Avvenne en toåring.

Newbee

Gift med forumet
Junibarna 2015
Mailykke 2018
Av forskjellige årsaker er det nå på tide å avvenne datteren min på nylig fylte to år. Har trappet ned amminga gradvis den siste tiden, nå er det kun ved leggetid hun får. Men den kvelds-puppen er hun til gjengjeld veeeeeldig glad i.

Det har vært mye tårer og til tider hysterisk gråt på nettene, når jeg har fortalt henne at puppen er tom og at hun må legge seg ned og sove igjen uten pupp (men med rikelig kos istedetfor :) ). Frykter det blir noen særdeles kjipe kvelder for både henne, mamma og pappa den nærmeste tiden, men det må gjøres nå...

Noen som har noen tips og triks for å få det til på en så godt som smerte- og tårefri måte? Hvordan har dere andre som har ammet såpass gamle barn gått fram for å avslutte?
 
Er ikke helt i mål med toåringen her heller, han ville ha pupp selv da jeg gikk tom for melk, og nå når jeg har litt melk igjen er han helt vill!

Vi greide å slutte med nattapuppen ved å utsette den til morgenen etter. Forklarte ham at han heller kunne få pupp når han våknet igjen, og det godtok han etterhvert. Om morgenen er gjerne humøret bedre og energinivået høyere, så det er fort gjort å glemme puppen til fordel for andre morsomme ting, for eksempel brannbilen som han måtte forlate da han la seg kvelden før. På den måten kan det faktisk gå flere dager før han husker puppen igjen. Men når han spør om morgenen så får han selvfølgelig, må jo holde det jeg lover. Håper at det etterhvert kan gå enda lenger tid imellom, selv om jeg må ty til tegnefilm og andre distraksjoner.
 
Er ikke helt i mål med toåringen her heller, han ville ha pupp selv da jeg gikk tom for melk, og nå når jeg har litt melk igjen er han helt vill!

Vi greide å slutte med nattapuppen ved å utsette den til morgenen etter. Forklarte ham at han heller kunne få pupp når han våknet igjen, og det godtok han etterhvert. Om morgenen er gjerne humøret bedre og energinivået høyere, så det er fort gjort å glemme puppen til fordel for andre morsomme ting, for eksempel brannbilen som han måtte forlate da han la seg kvelden før. På den måten kan det faktisk gå flere dager før han husker puppen igjen. Men når han spør om morgenen så får han selvfølgelig, må jo holde det jeg lover. Håper at det etterhvert kan gå enda lenger tid imellom, selv om jeg må ty til tegnefilm og andre distraksjoner.

Det gikk egentlig bedre enn forventet her. Snakket en del med henne iløpet av den dagen jeg bestemte meg for at nok var nok, og fortalte at nå var puppen helt tom for godt og at det var pappaen som skulle legge henne den kvelden. Det ble litt gråt de første kveldene, men hun sovnet greit etter hvert. Og hun spurte om puppen var tom noen ganger om dagen de første to-tre dagene, men aksepterte det helt fint når jeg bekreftet at den var tom.

Nå er det ei uke siden siste amming, og hun spør ikke lenger etter pupp :) Nesten så jeg tror det er jeg som synes det er mest trist at den epoken er over ;)
 
Lurer på gode råd jeg også. Har ei på 1.5 år hun får kveldspupp, men bruker puppen som smokk om natten. Hun har aldri klart å ta noe annet. Ingen annen form for kos (klut, flaske,smokk, bamse etc. Det er prøvd ut). Så i og med at jeg venter nr 2 nå og føder knappe 2 uker etter at hun har fylt 2 år så må jeg avvenne henne den puppen. Sier bare "hjelp!" .
 
Lurer på gode råd jeg også. Har ei på 1.5 år hun får kveldspupp, men bruker puppen som smokk om natten. Hun har aldri klart å ta noe annet. Ingen annen form for kos (klut, flaske,smokk, bamse etc. Det er prøvd ut). Så i og med at jeg venter nr 2 nå og føder knappe 2 uker etter at hun har fylt 2 år så må jeg avvenne henne den puppen. Sier bare "hjelp!" .

Har ikke sett denne før nå. Hvordan er status nå?
 
Har ikke sett denne før nå. Hvordan er status nå?

Hun bruker puppen 5 - 10 min. Kun for å sovne inn. Så er det ikke noe mer. Hun har begynt i bhg. Så hun er veldig fornøyd med inntrykk og sovner fortere og lettere enn før. Før var det umulig å få henne til å sovne før kl 20.30. Nå som bhg. Er inne i rutinen sovner hun mellom 19.00 og 19.30. Og hun sover da til 06.30 - 07.30. Så bare dette er et stort steg. Merker også at hun er mindre interessert i puppen. Så tror hun snart er klar for å slutte helt. :)
 
Back
Topp