Baby klær den første leveår

NasseNøff2014

VenterJente2014
Hei til alle mammamer

Jeg er førstegang fødende, og blir snart mamma til ei prinsesse :)

Jeg har vært heldig å fått en god del klær og sparer derfor litt. Men jeg lurer hvor mye klær jeg egentlig har behov for, med tanken på at de vokser jo så fort, i hvilke mnd bruker de mer pga gulping og sikling osv...

Føler jeg har fått endel og kjøpt en del selv.. og sitter igjen med ganske mye som jeg ikke vet om jeg får brukt eller ikke... kjipt at det blir liggende. Derfor tenkte jeg kanskje å sortere ut og kanskje gi bort til venninner som også blir mammaer for første gang....
 
Vi brukte også 68 og 74 lenge. I vinterhalvåret går det nesten kun i ullbody og ulltights/strømpebukse, på vår og sommer er det greit med vanlige bodyer, myke bukser osv:)

I en lang periode var vi også helt avhengig av smekkeskjerfene fra name it, pga myyye sikling;) disse fikk vi mange av i gaver heldigvis

Noe som vi også fikk mye av var ulike hettejakker osv. Veldig søtt, men veldig upraktisk, har nesten bare blitt liggende i skuffen desverre.
 
Takk for svar mammamer :) Får prøve å sette meg ned å sortere hva jeg trenger og ikke trenger av klær - ser jeg har fått mye i str. 56 og 62 - og vil vel tro at jeg ikke trenger mer enn max 20 bodyer :)
 
Jeg bruker nesten bare bodyer og strømpebukse når vi er hjemme, og så tar vi en form for dress utenpå det når vi skal ut. Skal vi i besøk så tar vi kanskje på en bukse og genser oppå body og strømpebuksen.

Jeg anbefaler å ha en smekkeskjerf, de er både skjønne og praktiske. De er og veldig greie å feste smokkesnorene i. Tror nok 20 bodyer er mer enn nok ja. Her har vi løpt gjennom størrelsen så er ikke godt å si hvilke størrelser du trenger mest av. Han her er 10 mnd og allerede oppe i 86. Når det kommer til nattklær så vil jeg egentlig anbefale uten føtter. De er skjønne og kan virke praktiske med føtter, men de blir veldig fort korte i lengden. De uten føtter har vi brukt mye lengre.

Som de og har sagt over her, hettejakker er veldig upraktiske. Har brukt det litt som ytterjakker nå, men tidligere så har de bare blitt liggende. Men som sagt så er dresser av ymse slag helt supre når man skal rett på butikken eller på trilletur. Med mindre du foretrekker å kle opp ungen hvergang du skal ut, jeg gjorde det til å begynne med. Men fant fort ut at en dress går mye fortere å ta på, og ungen endte som regel opp i body og strømpebukse hvis vi var hjemme hos noen andre.

Lykke til og kos deg masse resten av svangerskapet og som nybakt mamma..
 
Vi fikk en storgulper, var oppe i 6-8 skift om dagen, gjerne or mor og..., han var gjennomvåt stakkars. Så fikk brukt en del bodyer, smkker og gulekluter. Men det er jo veldgi individuelt. Så vi trengte flest bodyer i str 56,62 og 68. Ellers gjorde vi som de andre, brukte mest body og strømpebukse, og dress når vi skulle ut. På jentene er det enkelt med kjole og strømpebukse :)
 
Vi fikk baby i august i fjor, brukte str 50 i 5-6 uker. Skulle hatt mere i 50. Jeg vil anbefale bodyer med knapper hel veien som man bretter ut og legger babyen oppi, istedenfor de man drar over hodet når de er nyfødte. Brukte ingen av de vanlige bodene i str 50 og 56. Vi hadde ikke gulpe baby så kunne hatt mye mindre tøy! Altfor mye, og som de fleste sier, man bruker mest de praktiske klær, mye bukser/strømpebukser. Lite kjoler,dongeri osv. Hettejakker er idiotiske!

I str 68 og 74 har vi hatt 7-8 bodyer og det er mer en nok, men da har vi ingen gulpe baby. Nå som hun er 8 mnd snart og spiser selv merker jeg behovet for mere klær:) heller lite klær som man får brukt enn 20 skift man aldri bruker synes jeg, har så mye ubrukt i 56 og 62. Brukte favorittene mest:)
 
Vi brukte 50 og 56 lenge, 62 brukte vi nesten ikke , 68 brukte vi lenge. Jeg liker ikke å bare ha strømpebukse og body på arnet mitt, så vi hadde alltid vanlige klær på.
Anbefaler omslagsbodyer.
 
Har en på 4 måneder og har tatt frem klærne i 68 og 74 allerede. 62 begynner å bli litt lite. Jeg trodde jeg hadde mye klær, men måtte kjøpe inn bodyer - ha mange bodyer! Strømpebukser har vi masse av, men jeg kan telle på en hånd hvor ofte jeg har hatt det på han. Syns de er så tungvindte å ta på - bruker heller bukse og sokker. Omslagsbodyer som nevnt over er fantastisk!
 
Jeg bruker nesten bare bodyer og strømpebukse når vi er hjemme, og så tar vi en form for dress utenpå det når vi skal ut. Skal vi i besøk så tar vi kanskje på en bukse og genser oppå body og strømpebuksen.

Jeg anbefaler å ha en smekkeskjerf, de er både skjønne og praktiske. De er og veldig greie å feste smokkesnorene i. Tror nok 20 bodyer er mer enn nok ja. Her har vi løpt gjennom størrelsen så er ikke godt å si hvilke størrelser du trenger mest av. Han her er 10 mnd og allerede oppe i 86. Når det kommer til nattklær så vil jeg egentlig anbefale uten føtter. De er skjønne og kan virke praktiske med føtter, men de blir veldig fort korte i lengden. De uten føtter har vi brukt mye lengre.

Som de og har sagt over her, hettejakker er veldig upraktiske. Har brukt det litt som ytterjakker nå, men tidligere så har de bare blitt liggende. Men som sagt så er dresser av ymse slag helt supre når man skal rett på butikken eller på trilletur. Med mindre du foretrekker å kle opp ungen hvergang du skal ut, jeg gjorde det til å begynne med. Men fant fort ut at en dress går mye fortere å ta på, og ungen endte som regel opp i body og strømpebukse hvis vi var hjemme hos noen andre.

Lykke til og kos deg masse resten av svangerskapet og som nybakt mamma..
Jeg har sett litt etter dresser. Noen gode forslag til ok og praktiske dresser for nyfødt på sommeren på østlandet? Er det best uten hette?


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg har sett litt etter dresser. Noen gode forslag til ok og praktiske dresser for nyfødt på sommeren på østlandet? Er det best uten hette?


Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg synes hette bare blir upraktisk, den kommer som regel bare i veien. Hvis det blåser mye der du er, eller det er kaldt å surt så kan hette være greit. Men som regel så blir de bare plagsomme. Og de fleste unger har forskjellig størrelse på hodene så er jo ikke sikkert hetten passer sånn som du vil..
Vi brukte alt fra ulldress til fleece dress til tynnedresser. Om sommeren gikk det vel mest i tynnedresser og så heller ha dyne/teppe oppå. Brukte dresser fra sparkjøp, H&M, Cubus og Lindex. Var ikke alltid vi brukte de typiske "utedressene", altså de som ser tykke ut eller ser ut som yttertøy liksom. De dressene er veldig greie når det er varmt ute for de er ikke så tykke.
 
Her har vi brukt mye "onepicer"/dresser i stoff hjemme og ull i vognen ( bor i Oslo og har hatt ullklær og ullpose i vognen frem til nå, men har akkurat tatt bort ullposen, så nå bruker han ulldress under en dyne ) :) At det er hette på gensere og dresser gjør meg ikke noe... Derimot har jeg bare brukt de klærne som har knapper eller glidelås hele veien ned, både i bodyer og andre klær :) er for styrete med klær over hodet på en nyfødt synes jeg..
Hvor mye du trenger kommer egentlig bare ann på hvor ofte du vi vaske klær :) Her går det en maskin for dagen, så med en gulpeunge har jeg trengt ca 5 sett/dresser med inneklær, og 3 sett/dresser med uteklær pluss noen pysjamaser i hver av 50/56/62...
 
Her har vi brukt mye "onepicer"/dresser i stoff hjemme og ull i vognen ( bor i Oslo og har hatt ullklær og ullpose i vognen frem til nå, men har akkurat tatt bort ullposen, så nå bruker han ulldress under en dyne ) :) At det er hette på gensere og dresser gjør meg ikke noe... Derimot har jeg bare brukt de klærne som har knapper eller glidelås hele veien ned, både i bodyer og andre klær :) er for styrete med klær over hodet på en nyfødt synes jeg..
Hvor mye du trenger kommer egentlig bare ann på hvor ofte du vi vaske klær :) Her går det en maskin for dagen, så med en gulpeunge har jeg trengt ca 5 sett/dresser med inneklær, og 3 sett/dresser med uteklær pluss noen pysjamaser i hver av 50/56/62...
Satser på å vaske ofte. Har tørketrommel så det gjør ting litt lettere.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Hvor mye du trenger kommer gjerne litt an på om barnet gulper mye, bruker du bibs/siklesmekker osv.

Det blir nok ofte at man har i overflod.
Vi hadde alt for mye i 62 til veslegutt...68 har han brukt veldig lenge nå, og bruker også en del 74 nå:)
Kommer også an på hvor ofte du tenker vaske;)
 
Hvor mye du trenger kommer gjerne litt an på om barnet gulper mye, bruker du bibs/siklesmekker osv.

Det blir nok ofte at man har i overflod.
Vi hadde alt for mye i 62 til veslegutt...68 har han brukt veldig lenge nå, og bruker også en del 74 nå:)
Kommer også an på hvor ofte du tenker vaske;)
Hva er lenge? 2-3 mnd?
 
Litt over 3mnd nå. Det varierer jo veldig fra baby til baby da.
Han bruker mest 74 nå,men noe i 68. Da er dette plagg som er gode i str. Er sinnsyke variasjoner fra merke til merke:)
Ja, det har jeg merka når jeg er ute å handler :)

Men alt i alt så vet jeg jo alle babyer er forskjellig - så vi får se hvordan fort min lille prinsesse vokser :)

Takk for hjelpen :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Ja, det har jeg merka når jeg er ute å handler :)

Men alt i alt så vet jeg jo alle babyer er forskjellig - så vi får se hvordan fort min lille prinsesse vokser :)

Takk for hjelpen :)


Sent from my iPhone using BV Forum

Ja, store variasjoner:)
Lykke til:)
 
Vi bruker nesten ikke noe annet enn strømpebukse og body. Hvis du har klær du tviler på at du kommer til å bruke, la lappen henge på :) hvis du ikke savner å bruke plagget, kan du bytte det til noe du bruker :) min er 12 uker nå og bruker 62-68.. Gulper en del og sikler en del, så smekker og skjerf bruker vi mye av :p


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Back
Topp