Baby sover på magen

Bamsemoms

Blir kjent med forumet
Lillegutt på 6,5 mnd skal nå bare sove på magen på natten. Innimellom ligger han på siden, men i det siste skal han bare rett over på magen når jeg legger han. Utifra det jeg har lest, er det "trygt" å la babyen sove på magen når han kan snu seg selv, og det kan han. Imidlertid sover han ikke på magen med ansiktet vendt mot siden, men rett ned i madrassen, oppå hendene sine. Dette gjør meg nervøs. Han puster jo, men jeg antar det ikke er mye frisk luft som slipper til.

Som regel prøver jeg å snu han, og gjerne legge han helt inntil kanten av sengen slik at han ikke klarer å snu seg, og det fungerer en stund, men når jeg våkner på natten er han som regel tilbake på magen.

Er det noen andre med samme problem, eller sover deres fremdeles på ryggen?
 
Lillegutt sover kun på mage for tiden, han nekter noe annet :dead: men han vrir hodet fint til side, så har ikke vært noe bekymret for det. Hva skjer hvis du snur hodet litt til siden? :)
 
Lillegutt sover kun på mage for tiden, han nekter noe annet :dead: men han vrir hodet fint til side, så har ikke vært noe bekymret for det. Hva skjer hvis du snur hodet litt til siden? :)

Av og til går det men som regel snur han seg tilbake slik at hodet er rett ned i madrassen igjen :/
 
Samme her[emoji30] jeg snur ham når jeg ser det, men jeg tenker jo egentlig at de snur seg hvis det blir ubehagelig. Men man blir jo så engstelig[emoji85]
 
Samme her[emoji30] jeg snur ham når jeg ser det, men jeg tenker jo egentlig at de snur seg hvis det blir ubehagelig. Men man blir jo så engstelig[emoji85]

Jeg håper selvfølgelig også det :angelic: men i og med at krybbedød finnes så er jeg også skeptisk til at det alltid skjer. Ikke meningen å være negativ, synes bare det er skummelt :wideyed:
 
Skjønner godt at det virker litt skummelt at han sover sånn.
Men om han kan snu seg selv, så skal det jo ikke være noen fare?
Har du pratet med helsesøster?
Har triller mini ofte over på magen i løpet av natten, men vekker seg selv når hun gjør det :(
Så da blir det trøst og legges på siden igjen.
 
Skjønner godt at det virker litt skummelt at han sover sånn.
Men om han kan snu seg selv, så skal det jo ikke være noen fare?
Har du pratet med helsesøster?
Har triller mini ofte over på magen i løpet av natten, men vekker seg selv når hun gjør det :(
Så da blir det trøst og legges på siden igjen.

Helsesøster sier som veldig mange andre at når han kan snu seg selv så går det sannsynligvis bra. Jeg fant imidlertid en artikkel fra 2011 som viste sammenheng mellom krybbedød og et stoff som heter seratonin. Dersom babyen har lite av dette stoffet vil ikke hjernen få beskjed om at babyen må snu seg ved lite oksygen. Håper derfor lillegutt har mye av dette stoffet.

Link til artikkelen: https://m.nettavisen.no/nyheter/ny-forskning-om-krybbedd/3154703.html
 
Jeg rulla sammen et stort badehåndkle, festa hårstrikk rundt endene, og legger rullen under armhulen til baby og ned langs siden. Så nå klarer ikke mi å snu seg så lett :)

Hs sier det samme som hun over skriver, men føler meg ikke komfortabel med å la hun sove på magen.
 
Back
Topp