Baby sover, men ikke mor!! Morsmelk på flaske?? 3 uker baby ....

Peaches

Andre møte med forumet
Hei! :)

Jeg har en nydelig liten gutt på tre uker. Vi koser oss og han er "eksemplarisk". Han sover to timer på natt, så våkner han for å amme ca tjue minutter før han sovner fint igjen i babynestet ved siden av meg i sengen. Så sover han to timer igjen før mat. Slik fortsetter han gjennom natten. Dette er jo egentlig ganske fint, for jeg ammer han i sengen og kunne lett ha fått mer enn nok søvn mellom ....

MEN: JEG FÅR IKKE SOVE!! I natt lå jeg våken helt fra klokken 21.00 til klokken 05.00, dette gir vondt i hodet og kroppen og jeg er kjempetrøtt... pappaen sover på sofaen. Han tar babyen på morgenen slik at jeg får sove to-timersøkter mellom amminger. Fikk da sove litt. Har hatt det slik i flere uker nå. ... Jeg tåler ikke lyd, våkner bare av at han grynter litt... Jeg får heller ikke sove på dagtid "når babyen sover" som alle maser om ... det er akkurat som om jeg får "sovepress"; nå har jeg to timer på å sove, nå MÅ jeg sove..... flere som har det sånn??

Jeg ser ut som en zombie på heroinavvenning ... :/

Spørsmålet er egentlig; Kan jeg pumpe meg og la pappaen gi babyen litt morsmelk på flaske på natta, slik at jeg kan finne roen i da 4 timer i stedet for 2 ? Han tar flaska som bare det, prøvde bare pittelitt her om dagen. Vil det ødelegge alt mtp amming og sånt? Jeg er ganske desperat etter søvn på natta... Da kunne jo pappaen tatt han med på stua og gitt han litt melk ... Noen andre som har gitt litt flaske så tidlig?? Er jeg en elendig mor om jeg gjør det? Vil han bli sugeforrvirret etter bare en gangs forsøk feks?
 
Ja han kan bli sugeforvirret, og det som er faren er jo at han foretrekker flaske fremfor puppen fordi han slipper å jobbe for det.

En annen fare er jo at produksjonen din går ned, for det er nattammingen som gjør at produksjonen din opprettholdes og øker nå. Hormonet som produserer melk er på topp om natta.

Jeg tror du bare må prøve å slappe av og ikke tenke på at du MÅ sove, så vil det nok gå seg til etterhvert som du er mer vant til den nye situasjonen det er å bli mamma. [emoji4]
 
Jeg var/er lik deg. Alle maste om den sovingen, og jeg ble mer og mer fortvilet over at jeg ikke fikk sove.. sugeforvirring kan oppstå og som Klatremus Lillemann sier, er det natten og hormonene da som opprettholder produksjonen.

Jeg delammet og ga flaske etter amming, og det gikk fint en liten stund. Ammingen fikk jeg ikke til, så det ble bare flaske til slutt, og da ble det mer søvn på alle sammen :p

Det skal ikke være lett å bli mamma, men det blir bedre etterhvert, enn så liten den trøsten er akkurat nå
 
Slet selv med soving i starten. Vi byttet på å sove med babyen og sove på et annet rom. Far matet også mat som jeg pumpet så jeg fikk en dobbel økt med søvn. Baby tok ikke da flaske så han matet med sprøyte eller kopp, men det gikk fint. Nå sover vi fortsatt ofte på ulike rom og far er for tiden mest med baby og hentet meg når det er tid for mat. Da blir det bedre søvn på meg som også våkner av grynt etc. Lykke til! Viktig at du får sove så hadde brukt flaske, fulgt rådene på ammehjelpssiden ifht langsom flaske mating og satset på at det gikk greit. Uten søvn over tid blir alt tungt og vanskelig...
 
Takk for svar! Godt å høre at det finnes flere raringer som meg, som ikke sover når baby sover ... :p Ble veldig usikker med tanke på forvirring med flaske ja, men fikk en ide av den MamaHana, om å sove uten baby .... så da skal jeg prøve å sove på sofaen i natt, så får pappan hente meg annenhver time for amming. Jeg sover ganske greit uten baby .... Takk for gode råd. Når kan man begynne å gi litt morsmelk på flaske da, om det er for tidlig enda? Om jeg ikke får sove neste uke, velger jeg å prøve litt flaske av og til.
 
Takk for svar! Godt å høre at det finnes flere raringer som meg, som ikke sover når baby sover ... :p Ble veldig usikker med tanke på forvirring med flaske ja, men fikk en ide av den MamaHana, om å sove uten baby .... så da skal jeg prøve å sove på sofaen i natt, så får pappan hente meg annenhver time for amming. Jeg sover ganske greit uten baby .... Takk for gode råd. Når kan man begynne å gi litt morsmelk på flaske da, om det er for tidlig enda? Om jeg ikke får sove neste uke, velger jeg å prøve litt flaske av og til.

Det finnes en flaske med en tut som ligner veldig på pupp, men jeg husker ikke hva den heter. Men det høres ut som en god plan at du sover på sofaen om det gjør at du får sove.
 
Det finnes en flaske med en tut som ligner veldig på pupp, men jeg husker ikke hva den heter. Men det høres ut som en god plan at du sover på sofaen om det gjør at du får sove.


Tror det er Medela sin du tenker på (etter google-søk....) den har jeg, både pumpe og tuten.. men, skal tvinge meg gjennom noen netter til før noe annet og satse på søvn snart ❤
 
Tror det er Medela sin du tenker på (etter google-søk....) den har jeg, både pumpe og tuten.. men, skal tvinge meg gjennom noen netter til før noe annet og satse på søvn snart ❤

Det er nok lurt ja. Det er så slitsomt med baby som har feil sugetak, I alle fall når du allerede lider av stort søvnunderskudd. Krysser fingrene for at det løsner snart :)
 
Heia :)

Håper virkelig du får deg litt søvn snart!
Viss det er noe du lurer på så kan du jo ta kontakt med Ammehjelpen
 
Jeg slet veldig med amminga til å begynne med. Jeg ble sår med en gang. Jeg brukte en del skjold de 2 første ukene så ble det pumping i 1 hel uke hvor hun fikk flaske mesteparten av tiden. Men etter noen dager kunne jeg amme med den ene puppen mn da ikke hele tiden. Var redd hun skulle bli forvirra og jeg fikk først ammet henne ordentlig fra hun var 14 uker. Gikk ganske bra fra 10 uker. Det var så ille en periode. Blodet rant selv når jeg brukte skjold. Hun fikk jo alt fra pupp til skjold til morsmelk på flaske og også et og annet måltid med erstatning. Men det gikk heldigvis bra og hun er 2 år og 3 mnd nå og ammer fortsatt. Nr. 2 kommer rett rundt hjørnet så håper og tror det går bra denne gangen siden jeg har ammet hele veien. Jeg hadde også bra med melk og hadde etterhvert 17 liter morsmelk i frysa tilfellet jeg var borte eller hun med tider og stunder ikke ville ha pupp. Brukte det etterhvert i matlaging til henne
 
Takk for svar! Godt å høre at det finnes flere raringer som meg, som ikke sover når baby sover ... :p Ble veldig usikker med tanke på forvirring med flaske ja, men fikk en ide av den MamaHana, om å sove uten baby .... så da skal jeg prøve å sove på sofaen i natt, så får pappan hente meg annenhver time for amming. Jeg sover ganske greit uten baby .... Takk for gode råd. Når kan man begynne å gi litt morsmelk på flaske da, om det er for tidlig enda? Om jeg ikke får sove neste uke, velger jeg å prøve litt flaske av og til.
Du kan starte med morsmelk på flaske når ammingen er veletablert. Kun du som kan svare på når det er... Her ble det morsmelk på flaske og smokk fra uke en uten noen sugeforvirring. Jeg fikk ikke sove med mini i rommet de første ukene så vi kjørte vaktordning der faren tok han de første fire timene hver natt slik at jeg i hvert fall fikk noe sammenhengende søvn. Pumpet meg før jeg la meg slik at faren kunne gi melk. På dagtid og resten av natten ammet jeg som vanlig. Gutten er nå syv måneder, ble fullammet til 6 måneder og spiser fremdeles godt :).
 
Takk for svar! Godt å høre at det finnes flere raringer som meg, som ikke sover når baby sover ... :p Ble veldig usikker med tanke på forvirring med flaske ja, men fikk en ide av den MamaHana, om å sove uten baby .... så da skal jeg prøve å sove på sofaen i natt, så får pappan hente meg annenhver time for amming. Jeg sover ganske greit uten baby .... Takk for gode råd. Når kan man begynne å gi litt morsmelk på flaske da, om det er for tidlig enda? Om jeg ikke får sove neste uke, velger jeg å prøve litt flaske av og til.

Hei. Håper virkelig det har bedret seg for deg og at du har funnet en måte å få deg søvn på.

Jeg ville bare fortelle at jeg hadde det akkurat likens. Sov ikke når bebis sov på samme rom som meg om natten, klarte heller ikke sove noe særlig på dagtid. Etterhvert ble babyen også ganske vant med soverutiner som ikke passet oss voksne så godt, så han sov kun oppå meg eller pappan i flere mnd, noe som ikke ga noe særlig eller god søvn det heller. Poenget er at etter flere mnd med lite/dårlig søvn var jeg helt i kjelleren og utviklet en svangerskapsdepresjon. (Ikke utelukkende pga dårlig søvn, men det har nok spilt en stor rolle for min del). Jobber meg sakte men sikkert ut av den depresjonen med kyndig hjelp fra helsepersonell, men det er ikke noe jeg unner noen som helst. Jeg ville bare understreke viktigheten av søvn, for man kan bli litt "sprø" av kronisk søvnmangel over tid. Det finnes ingen fasitsvar for hva som vil hjelpe deg og dere, men du er absolutt ingen dårlig mor hvis du velger å gi babyen et flaskemåltid nå og da. Finn ut hva som funker for dere, men husk at for å være en god mamma for din lille skatt må du også ta litt vare på deg selv.

Ønsker deg masse lykke til :Heartred (Og forresten, babyen vår begynte å sove mye bedre ved ca. 5mnd alder, og da la vi ham også på eget rom. Så som mange andre sier, det blir bedre, men det er en fattig trøst når man har det tungt)
 
Kanskje det kan hjelpe å legge babyen i sprinkelseng ved fotenden av din seng, så babyen ikke forstyrrer deg? Hvis han ligger litt lengte unna så hører du kanskje ikke de bittesmå lydene like godt. Han vil jo si i fra når han er sulten, så du må bare stole på det.

Det er ikke så mye om å gjøre å reise seg opp å hente babyen når du skal amme. Du må vel kanskje skifte bleie i samme slengen allikevel?
 
Jeg slet fryktelig mye med å sove de første ukene. Jeg våkna bare han rørte på en arm. Men etterhvert så gikk det seg til, han er nå 10 uker gammel og jeg klarer å sove helt fint.
Jeg tror jeg rett og slett måtte vende meg til at han vekte meg når han våkna. Jeg var livredd for å ikke våkne om han våkna, livredd for at noe skulle skje med han mens jeg sov osv. Men etterhvert så skjønte både hodet mitt og kroppen min at han hadde det fint og jeg skjønte at jeg våkna når han våkna. Da klarte jeg å slappe av mer slik at jeg fikk sove :) det var noen uker med sinnsykt mye tårer og jeg var heeelt utslitt fordi jeg ikke fikk noe søvn.
Håper det går seg til med deg etterhvert også :)
 
Back
Topp