Asperger syndrom

*Krusedullen*

Forelsket i forumet
Vi har en sønn på 8 år som har asperger syndrom.

Han har siden han var 2-3 år vært svært vanskelig i matveien. Han nekter å smake på nye ting og om vi innsisterer på at må smake så brekker han seg og kaster opp nesten med en gang han tar maten i munnen.

Vi har vært hos legen for dette problemet mange ganger, men det de sier er bare at det vil nok løse seg når han blir eldre. Var hos legen senest i går angående samme problem og skal nå ta blodprøve for å se om han mangler noen vitaminer. Fikk også beskjed om at det er veldig vanskelig for legen å gjøre noe med dette og det vil nok mest sannsynlig bedre seg med årene. VI har tidligere blitt henvist til ernæringsfysiolog, men det eneste som kom ut av det var at han skulle øke fra 1 til 2 vitaminbjørner og at han skal ha en tallerken med den maten vi spiser ved siden av han sånn at han har mulighet til å velge selv om han vil smake på den.

Han kan spise makaroni med ketchup, omega brød med nugatti eller bare tørre skiver, av og til havregryn med sukker og melk, og safari yoghurt.

Han har helt sluttet å spise maten sin på skolen og han kan gjerne gå til både 15-16 tiden før han spiser dagens første måltid. Han sier selv at han ikke kjenner når han er sulten.

Vi bekymrer oss veldig for dette og føler ikke at vi får noe hjelp noen steder.

Det jeg lurer på er om dere andre her som har barn med samme diagnose opplever at de er veldig kresne og ikke tør å smake på ny mat.
 
Høres kjent ut :)
Ja vår gutt på 8 år med AS er veldig selektiv i matveien...men han han komet seg litt. Han tar heldigvis tran og sanasol hver dag da. Spiser kun brunost på skiva, som må være uten korn.
Elsker ris og pasta med massssssse ketchup.
Ellers kan han spise litt kylling, pølser,kjøttkaker, fiskekaker, hamburger... og spiser noen få utvalgte grønnsaker om vi maser mye på han.
Det positive er at han er glad i frukt, og havregrøt. Drikker . biola.
Jeg har vært mange runder med den bekymringen... vært på ressurshelsestasjonen når han var yngre og fått litt tips... men jeg har bestemt meg for å ikke stresse med det. Ta det med ro, motivere til å smake nye ting...og ha troren på at det kommer til å bedre seg med årene.
 
Min 11-åring har og tidvis store problem med mat. Etter han begynte på medisiner (adhd-diagnose i tillegg) blei det mykje verre, men har stabilisert seg litt igjen.

Er gutten din undervektig? Så lenge han klarar å holde vekta og får i seg vitamintilskudd viss han manglar noko, ville eg ikkje tatt det så tungt.

Her og brekker gutten seg viss han smakar på noko nytt, og er veldig lite variert i kosten. Han MÅ ete frukost før skulen, det blir ofte ein yoghurt. På skulen et han ingenting, eller ei gulrot på ein god dag. Alt anna kjem heim igjen urørt. Han er heller ikkje sulten etter skulen, så vi legg middagen til kl 18.30 ca (men prøver å få i han litt mat kl 14-15 i tillegg). No i det siste har han lagt greit på seg, og er for første gong på mange år trygt over grensa ned mot undervektig. Då slappar eg litt meir av og, prøver å ikkje mase for mykje/"tvinge". Minst mulig fokus på maten.

Han et istidbrød frå rema, enten med syltetøy (rørte bringebær med sukker) eller rista med smør. Lyse bagettar med syltetøy eller krem(!). Frukt og grønt er rå gulrot, grønne eple, klementin.

Av middag et han laks, pannekaker, ris, hamburger, kjøttdeig og spagetti, pitabrød med bacon, pølsestappe og Big one. Ikkje så mykje å velge i, men det er litt forskjellige matgrupper, så ernæringsfysiologen er fornøgd og treng ikkje følge opp meir.
 
Back
Topp