Avlastningshjem ???????

Christine84@Bergen

Flørter med forumet
God kveld :)

Lurte på om det er noen her som har erfaring med avlastningshjem. Jeg har vel egentlig bestemt meg for at dette trengs selv om jeg er VELDIG skeptisk. Jeg fikk tilbudet med en gang sønnen min ble født men var helt i mot det.
Lurer på om jeg kan finne familien selv. om nav dekker det de dekker til "sine egne familier" da. er det noe krav til familiene, kan det være en person i stede?
Barnefarens familie skal ha sønnen min på overnatting annenhver fredag, men det dukker utrolig nok alltid noe opp disse dagene. noen ganger hører jeg ingenting fra de og andre ganger kan de ringe to dager før og si at de ikke kan ha han. Sønnen min blir snart tre år nå så jeg bør vel egentlig se det for slik det er no og innse at det ikke kommer til å bli noen store forandringer.

Håper det er noen her som har både positive og negative tilbakemeldinger :)

Klem Christine
 
Det er, så vidt jeg vet, barnevernet som organiserer avlastningshjem.
Men det er også mulig å selv foreslå familie - vår familie var avlastningshjem for tremenningen min da han var baby, moren hans ønsket det men alt gikk gjennom barnevernet og vi var en "offisiell" avlastningsfamilie med klare avtaler.

Det er mer og mer vanlig å forsøke å finne ressurspersoner som allerede er en del av barnets/familiens nettverk når det trengs litt ekstra innsats, i stedet for å søke opp folk som ikke har noen tilknytning i det hele tatt, det er mye mer gunstig fra et sosialpedagogisk synspunkt. Så ja, jeg vil si at det er gode sjanser for at du kan foreslå en familie etter å ha sjekket med dem, og få dem inn som ordentlig, lønnet avlastningsfamilie.

Ønsker deg lykke til, hadde absolutt sjekket ut muligheten selv om jeg ikke hadde hatt et godt nettverk rundt meg, f.eks. bodd i en annen by! [:)]
 
Du ringer til barnevernet, spør om du kan få avlastning (de fleste får det). Så avtales det et møte på barnevernet, der du, en i fra bv og en i fra besøkshjemmet deltar. Jeg vet av erfaring at loven sier at besøkshjemmet skal liksom sjekkes, få besøk av en i fra bv. Men det er bare et formalitet. De fleste stoler på morens anbefalinger[:)]

Så skriver dere en avtale om hvor ofte barnet skal bort og hvor lenge, underskriver og drar hjem. Besøkshjemmet skal enda gi kontonr og skattekort til bv. Så er det bare opp til dere å bli enig om når barnet skal bort[:D] Lykke til[:D]
 
oi, spørsmålet om det er noe krav til familien/personen: Det heter jo at barnet skal ha sitt eget rom ihvertfall. Krav til personen? Nei, tror ikke det. Siden jeg (og samboeren min) kunne være besøkshjem så kan vel de fleste det. Vi er jo verken gift eller noe så kan ikke bety noe særlig. Det er nok at du har valgt dem/den personen..
 
Tusen takk for svar :) ble litt klokere av dette :) så ringer nok barnevernet i morgen å håper på at ting kommer i gang så fort så mulig :) da var det bare å finne avlastningshjemmet ;)
 
du kan finne familien selv, enten en utenforstående familie, eller noen i din slekt........men det er bv som til sist godkjenner de[:D]
 
Bv tjenesten må først opprette en undersøkelsessak, og det kan ta inntil 3 mnd. Men finner de ut at du trenger avlastninghjem, så får du dette som et frivillig hjelpetiltak, og bv er behjelplige med å finne en familie som du og barnet er fornøyd med[:)][:)] Håper du får den hjelpen du trenger.
 
Må jo påpekes at fordelen med å finne et eget avlastningshjem er at det vil kunne gå noe raskere.
Det stemmer at det trolig vil blir opprettet et undersøkelses sak, da er det en frist på ca 3 mnd hvor det i denne perioden må fremkomme overveiende grunnet til at det er behov for å sette inn hjelpetiltak.Jeg må dessverre si at IKKE alle har rett på dette selv om man ønsker eller til en viss grad trenger det, som sagt skal det egentlig forekomme tungveiende grunner.
Dersom det blir bestemt at du har rett på avlastningshjem er neste skritt å finne en familie.
Dette kan gå kjapt, men dessverre ser vi ofte at det kan trekke ut lang tid og kan være en veldig innviklet prosess.
Ofte henvises foreldre til å ta kontakt med ulike frivillige organisasjoner som har ulike nettverk fo rblandt annet alene mødre og lignende.
Det er synd men ofte strander disse tiltakene fordi det i Norge er en mangel på godkjente avlastningshjem og fosterhjem og de få som finnes blir brukt til de alvorlige tilfellene!

Jeg håper du bor i en kommune med gode ressurser og at du er flink til å ytre dine behov! Masse lykke til, jeg håper virkelig det ordner seg!
 
nå er telefonsamtalen unnagjort, hun skulle ringe meg opp igjen for hun var ganske opptatt .. dette begynner jo ganske bra må jeg si :s men hun var litt skeptisk til at jeg skulle finne familie selv, tror ikke helt hun skjønte dette. ringte til helsestasjonen og de var ganske behjelpelig og skulle ringe henne for meg. hun var ny i jobben så dette går segf sikkert til ;)
DivaAnnie: Man må ikke finne familie selv, men jeg ønsker det for å hvite mer om familien og kansje finne noen som er naturlig for sønnen min å binde seg til som vi kan holde kontakten med videre etter avlastningsorningen slutter.
 
Back
Topp