Baby som ikke vil ligge på magen..

Lindalu

Betatt av forumet
Jeg har en gutt som er født midt i mars, som fremdeles ikke vil ligge på magen. Vet at han er litt sent ute med det, og vi har startet intensivtrening av nakke. Men det jeg lurte på om det er noen andre babyer her som heller ikke løfter hodet i mageleie, eller om dere har noen tips..
 
Har du en mage pute? Da kommer mini høyere opp så han liker det bedre. Ellers så er det greit å ligge på gulvet foran baby og gjerne synge litt. Da gjør man det litt kjekt. Greit å ha et par økter på magen hver dag! Når de skriker er det nok for denne gangen.. Min hatet å ligge på magen lenge. Nå er han veldig flink, men er ikke en favoritt enda, men det kommer. Noen ganger blir han veldig frustrert fordi han prøver å krabbe uten å få det til.
 
Jenta mi ville ikkje ligge på magen i starten, men om ho fekk ligge på brystet vårt når vi lå på sofaen var det heilt greit :)
 
Vi måtte øve på d. Helsesøster sa vi skulle legge hånda på brystet hennes og holde henne litt opp. Sånn kjente hun på mestringsfølelsen. Vi øvde også i sofan, for da kunne jeg sitte på gulvet slik at hun så ansiktet mitt :)
 
Takk for oppmuntrende ord og gode tips! Godt å høre at det er flere babyer som har protestert på mageleie.. Vi skal prøve alle tips, og se om kanskje jeg også finner en magepute :) veldig takknemlig!
 
Noen babyer kan også vippe litt over i mageleie, da kan det være greit å holde en hånd på baken til babyen for å hjelpe de til å bruke de riktige musklene.

Kan også være greit å øve på å ligge på magen når de er naken, mange babyer liker det veldig godt. Også er det en grei måte å ha litt rutine på øvingen, å ta det ved stellebordet. Da kan du bøye deg og ha hodet ditt I babyens synsfelt, og underholde litt mens babyen trener :)
 
Du trenger ikke magepute. Bare rull et lite håndkle og bruk det som en liten pølse under brystet til barnet :) og lurt å holde på rumpa for å stabilisere :)
 
Det er nok bare trening som skal til. Min første likte det ikke, han var også mange mnd før han klarte å løfte hodet noe særlig høyt og lenge i mageleie. Vi trente mange ganger om dagen, og korte stunder. Fikk en huskeregel fra helsesøster, legg babyen på mage ved feks hvert bleieskift, så har man en rutine på det. Nr to er helt annerledes, han er 3,5mnd og har lenge kunne ligge og leke litt på magen, så det er stor forskjell ja.
 
Hun liker ikke å ligge på magen. Gråter raskt. Prøver å ta noen korte økter flere ganger om dagen. Blir gradvis litt bedre. Har nå begynt å løfte brystkassa opp fra underlaget, men kun kort tid av gangen.
 
Ammer du? Her liker hun å ligge på magen da, men av og til når jeg ammer i sengen pleier jeg å ligge veldig tilbakelent med henne oppå meg. Da må hun liksom søke og lete litt etter puppen selv. Kanskje du kan prøve det så babyen føler den får "belønning" for å ligge på magen? Vet ikke helt om det var et godt tips, men i mitt hode virket det litt bra. :D
 
Min var litt sen med det og. Bare til å prøve litt og litt. Ligg på gulvet med babyen og prat, syng o.l så han får et positivt forhold til det :)
 
Back
Topp