Bæresæler

Sølvjenta

Elsker forumet
❤️ Februarskattene 2019 ❤️
vurderer å kjøpe bæresæle, men vet ikke hva vi skal velge! Det mest kjente er vel babybjørn og ErgoBaby. Men de som har prøvd en del sier det er et hav med gode bæresæler som kanskje er mye billigere også. Noen som har erfaringer? ser det selges tula tula på Lekmer blant annet :)
 
Vi har bare prøvd ergobaby 360 og en babybjørnsele, og da synes jeg ergobaby er mest komfortabel inne og i vær som tillater lite yttertøy, siden babyen kommer helt inntil kroppen din. Men Babybjørn var enklere med mye yttertøy, siden man fester den i front.
 
Vi har Stokke sin, hugser ikkje namnet på modellen, men dei har ikkje så mange trur eg. Den fordeler vekta veldig godt utover heile ryggen, det er i alle fall ein fordel etter kvart som ungen blir større. Og den er lett å ta av og på og justere. Vi hadde ikkje den då jenta vår var nyfødt, men den kan brukast utan noko ekstra innlegg heilt frå starten.
 
vurderer å kjøpe bæresæle, men vet ikke hva vi skal velge! Det mest kjente er vel babybjørn og ErgoBaby. Men de som har prøvd en del sier det er et hav med gode bæresæler som kanskje er mye billigere også. Noen som har erfaringer? ser det selges tula tula på Lekmer blant annet :)
Babybjørn og stokke er seler som det er greit å bruke i kortere tid når barnet ikke har noe hofteproblemer, men de sitter ikke like godt og ergonomisk hverken på baby eller voksen så de anbefales ikke for flere timer. Kan bli veldig tung å bære med for voksne. Som du sier finnes det masse ergonomiske modeller og ofte anbefales det å prøve før kjøp siden vi alle er litt forskjellige i kroppen og selen som er topp for meg er kanskje ikke så god for deg. Kommer også an på om du vil ha fullklips eller om du vil ha en sele med knyting ala meh dai for eksempel. Noen typer seler er best egnet til å frakte i bilen fordi de tar mye plass (eller i hvertfall i vogna), mens noen faktisk kan få plass i veska.

Bor du i nærheten av Oslo anbefaler jeg en tur innom Bæreglede eller Oslo sling librairy. Det er ofte bæretreff i nærheten av andre både store og mindre byer også hvor du sikkert kan få prøvd seler.

Når det er sagt så liker jeg godt ergobaby adapt (slipper nyfødtinnlegget som du får i 360 som mange strever med) og Tula free to grow. Dette er i hvertfall i mine øyne supre nybegynnerseler som man kan bruke over en lang bæreperiode eller evt i perioden før man egentlig vet hva man foretrekker.
 
Eg var veldig glad i elastisk sjal då jenta mi var heilt liten. Kjøpte det litt seint i forhold til behovet, hadde gått med ho på armen omtrent konstant i nokre veker... Så for dei som krever mykje kroppskontakt er godt bæretøy viktig.

Sjalet var godt å bruke heime og er ikkje like stivt å ha på som ein sele om ein skal sette/ legge seg ned på sofaen når ungen har sovna.

Det beste er vel å prøve før ein kjøper og sjå an behovet.
 
Jeg brukte et elastisk sjal og en meh dai med forrige baby, og har disse liggende enda, som jeg har planer om å bruke :)
Var hos Bæreglede i høst og prøvde Ergobaby, som dessverre ble alt for "stor" og klumpete på meg. Passet mye bedre på pappaen! Men vi avventet med å kjøpe noe til vi ser behovet. Kanskje det holder med elastisk og meh dai-en, hvorav sistnevnte er veldig enkelt å greit å bruke.
 
Back
Topp