Bæresjal...?

Håpefull85

Forumet er livet
Sensommerbarna 2016
Oktoberfruene 2018
Novemberlykke 2018
Julibarna2024☀️
Er det noen her inne som har litt erfaring med bæresjal, vi har sele etter storebror (ergobaby 360), men fikk liksom aldri det helt til de første mnd. Denne gangen MÅ d jo være praktisk å ha lille «på seg» med en aktiv 2-åring[emoji28] Så hva bør man gå for? Tenker at en av disse som er mellomting av sele og sjal kanskje hadde vært noe...baby ktan, close caboo??[emoji848][emoji16]
 
Jeg liker best vanlig bæresjal! Uendelig med muligheter, og går fort å knyte når man lærer seg teknikkene :) Finnes mange tutorials på youtube
 
Caboo er en ferdigknytt variant av elastisk sjal som du kan stramme etter behov. Veldig praktisk, spesielt om man er flere bærere(k'tan kan ikke justeres og må derfor gå etter Kripos størrelse for å passe perfekt) men som alt av elastisk bæretøy vil det sige fort når baby blir noen kilo(de fleste kommenterer at den siger og er ukomfortabel etter rundet 6 kilo. Et vanlig vevd sjal vil vare deg mye lengre og kan brukes til ryggbæring når den tid kommer(man skal IKKE bruke elastisk på rygg av sikkerhetsmessige årsaker).
Ellers har du mange seler som kan brukes fra nyfødt av. Da ville jeg anbefalt en sele uten nyfødtinnlegg som det ergobaby 360 har, men heller en som kan justeres etter barnet som feks ergobaby adapt, Tula free-to-grow, angelpack, LennyLamb LennyUp og Emeibaby bare for å nevne noen
 
Vi brukte caboo de første 8-10 ukene, og var veldig fornøyd! Klart, litt læringskurve er det der og for å få det behagelig, men går veldig greit. K'tan er du avhengig av helt riktig størrelse for at den skal sitte godt og være trygt for lille, så caboo er litt mer fleksibelt.

Ellers er vanlig vevd sjal stort sett greit å lære seg, jeg har brukt det endel og det avlaster godt. Men er jo en jungel i ulike blends, kvaliteter etc, så tror det er greit å ha en viss interesse. Men på norsk bæregruppe på fb er det mange som er flinke med tips til nybegynnere :)

Jeg bruker dog sele aller mest, og det er litt som å finne en god ryggsekk til deg selv - det må prøves, og jobbes med å finne riktige innstillinger til bruk over tid. Ergo 360 er riktignok en sele mange er fornøyd med, men mange blir ikke helt venn med den, og det er ikke uvanlig. Sela skal passe kroppen til bærer og være lett i bruk, og det kan være litt jobb å finne den rette :) Vi brukte angelpack fra min var et par måneder gammel, deretter gikk vi over til manduca når han var rundt halvåret, og nå når han nærmet seg 2 år gikk vi over til lennylamb toddlersele. Alle supre seler, men de fungerer best til hver sin tid liksom :) Det har begynt å komme mer justerbare seler, med de fordelene og ulempene det har, men har hørt aller mest fornøyde - ergobaby adapt, tula free to grow, lennylamb lennyup, soulslings anoona, emeibaby etc. I tillegg er meh dai et fint "mellomsjikte" mellom sjal og sele hvor du får fleksibiliteten til sjalet og enkelheten til sela, har selv en didytai (meh dai fra merket didymos), men kjøpte den når min var akkurat litt stor til akkurat den, men meh dai får man jo også i alle kvaliteter og størrelser.

Det lureste er å prøve, om du kan, og bare gå forbi barnas hus og babyshop, ræva utvalg og stort sett lite ordentlig peiling på bæring. Bor du i nærheten av Oslo så er Bæreglede en fin butikk, også finnes Oslo Sling Library hvor du kan prøve, låne og få veiledning på bæretøy. Bærebibilotek har poppet opp flere steder i landet nå, også arrangeres det jevnlig bæretreff de fleste steder i Norge. Der får man stort sett mulighet til å prøve og få hjelp, har vært på flere veldig koselige bæretreff. Litt som barseltreff, bare med et tema og litt variasjon i alder på ungene :p
 
Ser du har fått mange gode tips allerede :) vi har vært helt avhengige av close caboo her fra starten da hun er en skikkelig bæreunge som sover best i bæretøy på dagtid. Første barnet så har aldri bært før dette men elsker cabooen og er nesten vemodig nå som hun begynner å bli for tung for den. Har nå kjøpt ett vevd sjal i 100% bomull i str 6 som er en str man bør begynne med for å lage en basic knute med bæring på magen (fwcc). Youtube er genialt og gikk overraskende greit å prøve selv :) siden det er bomull er det lett å vaske også hvis det trengs og det er ikke så tykt. Er noe som heter gsm som sier noe om hvor tykt et sjal er. Bæregruppa på facebook har filer med alt du trenger å vite evt sjekk ut bæreglede.no.
har også en ergobaby 360 som vi bruker mye og mannen trives best med denne men jeg synes belastningen blir en annen enn med sjal.
 
Ser du har fått mange gode svar. Jeg slenger bare med støtte i- skaff deg et godt sjal :) bruk YouTube og lær deg knyting :) det er fantastisk enkelt og befriende når d går!
 
Ringslynge er jo et bra alternativ om du vil ha noe enkelt
 
Back
Topp