Babyshower, hvordan organisere det hele?

Journaliststudent

Første møte med forumet
Hei, jeg heter Synne og er journaliststudent som jobber hos Babyverden.

Jeg skal lage en sak om babyshower. Lyst til å hjelpe meg litt?

Jeg har 5 spørsmål jeg ønsker svar på, men om du vil kan du gjerne fortelle mer, enten her i denne tråden, eller ved å sende meg en mail på synne@babyverden.no

1. Hvilke forventninger har dere til babyshower og forventer dere at noen arrangerer babyshower for dere?
  2. Hvor mye penger er vanlig/greit å bruke på hele babyshower ’en?
  3. Er det normalt å spleise? Er det i så fall en grei ordning?
  4. Hvilke aktiviteter er vanlig å ha?
  5. Hva er forventa av deg som arrangør?
Alle svarene kan bli brukt i en artikkel (anonymt)

Takk for at du tar deg tid til å svare.

Jeg har 5 spørsmål jeg ønsker svar på, men om du vil kan du gjerne fortelle mer, enten her i denne tråden, eller ved å sende meg en mail på synne@babyverden.no

1. Hvilke forventninger har dere til babyshower og forventer dere at noen arrangerer babyshower for dere?

*Jeg er den siste i vennegjengen som får barn, og har vært med og arrangert flere så håper og forventer vel egentlig at jeg får en.
*i de jeg har vært involvert i har det vært fra 500-1500 kr fordelt på kake, pynt og tilbehør fra nettbutikker.
*vi har spleiset på 7 av 9 jeg har vært i. Synes det er det mest riktige siden det ofte er 10-20 personer å dele det på og det mange ganger er de samme som tar initiativ til å arrangere.
*leker, smake og gjette på babymat, kakespising, gaveåpning, skravling.
*som arrangør er det vel bare forventet at man prøver å invitere de den gravide ville ha valgt selv og legger litt innsats i at det skjer noe / skaffer dekorasjoner og baker selv eller får noen andre til å bake.

[*]Hvilke forventninger har dere til babyshower og forventer dere at noen arrangerer babyshower for dere?
Da jeg fikk eldste var det ikke vanlig. Da jeg fikk yngste tenkte jeg det hadde vært kos, men hadde ikke forventning om det og trodde ikke noen kom til å ordne, så ble veldig overrasket.

[*]Hvor mye penger er vanlig/greit å bruke på hele babyshower ’en?
Kommer an på relasjonen tenker jeg. Venninne 100-300kr på gave. Familie mer.

[*]Er det normalt å spleise? Er det i så fall en grei ordning?
Jeg og mamma stod for alt av mat, kake, pynt og slikt til søsteren min sin shower og alle tok med gaver fra seg. Min venninne ordnet for meg og da spleiset alle på mat og pynt og slikt.

[*]Hvilke aktiviteter er vanlig å ha?
Var ingen aktiviteter på de jeg har vært på. Spist mat og pakket opp gaver og spist kake og drukket kaffe etterpå. Og bare skravlet.

[*]Hva er forventa av deg som arrangør? Følte ingen forventinger som arrangør, annet enn at det var ikke alt for lang reisevei for de som skulle delta. Og som gravid hadde jeg ingen forventinger til arrangør eller at det var noen som skulle arrangere noe i det hele tatt.

* Forventet ingenting, men glad for at jeg fikk med begge :)

* Jeg tenker opp til 500 er en ok sum, da får man enten en ålreit stor gave eller masse god mat og kaker hvis det blir en del gjester :)

* Spleis er alltid fint :) Jeg synes det er en veldig grei løsning, så slipper en/et par å stå med de største utgiftene :)

* Gjette magestørrelse, gjetteskjema på ting som hårfarge, øyenfarge, fødselsdato osv., spise babymat, gjette sjokolade i bleie, drikke fortest med tåteflaske, pynte bodyer, sette smokk på babyen (som hale på grisen/eselet), gjette babybilder av gjestene :)

* Jeg følte det var forventet at jeg hadde oversikt over alt, ordnet gave hvis den skulle være felles og satte igang med leker :)

1. Har ingen forventninger, men tror (og håper) at venninnene mine kommer til å ordne noe gøy.
For min del MÅ det ikke være babyshower. Å møtes og spise gravidvennlig mat sammen og bare prate sammen er like hyggelig. :)

2. Jeg er ikke så opptatt av hvor mye som skal brukes. Hvis alle tar med noe hver så blir det jo bra :)

3. Har aldri vært i en babyshower, men har vært invitert. Men tenker det er naturlig å spleise på kostnader :)

4. Vet ikke ;)

5. At den som arrangerer inviterer folk og har litt overordnet «ansvar» for å fikse det som skal fikses, og snakke med samboeren slik at han hjelper til med å få det til å bli en overraskelse. :)

1. Forventingene er at det skal være en hyggelig sammenkomst med den gravide i fokus. Jeg var så heldig å få babyshower både 1. og 2. gang jeg var gravid[emoji175]

2. Det vil jeg si varierer og hva man velger å gjøre

3. Blitt mer vanlig med spleisegaver på de siste jeg har vært på samt at alle lager mat og kaker og tar med [emoji108]

4. Har vært med på litt forskjellig: gjette fødselsdag, vekt og lengde, gjette omkretsen på magen, sette spermen på eggstokken, gjette sjokoladen i bleier osv..

5. At man inviterer de nærmeste venninnene til den gravide og at det blir hyggelig for alle som er med [emoji4]

1. Jeg regner ikke med at det blir arrangert noen babyshower for meg. Det er ingen kultur for det i min vennegjeng. Jeg har aldri vært i en heller. Da en god venninne av meg ble gravid foreslo jeg det, men fikk til svar fra felles venninne at det kom hun neppe til å like (typ "amerikanisert" og "teit"). Det viste seg i ettertid at hun hadde blitt veldig glad om vi hadde gjort det.

2. Det man selv er komfortabel med.

3. Har som sagt aldri vært i en, men tenker at spleiselag er en veldig fin løsning (ev. typ alle tar med en ting vær).

4. -

5. Jeg tenker at det viktigste er at man samler den gravides venninner og feirer den kommende babyen. Det er litt som med utdrikningslag, opplegget trenger ikke være superavansert, det viktigste er jo at man er sammen :).

- jeg forventet ikke at noen arrangerte det, og ønsket egentlig ikke. Men får det. Forventer at de som arrangerer tar hensyn til personen som er gravid og hvilken tilstand de er i(om personen har bekkenløsning, angst, ønske om hvem som skal være tilstede etc.) men forventer ikke å vite når det skjer eller hvor eller hvordan.
-trur ikke penger kan tenkes på her, har du ikke og vil kun ha det for din venn av ditt hjerte så spør man de som kommer om de kan bidra med noe. Trur at enkle er ofte det beste og den gravide setter stor pris på bare at man er der.
-spleise er topp.
-gjette fødselsvekt, lengde og når barnet kommer. Bleielek med sjokolade smeltet i bleier og smake seg frem til hva det er.
Bleiekake gjette hvor mange bleier.quiz om baby og ting som er viktig å vite etter fødsel.
Gjette mageomkrets og måle etterpå. Bind for øynene på mor og la henne smake babymat og gjette hva det er.
- trur den som arrangsjerer burde vitetilstanden til den gravide og hva den ønsker. Ikke før de var gravide men etter. Mye forandrer seg etter man blir gravide og noen ting er greit å vite før man lager det og om man må ta det nærme hjemmet eller om det er andre ønsker eller tilpasninger som trengs. Det skal jo være for den gravide ikke alle andre[emoji4][emoji171]

Jeg har både hatt en babyshower arangert for meg og arangerte selv. Jeg håpet å slippe babyshoweren. Da det ble arangert for meg, så advarte vennina m at helt hypotetisk, hva om, hvem kunne du tenke deg å ønske å se der osv.

Når jeg arangerte, så var det helt uventet for den kommende mor. Hun viste ikke om "tradisjonen", siden det ikke var vanlig blant hennes bekjente

2.Hvor mye penger er vanlig/greit å bruke på hele babyshower ’en?

Til min babyshower kom jentene med gaver på rundt 200-400 kr fra hver. Ellers bare butikk-kjøpte kjeks, boller, hjemmelagde muffins, te og kaffe. Veldig hyggelig kveld for prating.

Når jeg arangerte så snakket vi om å ha felles regler. Skal vi gi gaver til babyen eller den gravide. Vi bestemte at det var best å gi bare til mor og heller komme med flere gaver når vi besøker den lille for første gang. Prisen varierte vel. Jeg kjøpte for 300 kr, pluss pynt og mat for 600 kr.

Vi spleiset når det gjelder maten. Alle kom med noen småretter/salater/kaker. Det ble en stor matfest, faktisk.

Det var ingen aktiviteter da babyshoweren ble arrangert for meg. Kun hyggelig prat om erfaringer og forventninger.

På den andre babyshoweren hadde vi 4 leker med quiz.

Ingenting. Jeg lagde kun FB gruppe hvor alle kom med likeverdige forslag, ble enige om ting i felleskap.

1. Jeg forventer ikke at noen arrangerer en babyshower for meg, men jeg blir veldig glad hvis noen gjør det. :) Ønsker at både venner, søsken og kollegaer skal bli invitert, ellers er det opp til arrangørene hvordan den blir.

2. Jeg tenker at maks 500 per gjest er greit å bruke. Noen ønsker kanskje å bruke mer, og noen har kanskje ikke muligheten til å bruke så mye, og begge deler må være greit.

3. Det er helt supert med spleising!

4. Har bare vært i en babyshower. Da malte vi på hvite bodyer, hadde quiz, gjettet hvilke babybilder som hørte til hvilke gjester. Trenger ikke å være for mange aktiviteter, egentlig.

5. Har aldri arrangert en babyshower. Jeg tenker at arrangøren må invitere gjester som den kommende moren ønsker å ha der. H*n må passe litt på at mat/leker osv blir planlagt, og ha et lite ansvar under selve babyshoweren. Fint med flere arrangører også.

Jeg forventet ikke at mine venner skulle arrangere. Jeg gav også tidlig beskjed til min nærmeste venninne at jeg ikke ønsket babyshower, hvis hun hørte at noen begynte å planlegge noe. Årsaken til at jeg ikke ønsket det, var at jeg ikke ville andre skulle bruke penger på gaver og ting til meg og kommende baby. Også har jeg kjent andre som faktisk har mistet babyen sin før fødsel eller under fødsel, og da ville det kanskje vært enda mer sårt om man hadde hatt babyshower og fått masse babyting på forhånd.
  2. Hvor mye penger er vanlig/greit å bruke på hele babyshower ’en? Vet ikke. Har ikke vært med i babyshower selv, men vært invitert.
  3. Er det normalt å spleise? Er det i så fall en grei ordning? Vet ikke.
  4. Hvilke aktiviteter er vanlig å ha? Vet ikke.
  5. Hva er forventa av deg som arrangør? Vet ikke.

1. Keg hadde ingen forventninger til babyshoweren,
Men håpet at noen ville arrangere det for
Meg og at mange venner kom. Heldigvis fikk jeg babyshower denne gangen (barn nr.3)
2. Vet ikke. Det ble brukt mye
Penger på stæsj, mat og gaver til meg vet jeg. For
Meg er det viktigste sammenkomsten, ikke pynten og gavene. Spes ikke pynten[emoji6]
3. Ja, tror det er normalt å spleise. Enten i form av at man deler et beløp på alle, eller at alle
Bidrar med noe hver. I min hadde alle
Med seg hver sin rett osv. Tenker at det er en veldig grei løsning.
4. De gjettet på vekt , lengde, navn, fødselsdato, ol og skreiv ned på en lapp som ble samlet inn etterpå og som jeg skulle ta vare på og se hvem som "vant". Ellers vet jeg noen smelter ulike sjokolader i bleier som den gravide må smake på og gjette hvilken sjokolade det er [emoji32]
5. Vet ikke.
Men vil tro det er greit at arrangøren har
Litt kontroll og har en grunn idé på feiringen.

Back
Topp