Baby og bil, igjen!

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Da lillejenta ble 3 måneder begynte hun å gråte i bilen om kvelden. Hun er nå 8 måneder, og problemet har bare blitt verre. Nå gråter hun på korte turer også, uansett når på døgnet. Drar vi så sent at det er over leggetid så sovner hun heldigvis, men det samme funker ikke ved dupper. Musikk pleide å funke, det hjelper ikke lenger. Tar vi setet ut av bilen mens hun sitter i det så stopper gråten umiddelbart. Med en gang setet er satt tilbake i bilen så begynner gråten igjen. Hva skal vi gjøre? Vi pleide å like kjøreturer, men nå er det et mareritt å dra ut i det hele tatt!
Hun sitter bakovervendt i et Mai Cosy sete. Burde vi skifte til neste sete? Vi har prøvd dvd, det hjalp ikke i det hele tatt. Det virker ikke som hun er kvalm.
 
Prøve en annen bilstol?

Da vi kjøpte babystol, sa forhandleren av både Maxi Cosi og Cybex (som vi endte med) litt flåsete at Maxi Cosi var litt jalla mtp sittekomforten. Vi har aldri prøvd den da. Vår Cybex Aton Q har sovestøv :Heartblue
 
Her har storebror aldri likt bilturer, men ble litt bedre når vi sluttet med babybilstolen og kjøpte et skikkelig barnesete.
 
Jeg ville ha byttet til småbarnstol, det hjalp i hvert fall veldig hos oss! Lillesøster er fortsatt ikke glad i lange bilturer (3-4 timer++), men kortere turer går nå bra mens tidligere begynte hun å ule det øyeblikket vi satte henne inn i bilen, så det er definitivt blitt mye bedre enn det var. Hun er straks 11 måneder, vi byttet for to måneder siden.
 
Bytt sete ja, hun har sittet mer enn lenge nok i babysete. De burde skifte sete så fort de sitter selv og når opp til selene :)

Kjøp et sete som er høyt, feks Besafe izi plus.
Personlig anbefaler jeg Axkid minikid.
 
Bytt sete ja, hun har sittet mer enn lenge nok i babysete. De burde skifte sete så fort de sitter selv og når opp til selene :)

Kjøp et sete som er høyt, feks Besafe izi plus.
Personlig anbefaler jeg Axkid minikid.

Hun begynte å sitte selv for et par dager siden. Vi har Britax som neste sete klart. Bakovervendt. Er hun virkelig klar for det? Hun er jo så liten enda :eek:
Eller, hun er jo ikke det, men jeg synes at eldste satt lenger i første stolen.
 
Eldste var 6-7 mnd når vi bytta sete. Hu har hele tiden sagt klart ifra når noe er galt. Ble mye bedre når vi byta fra maxicosi til besafe izi pluss. Nå sitter hu i beltestol( ble bytta så fort hu var stor nok siden gråtingen kom tilbake). Yngste satt i maxicosi stol lengre og elsker besafe setet. Han maser til å med om å kjøre bil.
 
Hun begynte å sitte selv for et par dager siden. Vi har Britax som neste sete klart. Bakovervendt. Er hun virkelig klar for det? Hun er jo så liten enda :eek:
Eller, hun er jo ikke det, men jeg synes at eldste satt lenger i første stolen.
Ja, det vanligste er å bytte rundt 6 mnd. Hvilket britax har dere? :)
 
Ja, det vanligste er å bytte rundt 6 mnd. Hvilket britax har dere? :)

Aner ikke, jeg er dårlig på bilseter. Men det er et av de minste setene som er/var der ute som kun var bakovervendt. Vi var veldig fornøyde med det setet til eldste :) Ble anbefalt det setet på Barnas hus.
Vi får bytte sete i dag da. Håper det hjelper! :)
 
Aner ikke, jeg er dårlig på bilseter. Men det er et av de minste setene som er/var der ute som kun var bakovervendt. Vi var veldig fornøyde med det setet til eldste :) Ble anbefalt det setet på Barnas hus.
Vi får bytte sete i dag da. Håper det hjelper! :)
Max way eller hiway da, tenker jeg! :) Håper det blir bedre når dere bytter :)
 
Hun begynte å sitte selv for et par dager siden. Vi har Britax som neste sete klart. Bakovervendt. Er hun virkelig klar for det? Hun er jo så liten enda :eek:
Eller, hun er jo ikke det, men jeg synes at eldste satt lenger i første stolen.

Når barnet sitter med støtte, og rekker opp til selene, bør man bytte. :)
 
Når barnet sitter med støtte, og rekker opp til selene, bør man bytte. :)

Tror vi har sett oss litt blinde på problemene siden de begynte så tidlig, at vi ikke har tenkt på å skifte sete. Og så har vi fått beskjed fra fysio at ungene ikke skal sitte i stol før de kan sitte selv, så det virket som det gjaldt bilstol også.
 
Tror vi har sett oss litt blinde på problemene siden de begynte så tidlig, at vi ikke har tenkt på å skifte sete. Og så har vi fått beskjed fra fysio at ungene ikke skal sitte i stol før de kan sitte selv, så det virket som det gjaldt bilstol også.

I bilstolen er det litt annerledes, fordi man må passe på hellingen, og barnet trenger ikke bruke noen krefter for å sitte, som i en stol. :)
Det er mye tryggere med bilstol nr.2, og det er helt greit å bytte nå. :)
 
I bilstolen er det litt annerledes, fordi man må passe på hellingen, og barnet trenger ikke bruke noen krefter for å sitte, som i en stol. :)
Det er mye tryggere med bilstol nr.2, og det er helt greit å bytte nå. :)

Supert :D
Håper virkelig det løser litt av problemene! Hun likte ikke britax babysete heller, så det handler ikke bare om Maxi Cosy i ale fall.
 
Ser du har fått mange gode råd allerede! Håper det hjelper og at situasjonen bedrer seg :)
 
Bytt stol ja, vi byttet ved 6 mnd vi :) Babystolene er mindre trygge, og det er ikke noe om og men å bruke de lengst mulig egentlig :)
 
Vi har maxi cosi til vår jente på 7 mnd (67 cm lang). Ser at selene er i ferd med å gå ned bak skuldrene på henne slik at at hun blir litt "trykka" sammen når vi strammer skikkelig, og hun blir fort sint. Det samme skjedde før vi tok selene opp i øverste hakket, så vi skal bytte til neste stol nå. Har drøyd litt siden hun ikke kan sitte selv enda, men nå er det på tide
 
Bytt stol ja, vi byttet ved 6 mnd vi :) Babystolene er mindre trygge, og det er ikke noe om og men å bruke de lengst mulig egentlig :)

Stolene i seg selv er ikke mindre trygge, men det at de skal ha 45 grader helling gjør at sete nummer to er tryggere. Til mindre helling, til bedre fordeler kreftene i en kollisjon seg :)
 
Back
Topp