Baby som ikke er interessert i fast føde

Lillepersille21

Elsker forumet
Høsthjerter 2017
Vårspirene 2021
Sønnen min er nå 9,5 måned og har aldri vært interessert i mat. Han har vært vanskelig å mate helt fra vi startet ved 4 måneder alder.

Hvis vi er heldige får vi i han grøt morgen og kveld, en brødskive med smør og en smoothiepose til lunsj, og noen få skjeer grønnsaksmos med kjøtt til middag. Dette er på en god dag. Som regel får vi i han noen skjeer grøt, en halv brødskive, en halv smoothiepose og noen få skjeer middag. Resten er melk, alt fra 4-5 flasker med mme.

Han liker ingen typer pålegg annet enn smør, han hater alt med banan eller avokado, han liker ikke biter og synes å bli matet med skje er veldig uinteressant. Hvis han får spise selv leker han bare med maten, og jeg har prøvd mange ganger. Jeg har kjøpt mat og jeg har laget mat selv, ingenting med suksess. Han liker frukt, agurk og smør, så jeg synes ikke han får så mye viktig næring fra fast føde. Vi synger, klapper, roser og prøver å gjøre måltidene veldig positive. Har også prøvd å la han spise sammen med oss. Helsestasjonen sier kun at det ordner seg.

Finnes det virkelig ingen andre som sliter med det samme og har noen råd? Føler alle babyer elsker mat og fråtser i bananlapper, kryddermuffins og eggerøre.

Jeg blir så frustrert :(
 
Jeg har en på 10 mnd som ikke tåler klumper i hele tatt. Bryter seg og kaster opp. Er så lei av at han ikke kan spise brødskive eller den samme maten som oss. Alt må moses med stavmikser. Så jeg føler med deg.
 
Jeg sang, da mine var glad i det. Og så hadde jeg bordleke mer sugekopp. Med yngste måtte jeg faktisk til slutt sette iPaden med barnetv (litle baby bum på YouTube). Da var hun godt over 1 år og det funket ikke å synge eller leke det i henne lenger.

Jeg slet med begge mine. Jeg følte også at alle andre babyer gapte høyt og var ivrig etter å få mat. Bortsett fra mine. Ja man blir kjempefrustrert. Og engstelig for om de får i seg det de trenger.

Mine tålte ikke klumper. Måtte ha grøt og middagsmat fra 4 mnd til de var langt over året. Hjemmelaget kunne jeg bare glemme!

Prøvde å variere mat, men det funket dårlig. Bestemte meg for kun en type og venne de til den. De likte begge et type middagsglass og kun det. Av grøt kjøpte jeg holle sin hirsegrøt og blandet med melk - for det var en kjent smak.
 
Det eneste tipset jeg har er å sjekke tungebåndet. Det finnes en støttegruppe på Facebook der man kan sende inn bilde av tungen, eller få råd.
 
Bare strengen, men hun skulle være flink på tungebånd ifølge helsesøsteren vår.

Om hun kun har klippet strengen så har hun ikke gjort jobben bra nok. Det er sjeldent at problemet blir borte av at bare strengen klippes, for tungen er jo fremdeles ikke frigjort.
 
Back
Topp