Baby og hund

tsktsk

Blir kjent med forumet
Er det noen førstegangs her som også har hund? Evt tidligere førstegangs med erfaringer?[emoji28]
Vi har en hund på 3 år. Ho er jo babyen vår, bortskjemt på kos og masse oppmerksomhet. Hun er litt skeptisk til barn og kanskje ikke verdens mest tålmodig.
Vi er veeldig spente på hvordan hun vil reagere når vi får lille i hus. Både ifht sjalusi og om vi kan føle oss trygge med henne rundt barnet.

Flere med samme problemstilling?
Tips og råd kanskje?

[emoji190][emoji173]️
 
Vi venter vårt første og har en hannhund på fem år. Han er vant til småbarn i alle aldre; naboungene som kommer og klapper og leker med han når han står i hagen og barn i vår krets som kommer på besøk. Han er tålmodig med de, lar de komme til han hvis han merker at de er skeptiske, slikker ikke hvis vi sier nei, leker, koser og fjerner seg selv fra situasjonen hvis de blir for mye for han. Men nå er vi spent på hvordan han takler å ha en baby i huset 24/7 som får all oppmerksomhet. Han er veldig uavhengig til vanlig, er ikke sånn superkosete av seg. Hvis han vil ha kos eller leke sier han i fra. Og han har aldri vist noe tegn på sjalusi når vi har kost med andre hunder eller barn. Er mer spent på om han blir overbeskyttende overfor barnet egentlig..
 
Fikk nr.1 da vår labrador var 1år og valp med stor V. Venter nå nr.2 og hunden har rukket å bli 3 år.

Gått over all forventning med hund og baby synes jeg. Første møtet var magisk. Tok med bilstolen med baby oppi og lot hunden lukte og bli kjent, tok oss god tid. Roste han masse for at han var relativt rolig, ikke bjeffet eller overfalt baby deretter fulgte ett par spennende dager hvor hunden var i 100 for hver nye lyd og lukt. Deretter virket det som om han gikk litt lei. Baby var liksom ingen lekekompis.

Ellers gjør vi det meste sammen som familie og den firbente er alltid inkludert, så opplevde lite sjalusi egentlig
 
Jeg er førstegangs og har tre hunder. Han eldste er veldig sjalu, så spent. Men kommer uansett til å være veldig forsiktig
 
Fint å høre erfaringer![emoji2] Vår er også med på det meste, og tenker at hun skal få lukte på og bli kjent med babyen fra første stund. Har hørt at det kan være lurt å la henne lukte på feks et teppe babyen ligger på før vi kommer hjem. Er veldig spent, men håper det skal gå bra [emoji4] Vet det er veldig mange franske bulldoger som er superflinke med barn[emoji4]
 
Vanskelig å si hvordan dette og går, da både barn og hunder er forskjellige. Men bare pass på og ikke forlat de alene i samme rom og bestandig pass på når hunden er i nærheten så går det nok fint :)
 
Vi er også førstegangs og har en liten hund på 4 år. Hu har vært babyen vår og er veldig bortskjemt, så vi er veldig spent!
Men tror det skal gå bra så lenge hu får hilse på babyen og får være med på ting vi gjør med baby. Og at vi passer på at hu også får en del oppmerksomhet [emoji4]
Vi har starta å være litt mer strenge allerede nå og jobber en del med å endre vaner så det ikke blir så brå overgang når babyen kommer. Og det er veldig viktig å ikke la baby/barn og hund være alene ja [emoji6]
 
https://instagram.com/p/BcxOT1jni7S/
Er selv oppvokst med hund (familien hadde to stk da jeg var født-fem/seks) og husker hvor koselig det var. Gleder meg til å se hvordan knøttet og hunden knytter bånd og samhandler[emoji16]
 
Sniker fra juni. Vi har ei schafertispe som var ca tre år da førstemann kom. Hun var helt greit vandt med barn fra før, og ikke spesielt sjalu. Samboer hadde med et teppe med lukt av baby hjem første dagen, men hun var null interessert. Vi Lot henne også hilse på og lukte på baby da vi kom hjem, men hun var lite interessert. Hun la omtrent ikke merke til baby før det var gått noen uker.. sønnen vår var veldig rolig da og sov stort sett. De få gangene hun viste interesse lot vi henne snuse på han. Hun oppførte seg egentlig helt som tidligere og har aldri vist noen form for å være sjalu i det hele tatt:) virker som hun bare aksepterte det nye familiemedlemmet med en gang.. alt går fortsatt fint (lillegutt er 2,5) og de er snille mot hverandre begge to:D
 
Sniker fr mai :)
Vi har to hunder, en liten på 8 år og en stor på 7 år. Det har gått veldig bra begge gangene fra den første (da var hundene bare 2 og 1 år og ikke vandt til barn) den minste var babyen min og det ble en hel omvending, men så lenge man har disiplin på hundene, så de vet hvilken rang de har i flokken så går det veldig bra!

Men vi tok alltid forhåndsregler, som at hunden alltid var i kjelleren dersom babyen sov i voggen og jeg skulle dusje, eller var vi veldig kjapt på dersom vi var i stuen sammen så hundene forstod at babyen skulle være i fred.

Det går veldig fint med hund og baby, men som sagt for oss var det viktig at hundene tidlig forstod at babyen var over de i rang i flokken. Samt at de fikk snuse, bli kjent og kose med babyen etter hvert :)
 
Jeg lurer på det samme. Vi har en hund på 2,5 år fra før, som er veldig glad i oppmerksomhet og kos. Men samtidig har han vert mye sammen med tantebarna mine og jeg har sett at han er flink til å roe seg rundt de minste. Tror det gjelder å være veldig på vakt i starten og gi han nok oppmerksomhet slik at han ikke blir sjalu ☺
 
Sniker fra august. Samme problemstilling her :) Skikkelig bortskjemt liten gutt på 4 år.. Men jeg tenker avvennne han fra å sove i sengen (han røyter) allerede nå før sommeren, venne han til alt utstyret (har det nok stående fremme fra uke 30) og inkludere han i det som skjer her hjemme. Det er viktig for meg at han får sin dose kjærlighet og oppmerksomhet tross den nye situasjonen. Men jeg er også heldig, han er en svært svært enkel hund som kun krever å være der vi er og få ligge inntil for kos ❤️
 
Back
Topp