bør man pakke fødebag uansett ?

Aicelain

Elsker forumet
Marsboerne 20 18
Oktoberlykke 2019
Jeg bor ca 25-30 min unna sykehuset jeg skal føde på. Jeg er førstegangsfødene gracid i uke 37, og jordmoren sier de aller fleste førsgegangsfødende får over termin og ikke har raske fødsel. Så jeg burde ikke «håpe og drømme» om at han kommer før termin sa hun :(

Da er spørsmålet mitt: når jeg bor så nært sykehuset og trolig blir å ha en lang fødsel over termin, er det noe virs å pakke bag på forhånd? Blir jeg ikke å rekke det med god margin når fødselen starter? Jeg har 5 eldre søsken som ble født omtrentlig til termin. Jeg er nummer 6 og kom veldig prematurt, men med keisersnitt så ingen «arv sin skyld»


Hva ble man uansett ha en fødebag? Jeg har tenkt
Toalettsaker og dussjsåpe
Masse gode store myke truser, og store night bind
Enkelt lesestoff
Joggebukse og myke ikke strammende klær.
Mobilladder, digitalkamera m ladder
Brystpumpa

Til baby:
2-3 bodyer
Strømpebukse og sokker
Bomull lue og klore votter
Ulllue og ulldress
Bilstol og base

Noe mer noen kommer på :angelic:?
 
Jeg pakket fødebagen med førstemann uavhengig om jeg kom til å føde tidlig eller sent :happy:Jeg fødte da 7 dager over , men man vet jo aldri :nailbiting: Fødte også andre og tredje 10 og 11 dager over .

Ser ut til at du har med mye greie ting , men ville tipse om å ta med et stort og mykt håndkle hjemmefra, da håndklærne på sykehuset generelt er ganske små :p
Noe snacks å spise på , og en drikkeflaske er greit å ha med.
Ta med 2-3 myke bukser da man blør en del. Jeg har blødd igjennom hver gang:wacky: Og ammebh er greit å ha med:happy:
Brystpumpa ville jeg bare holdt hjemme.
Lykke til :)
 
Vil absolutt anbefale deg å pakke ned noe, ja. Du kan like gjerne føde før termin som etter, uansett om du er førstegangs eller ikke, og du aner ikke hvor fort det vil gå, eller hva slags form du vil være i når det setter i gang!
Min første fødsel startet med vannavgang en drøy uke før termin, og jeg hadde ikke pakket, nettopp fordi jeg var så innstilt på å gå over. Vel, å pakke bag mens du er stresset og ikke så rent lite vettskremt, samtidig som vannet bokstavelig talt fosser ved hver minste bevegelse du gjør, er IKKE å anbefale. [emoji23] Det var for øvrig en styrtfødsel, og jeg kjenner flere som har hatt svært raske fødsler med sitt første barn, så det kan absolutt skje!
Fødsel nummer to (også styrtfødsel) startet med rier, men de var såpass vonde fra starten av at jeg neppe hadde klart å pakke, men da hadde bagen heldigvis stått klar et par uker alt. [emoji6]
 
Last edited:
Her er lista mi. Jeg er bare 24 uker på vei, og regner med å pakke bagen om 12/13 uker. Mannen her blir stressa av at det ikke er gjort, og jeg har styrtfødsler, så det kan ikke gjøres når riene kommer heller.

AMMING
o Simplex øyesalve
o Brystskjold
o Multi-Mam kompresser
o Ammeinnlegg ull
o Avent Soothie smokk
PERSONLIG HYGIENE
o Sjampo/balsam
o Dusjsåpe Palmolive Aromatheraphy Relax
o Dusjsåpe Palmolive Men
o Deo Vichy (grønn kork)
o Deo Vichy Homme
o Boss, Ma Vie
o CK, One
o Carmex Lip balm (kjøp ny)
o Tannbørster (kjøp nye)
o Tannkrem (kjøp ny)
o Munnskyll (kjøp reisestørrelse)
o Dag- og nattkrem
o Ansiktsrens og tonic
o Maskara og vippetang (kjøp ny)
o Bomullspads og Q-tips
o Hårbørste og strikk
o Tøybind post partum
KLÆR
o Tre par sokker x2
o Boksere x3
o Truser x6
o Ammebh(er)
o Innesko x2
o Bukser til E x2
o Bukser til meg x3
o T-skjorter E x3
o Ammetopper (evt singlet og topp) x3
o Cardigan x2
KLÆR BABY A
o Body x3
o Bukser x3
o Sokker
o Liten lue
o Hentesett
ANNET BABY A
o Rilleteppe ull
o Elastisk sjal
VIKTIG
o Helsekort for gravide
o Mobillader
o Lommebok (MED kort og penger)
o Kamera (fullt oppladet)
 
Ja, pakk uansett. Det er ikke sikkert du kan vente når fødselen er i gang, selv om det kan ta mange timer.
(Vi måtte på sykehuset med en gang, men babyen brukte over 65 timer på å komme ut., og det 3 uker før termin..)

Helsekort, klær, toalettsaker, lesestoff/musikk e.l., ladere, evt. kamera, ammesalve, ammeinnlegg, babyklær, tøfler/slippers/crocs.
Når du bor så nærme sykehuset, kan partneren din alltids hente noe dere måtte ha glemt. :)


(Husk å måle hellingen på bilstolen når den er montert i bilen: http://bilstoler.blogg.no/1489332891_helning_p_bilstolen.html )
 
Ville ha pakket. Riene kan starte veldig brått og da fungerer ikke hodet. Jeg skal pakke følgende:

PAKKELISTE FØDEBAGEN/SYKEHUSET
  • Helsekort + andre papirer (underskrive farskapserklæring før fødsel hos jordmor/legen)
  • Telefon, iPad, penger (greit med litt mynter), lader og høretelefoner
  • Kamera (?)
  • Notatbok og penn
  • Astmamedisin (!)
  • Toalettsaker - tannbørste, tannkrem, shampoo/balsam, hårbørste, ekstra strikker, hårføner (?), mild såpe, litt sminke, ansiktskrem, lypsyl, deodorant, pinsett, barberhøvel, våtservietter/intimkluter, store bind, ammeinnlegg
  • Vannflaske, passende snacks
  • 3 store truser, 2-3 ammeBH, sokker, strømpebukse
  • 4-5 overdeler (ammevennlige)
  • 1-2 passende, svarte/grå kjoler
  • 2 haremsbukser, 2 gravidtights
  • Lang cardigan
  • Nattkjole/t-skjorte, morgenkåpe
  • Crocs eller lignende sko
  • 2 sett skiftetøy, tannbørste, deodorant og annet nødvendig til samboer
  • Strikket teppe (mor signe)
  • 5 sett klær str 50 pluss 1 sett str 56
  • 2 pysjer
  • Lue, sokker
  • Tynn LilleLam heldress med lue
  • Hentesett
  • Smokk, bamse
  • Bilstol
  • Bleier, gulpeklut, våtservietter, kremer
  • Mappe til papirer
 
Jeg ville absolutt ha pakket og det minst et par uker før termin. Du kan føde før termin og det kan gå fort selv om du er førstegangs. Jeg hadde ikke hatt sjangs i havet til å pakke mens jeg hadde rier og når fødselen starter er det ikke dét man vil tenke på.
 
Masse gode forslag til bag her :) jeg fødte i uke 37 første gang og hadde nettopp pakka bagen. Denne gangen har jeg allerede starta, mest fordi det blir tungt på slutten og jeg vil ha minst mulig som henger over meg :) så bare pakk du!
 
Takk for mange nyttige svar og innspill :) da tror jeg at ut bare pakker den jeg. Det skader jo ikke ha den klar, om han plutselig skulle finne ut at han skal komme fort en lille babyen
 
Jeg hadde samme utgangspunkt som deg, og jeg pakket den. Bedre føre var :) Kjekt å ha alt klart også, å slippe å pakke mens du har rier eventuelt
 
Anbefaler å pakke. Jeg fødte mitt første barn i uke 37 og det gikk ganske fort. Måtte plutselig dra på sykehuset (bor bare 15 min unna). Var glad for at jeg hadde pakket da :)
 
Pakk bag! [emoji846]
Jeg rakk bare akkurat å gå ut i permisjon med første, dagen etter gikk vannet. Hadde heller ikke pakket bagen enda og det ble litt så som så med det jeg klarte å raske med meg. [emoji6]
 
Back
Topp