Avslag svangerskapspenger?

Mammatillgutt

Andre møte med forumet
Noen som fått avslag på svangerskapspenger? Er det stor sannsynlighet?
Jordmor har sökt idag om svangerskapspenger för mig pga tunga lyft och mye stress, og tilrettelegging er ikke mulig. Men er litt stressa att jeg får avslag för då står jag här fort vekk utan lön i en månad :/ erfaringer?
 
Noen som fått avslag på svangerskapspenger? Er det stor sannsynlighet?
Jordmor har sökt idag om svangerskapspenger för mig pga tunga lyft och mye stress, og tilrettelegging er ikke mulig. Men er litt stressa att jeg får avslag för då står jag här fort vekk utan lön i en månad :/ erfaringer?

Det skal visst mye til for at nav overprøver jordmor i slike saker. Søknaden blir mest sannsynlig godkjent :)
 
Det skal visst mye til for at nav overprøver jordmor i slike saker. Søknaden blir mest sannsynlig godkjent :)
Ja får hoppas på det. Eftersom jag inte får jobba när hon skrivit dagens dato på søknaden. För om jag får det innvilget da så är det ju inte lov att få lön og svangerskapspenger samtidigt. Bara otroligt kjipt hvis jeg får avslag [emoji54]
 
Ja får hoppas på det. Eftersom jag inte får jobba när hon skrivit dagens dato på søknaden. För om jag får det innvilget da så är det ju inte lov att få lön og svangerskapspenger samtidigt. Bara otroligt kjipt hvis jeg får avslag [emoji54]
Om det ikke er mulig å tilrettelegge på jobb eller at du blir flyttet til en plass med arbeid du kan utføre, og at jordmor har søkt for deg, så får du det innvilget :) aldri hørt om noe annet [emoji173]
 
Fastlegen min skrev ut sykemelding i behandlingstiden for at jeg skulle slippe å stå uten penger.
 
Fastlegen min skrev ut sykemelding i behandlingstiden for at jeg skulle slippe å stå uten penger.

Det er ikke å anbefale fra nav. Da blir de i tvil om hva som er riktig, sykemelding eller svangerskapspenger. Hvertfall det de sa til meg når jeg spurte.
Sykemelding kan dateres tilbake i tid :)
 
Det er mange som får avslag, fordi de ikke søker på riktig grunnlag. Mange tror man kan få svangerskapspenger fordi mor har bekkenløsning, hyperemesis, er sliten osv, men det er ikke tilfelle.
Man får det hvis jobben til mor er farlig/skadelig for babyen, og kun da. Derfor kan NAV fint overprøve lege/jordmor, og bestemme at dette ikke er ytelsen du har krav på.


Det er ikke å anbefale fra nav. Da blir de i tvil om hva som er riktig, sykemelding eller svangerskapspenger. Hvertfall det de sa til meg når jeg spurte.
Sykemelding kan dateres tilbake i tid :)

Legen har ikke lov til å datere tilbake sykemelding.
 
Det er ikke å anbefale fra nav. Da blir de i tvil om hva som er riktig, sykemelding eller svangerskapspenger. Hvertfall det de sa til meg når jeg spurte.
Sykemelding kan dateres tilbake i tid :)
Samme beskjed fikk jeg. Min forrige lege skrev sykemelding, men NAV ville ikke ta den imot da jeg også leverte søknad på svangerskapspenger samtidig.
 
Det er mange som får avslag, fordi de ikke søker på riktig grunnlag. Mange tror man kan få svangerskapspenger fordi mor har bekkenløsning, hyperemesis, er sliten osv, men det er ikke tilfelle.
Man får det hvis jobben til mor er farlig/skadelig for babyen, og kun da. Derfor kan NAV fint overprøve lege/jordmor, og bestemme at dette ikke er ytelsen du har krav på.

Legen har ikke lov til å datere tilbake sykemelding.

Det finnes unntak, og vil tro at det i situasjoner som du har nevnt her og NAV mener det er mer riktig med sykemelding så vil det være mulig å tilbakedatere. Da har man jo tatt kontakt med lege på riktig tidspunkt, og gjerne fått bekreftet at man ikke bør jobbe.
 
Det er mange som får avslag, fordi de ikke søker på riktig grunnlag. Mange tror man kan få svangerskapspenger fordi mor har bekkenløsning, hyperemesis, er sliten osv, men det er ikke tilfelle.
Man får det hvis jobben til mor er farlig/skadelig for babyen, og kun da. Derfor kan NAV fint overprøve lege/jordmor, og bestemme at dette ikke er ytelsen du har krav på.

Legen har ikke lov til å datere tilbake sykemelding.

Jeg antar jo at jordmor / lege som skriver søknaden gjør det av riktige grunner...

Nav sa selv til meg at de så og si aldri avslo / overprøvde en søknad.

Og legen min tilbakedaterte gladelig en sykemelding dersom søknaden ikke ble godkjent, av den enkle grunn at det var riktig at jeg måtte være hjemme uavhengig av hva nav mente. Mulig det varierer fra lege til lege.
 
Jeg antar jo at jordmor / lege som skriver søknaden gjør det av riktige grunner...

Nav sa selv til meg at de så og si aldri avslo / overprøvde en søknad.

Og legen min tilbakedaterte gladelig en sykemelding dersom søknaden ikke ble godkjent, av den enkle grunn at det var riktig at jeg måtte være hjemme uavhengig av hva nav mente. Mulig det varierer fra lege til lege.

Det er mange leger/jordmødre som prøver seg på pasientens vegne, eller som ikke forstår forskjellen på når man skal ha sykemelding og svangerskapspenger.
Det er en grunn til at legene ikke lenger har lov til å tilbakedatere sykemeldinger bl.a.
Men det er klart det gjøres, selv om det ikke er lov. ;)

Svangerskapspenger er for dem som ikke kan jobbe fordi det er farlig for babyen, mens sykepenger er for dem som ikke kan jobbe fordi mors kropp/psyke ikke tillater det.
Det er ikke mer komplisert enn det, sånn egentlig, men så har du jo reglene for tilrettelegging, freelancere/selvstendig næringsdrivende, arbeidsløse osv, som kan komplisere det hele.
Nav er strengere enn mange tror mht. å gå slikt etter sømmene, og det overprøves mange slike saker også, men de kan ikke "reklamere" med det utad, for de har jo ikke akkurat så mye å gå på hva popularitet og "kundetilfredshet" angår. :p
 
Det finnes unntak, og vil tro at det i situasjoner som du har nevnt her og NAV mener det er mer riktig med sykemelding så vil det være mulig å tilbakedatere. Da har man jo tatt kontakt med lege på riktig tidspunkt, og gjerne fått bekreftet at man ikke bør jobbe.

Ja, når man får avslag på sv.penger, men helt tydelig ikke kan jobbe, får man jo søke om sykepenger i stedet, og det har de ordninger for, og som regel funker de, heldigvis. :)
 
Back
Topp