre på :)

Men for oss føltes det ikke nødvendig
 
Var på kurs i babytegn med første baby, men endte opp med å ikke bruke det. Hun er uansett tospråklig (jeg snakker morsmålet mitt med henne, mannen min og alle andre snakker norsk med henne). Og lærte seg ganske raskt å kommunisere med ord, så det var ikke noe savn å ikke ha babytegnene egentlig. Føler det er litt hype og litt unødvendig for de fleste barn. Men skjønner absolutt poenget med at barn med Downs eller annen problematikk bør lære babytegn, og kan ha glede av det. Det kan bli mye frustrasjon når man ikke klarer uttale ordene og gjøre seg forstått.

Og selvfølgelig for døve barn, eller der foreldrene kan tegnspråk. Bare å kjøre på :)

Men for oss føltes det ikke nødvendig

Jeg tenker litt sånn basic, ikke lære alt, men noe. Sånn som feks; mat, sove, bade, trøtt, drikke, hei, mere, opp, ned, pusse tenner :) sånt helt basic, så blir det kanskje enklere når hu blir litt større. Hu er 7mnd nå, og kommunikasjon er jo viktig syns jeg, også at hu skal bli forstått og sett :)
Men ja, ord kommer det å, og de klarer jo å kommunierer på ett vis uten :)
 
Jeg tenker litt sånn basic, ikke lære alt, men noe. Sånn som feks; mat, sove, bade, trøtt, drikke, hei, mere, opp, ned, pusse tenner :) sånt helt basic, så blir det kanskje enklere når hu blir litt større. Hu er 7mnd nå, og kommunikasjon er jo viktig syns jeg, også at hu skal bli forstått og sett :)
Men ja, ord kommer det å, og de klarer jo å kommunierer på ett vis uten :)
Bare begynn! Er bare å begynne å gjøre bevegelsene samtidig som du sier ordet.
"Nå skal vi spise", også lager du tegnet for spise når du sier det.
"Er du sulten?" Og lager tegnet.

Min gir nå tegn om han er sulten, trøtt, vil pusse tenner, er tørst eller lignende.
Han har også laget seg egene tegn på foreksempel smootie og saft.
Han er 17mnd nå, og har mye ord, men er ikke alltid vi forstår han, så da lager han tegn samtidig. Superduper praktisk.
 
Var på kurs i babytegn med første baby, men endte opp med å ikke bruke det. Hun er uansett tospråklig (jeg snakker morsmålet mitt med henne, mannen min og alle andre snakker norsk med henne). Og lærte seg ganske raskt å kommunisere med ord, så det var ikke noe savn å ikke ha babytegnene egentlig. Føler det er litt hype og litt unødvendig for de fleste barn. Men skjønner absolutt poenget med at barn med Downs eller annen problematikk bør lære babytegn, og kan ha glede av det. Det kan bli mye frustrasjon når man ikke klarer uttale ordene og gjøre seg forstått.

Og selvfølgelig for døve barn, eller der foreldrene kan tegnspråk. Bare å kjøre på :)

Men for oss føltes det ikke nødvendig
Her er det snakk om barn fra 6 mnd til 2 år, jeg blir mektig imponert om ditt barn kunne si sulten, tørst, trøtt, bade, ut, opp, ned. Og kunne gi uttrykk for hvilken mat eller drikke han/hun ønsket når barnet var 1 år. Det kunne nemmelig min gjøre gjennom tegn.

Det blir like mye frustrasjon for en 1åring som en 5 åring med downs når man ikke blir forstått. Og jeg blir iallefall sprø om jeg ikke skjønner hva ungen vil.

Jeg er rimelig sikker på at jeg har en unge som stort sett alltid er blid akkurat fordi han kan gi uttrykk for hva han ønsker. Så å si at det er en hype, oppskrytt og passer best for døve og de med funksjonshemming tror jeg ikke blir riktig. Det er et ekstremt bra verktøy for å utvikle språk.
 
Her er det snakk om barn fra 6 mnd til 2 år, jeg blir mektig imponert om ditt barn kunne si sulten, tørst, trøtt, bade, ut, opp, ned. Og kunne gi uttrykk for hvilken mat eller drikke han/hun ønsket når barnet var 1 år. Det kunne nemmelig min gjøre gjennom tegn.

Det blir like mye frustrasjon for en 1åring som en 5 åring med downs når man ikke blir forstått. Og jeg blir iallefall sprø om jeg ikke skjønner hva ungen vil.

Jeg er rimelig sikker på at jeg har en unge som stort sett alltid er blid akkurat fordi han kan gi uttrykk for hva han ønsker. Så å si at det er en hype, oppskrytt og passer best for døve og de med funksjonshemming tror jeg ikke blir riktig. Det er et ekstremt bra verktøy for å utvikle språk.

Jeg kritiserer ikke at folk gjør det, bare sier at vi ikke gadd likevel og det var ikke noe savn for oss. Hun kunne ikke si slike ting da hun var et halvt år, men var likevel god på å gjøre seg forstått og vi til å lese henne. Skjønte alltid om hun var sulten og tørst. Og hun signaliserte jo om hun ville opp og ned osv. på sin måte. Og da hun hadde bikket ett år sa hun alle de ordene som hun syntes var viktige.

Skjønner at det kan være litt fordeler med babytegn, men mitt poeng er bare at det går helt fint uten også, altså at det ikke var noe savn. Jeg huska aldri å bruke tegnene jeg lærte på kurset men så gikk det helt fint likevel, liksom :)

Jeg tror alle familier lager sine egne signaler uansett.
 
Noen som har erfaring med dette? Eller prøvd det ut?
Har veldig lyst til å prøve. Se om vi klarer det :) eller om det er noe som varer i ett par dager [emoji28]
Vi har noen tegn-til-tale-tegn.

Ferdig
Feil
Sove
Tørst
Spise

:)
Han kjenner igjen ferdig-tegnet, men ikke noen andre tror jeg. Er 8 mnd
 
Her er det snakk om barn fra 6 mnd til 2 år, jeg blir mektig imponert om ditt barn kunne si sulten, tørst, trøtt, bade, ut, opp, ned. Og kunne gi uttrykk for hvilken mat eller drikke han/hun ønsket når barnet var 1 år. Det kunne nemmelig min gjøre gjennom tegn.

Det blir like mye frustrasjon for en 1åring som en 5 åring med downs når man ikke blir forstått. Og jeg blir iallefall sprø om jeg ikke skjønner hva ungen vil.

Jeg er rimelig sikker på at jeg har en unge som stort sett alltid er blid akkurat fordi han kan gi uttrykk for hva han ønsker. Så å si at det er en hype, oppskrytt og passer best for døve og de med funksjonshemming tror jeg ikke blir riktig. Det er et ekstremt bra verktøy for å utvikle språk.

Denne artikkelen er interessant:
http://www.hanen.org/helpful-info/articles/does-baby-sign-make-a-difference-.aspx

Kort oppsummert blir barn som ikke lærer babytegn ikke mer frustrerte og de utvikler språk like fort. Det er jo en grunn til at ikke babytegn har blitt mer utbredt. Fordi man får sine egne «signaler» og lærer seg å lese sitt barn uansett. Noen sier kanskje mæmæ når de er tørste, andre sier bobo. Og foreldrene fortstå det jo.

Derfor er det unødvendig for «vanlige» barn, selv om man jo gjerne må gjøre det likevel om man vil.
 
Back
Topp