Bæresjal

Har ett moby wrap etter poden, fra 4mnd. Har utruligt lyst på ett til nyfødte siden det var heilt herligt å surra poden fast i det. Det kan ikke beskrivast kor herligt det var! [emoji4] Gleder meg super mye til å ta det i bruk igjen [emoji4]
 
Jeg har ingen barn fra før, så har null erfaring, men jeg har lyst til å kjøpe både bæresjal og bæresele! Jeg synes det høres genialt ut å bære rundt på ungen, både for hennes del, men også så jeg kan ha hendene fri til å gjøre andre ting :)
Ergobabyselen du har linket til har jeg hørt mye positivt om, så av sele er det den jeg per nå tenker å kjøpe, men skal prøve å lese meg litt mer opp på dette først :)
 
Jeg har ergobaby 360 selv og er veldig fornøyd. Synes den er behagelig på og datteren min likte veldig godt å sitte i den. Eneste minuset er at jeg sliter med å få den på alene fordi jeg får ikke til å feste spennen bak på ryggen.

Bæresjalet til ergobaby har jeg kun prøvd på jobb med dukke i og vurderer å kjøpe det denne gangen. Fantastisk på! Men ut ifra hva jeg har forstått så er ikke sjalet og få tak i før til høsten igjen.
 
Jeg hadde mei tai og beco butterfly 2 sist. Har fortsatt beco-selen, men den kan først brukes fra ca 3mnd. Der sitter ungen i en egen del så var enkelt å feste han også ta på selen, også på ryggen. Men jeg kjøpte den da han var ca 6mnd sist.

Mei tai-en ble jeg aldri komfortabel med å bruke, pga knytinga, men ble brukt litt i starten.

Det ergobaby sjalet så jo fint ut. Ellers har jeg sett på closecarrier caboo eller noe sånt. Tror det må bli et sjal av noe slag for de første mnd.
 
Er førstemann som er på vei nå, så har ikke noe erfaring :) men har planer om å kjøpe bæresjal, både av praktiske grunner og fordi det må jo være veldig trygt og godt for babyen? :happy:
 
Brukte både sjal og sele til første, og gleder meg til å ta det fram igjen :)

Jeg hadde close Caboo de 3 første månedene og gikk deretter videre til vevd sjal. Det som er fint med Caboo, er at det er ferdig knyttet. Da trenger du kun stramme. Som nybegynner kan det oppleves vanskelig å knytte :)

Som sele begynte jeg med ergobaby 360, men fikk ikke til å bruke nyfødtinnlegget. Var stort og klumpete. Kunne dermed ikke bruke selen før 4 måneder. Må har jeg kjøpt tula free-to-grow som kan brukes fra nyfødt, men da uten innlegget! Ergobaby adapt har samme funksjon som free-to-grow, og vet mange er fornøyde med den. Jeg valgte tula pga. sprekere farger :D
 
Bært mer enn jeg har brukt vogn. Brukt elastisk sjal, vevd sjal, ringslynge, meitai, og formsydd bæresele. Elastisk sjal er diggest med nyfødt. Ringslynge brukte jeg på korte ærender, men også litt lengre. Fordel med meitai er at hvis man bytter mellom bærere så slipper man all justering. Meitai er også mer komfy på en måte. Formsydd er veldig brukervennlig for nybegynnere, men passer ikke så bra til nyfødt. Har allerede 2 ringslynger i hus, og fikk i dag lånt en meitai av venninna mi [emoji173]️ Gleder meg sykt. Har lyst på et elastisk sjal i bambus, og et sjukt godt vevd sjal, så får vi se hva jeg ender på :)
 
Bært mer enn jeg har brukt vogn. Brukt elastisk sjal, vevd sjal, ringslynge, meitai, og formsydd bæresele. Elastisk sjal er diggest med nyfødt. Ringslynge brukte jeg på korte ærender, men også litt lengre. Fordel med meitai er at hvis man bytter mellom bærere så slipper man all justering. Meitai er også mer komfy på en måte. Formsydd er veldig brukervennlig for nybegynnere, men passer ikke så bra til nyfødt. Har allerede 2 ringslynger i hus, og fikk i dag lånt en meitai av venninna mi [emoji173]️ Gleder meg sykt. Har lyst på et elastisk sjal i bambus, og et sjukt godt vevd sjal, så får vi se hva jeg ender på :)

Så hva anbefaler du oss nybegynnere å gå til anskaffelse av til en nyfødt baby i denne jungelen av bæretøy...? :shy:
 
Så litt på dette i går
https://mammanminogmeg.no/produkter/87-moby-wrap-baeresjal/
Ser for meg at det kan være en ok start, men må vel over på uelastisk etterhvert, mulig eg bruker stoff eg har liggende, evt at eg kjøper flere etterhvert.
tettinntil.no har mange fine instruksjoner på hvordan knyte, men antar det følger med instruksjonshefte også [emoji4]
 
Hva med denne - fremdeles bomull da, men prinsippet virker ganske praktisk....? Slippe knyting og alt det der. Eneste er at mannen ikke kan bruke samme som meg da vi fort har litt ulik størrelse...
753b9535c410e34fd3c9b6ff8556706e.jpg


( https://www.ellos.no/baeresjal-bomull-organic-large/1023084 )
 
Har beco Butterfly 2. Liker den veldig godt. Men skal kjøpe caboo close som jeg kan bruke de første mnd :)
 
Hva med denne - fremdeles bomull da, men prinsippet virker ganske praktisk....? Slippe knyting og alt det der. Eneste er at mannen ikke kan bruke samme som meg da vi fort har litt ulik størrelse...
753b9535c410e34fd3c9b6ff8556706e.jpg


( https://www.ellos.no/baeresjal-bomull-organic-large/1023084 )

Ok i teorien, men helt håpløst i praksis. Bæresjal skal knytes relativt stramt for p gi god nok støtte til en nyfødt og god nok bærekomfort til deg selv. I tillegg bør man ha et lag til utenpå babyen, større barn kan bæres i "enkelt kryss" med vevd sjal, men hadde aldri satt en baby i et elastisk slik.

Hvis du vil ha det enkelt: velg Close Caboo som er lignende, men kan strammes og har et lag ekstra over babyen.

images
 
Jeg har en sleepy-wrap (elastisk bæresjal) som jeg har brukt til de to minste. Den var gull verdt i nyfødtperioden så den kommer garantert til å brukes igjen. I tillegg har jeg en hjemmesydd mei-tai, som kan brukes når tulla blir litt større.

Jeg har ikke erfaring med annet enn elastisk bæresjal og mei-tai, men jeg tenker at et sjal vil fungere best helt i begynnelsen fordi det er så mykt og de kan ligge i froskestilling. Andre bæretøy som mei-tai og ergosele fungerer nok bedre når de er litt større og kan sitte (med bena spredt). Men det er min mening altså, ikke et fasitsvar :)
 
Min erfaring er at sånne løsninger som skal gjøre ting enklere, ofte ender opp med å bli mer kompliserte [emoji13]
Ok, takk for svar [emoji4] da blir det vel et elastisk sjal av noe slag.... [emoji106] får ta det litt etterhvert, haster jo ikke... [emoji14]
 
Anbefaler ergobaby 360 som sele. Til nyfødt har jeg også close caboo, og er fornøyd med det. Ikke prøvd noen andre, men praktisk at det ikke krever allverden med knyting.
 
Back
Topp