ARBEIDSMILJØ OG SVANGERSKAP :)

Me&mini

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
*Aprilbaby 2018*
Lurer du på om arbeidsplassen din er egnet for gravide?
Her er litt informasjon om arbeidsmiljø og evnt. krav til Svangerskapspenger :)

Har du noe mer informasjon eller erfaringer, så del gjerne :)

Arbeidsmiljøforhold som kan vere uheldige for den gravide kvinna, og i blant også for barnet (lista er ikkje fullstendig):
  • langvarig arbeid i ståande stilling
  • arbeid som inneber tunge løft og fysisk tungt arbeid
  • vibrasjon/risting
  • arbeid som krev god balanse, smidigheit eller snøggleik (stillas, leiderar)
  • arbeid ved høge temperaturar
  • arbeid med risiko for surstoffmangel
  • ulagleg arbeidstid, skiftarbeid og nattarbeid
  • lange arbeidsreiser
  • arbeid utan moglegheit for kvilepausar
Arbeidstilsynet har utarbeidd ei eiga rettleiing om risikoforhold knytte til svangerskap og fødsel. Denne rettleiinga ligg i menyen til høgre.

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78194

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Venter+du+barn/Svangerskapspenger.1073746211.cms

Der er jeg heldig, har en helt super arb.plass med tanke på graviditet. Ledere lever for å tilrettelegge for deg. Har allerede fortalt det til min leder som ble kjempe glad for meg og sa at jeg må si ifra om det er noe jeg trenger hjelp til i det hele tatt :)

Min sjef tok det ikke helt sånn kan man si...
Men jeg avtalte med ham i stad at jeg skulle komme inn på mandag etter jordmortime for å snakke om det da

Ser både punkt 1 og 3 beskriver min jobb! Bør jeg si ifra tidlig på jobb da? Kjente godt at ryggen var helt gåen etter jobb i går å i dag! Å blir generelt veldig sliten på slutten av arb. dagen!
Er også mye stress på arb. plassen!

Ser både punkt 1 og 3 beskriver min jobb! Bør jeg si ifra tidlig på jobb da? Kjente godt at ryggen var helt gåen etter jobb i går å i dag! Å blir generelt veldig sliten på slutten av arb. dagen!
Er også mye stress på arb. plassen!

Jeg ville anbefalt deg å si ifra. Babyen i magen går foran alt annet nå - har dere mye å gjøre og stress så må sjefen din ansette fler, la dette ikke går utover deg og mageboeren :)
Jeg er verneombud i min bedrift og du kan alltid går til VO først og høre med han/hun hva dem mener :)

Jeg ville anbefalt deg å si ifra. Babyen i magen går foran alt annet nå - har dere mye å gjøre og stress så må sjefen din ansette fler, la dette ikke går utover deg og mageboeren :)
Jeg er verneombud i min bedrift og du kan alltid går til VO først og høre med han/hun hva dem mener :)
Da skal jeg si ifra i neste uke! Jobber i en liten bedrift med bare 4 ansatte, å hun ene går av med pensjon til jul nå! Så de er helt avhengige av meg, men det bryr jeg meg lite om, lille frø er absolutt viktigst nå! <3 jobber bare damer der så regner med de kommer til å forstå! :)

Da skal jeg si ifra i neste uke! Jobber i en liten bedrift med bare 4 ansatte, å hun ene går av med pensjon til jul nå! Så de er helt avhengige av meg, men det bryr jeg meg lite om, lille frø er absolutt viktigst nå! <3 jobber bare damer der så regner med de kommer til å forstå! :)

Ville nok sagt ifra ja ;)

Blir spennende å se hva sjefen min har å si. Blir en del tunge løft osv her og, og sjefen er avhengig av meg som eneste ansatt.
Men nå har jeg jo vært sykemeldt en stund og da, og han har vel klart seg allikevel...

Ville nok sagt ifra ja ;)

Blir spennende å se hva sjefen min har å si. Blir en del tunge løft osv her og, og sjefen er avhengig av meg som eneste ansatt.
Men nå har jeg jo vært sykemeldt en stund og da, og han har vel klart seg allikevel...
Det går nok bra! Har fått med meg at sjefen din er litt vanskelig å ha med å gjøre ja! :P men det syns jeg du bare skal drite i! Det ordner seg nok uansett! ;)
Er spent på hvordan min sjef kommer til å reagere også! Hun kan også være vanskelig å ha med å gjøre i blant! :P

Det går nok bra! Har fått med meg at sjefen din er litt vanskelig å ha med å gjøre ja! :P men det syns jeg du bare skal drite i! Det ordner seg nok uansett! ;)
Er spent på hvordan min sjef kommer til å reagere også! Hun kan også være vanskelig å ha med å gjøre i blant! :P

Driter i det nå. Alt for lille spire ;)

Kommer oss nok gjennom det alle samme på et vis uansett sjef :D

Uff jeg hadde en slik sjef i forrige svangerskap. Fikk heldigvis ny jobb noen mnd etter jeg kom tilbake fra permisjon. Det var et helvete å komme tilbake til et slik sted der de bare behandlet meg som ubetydelig fordi jeg "kommer jo bare til å gå ut i permisjon igjen med en gang". Fant meg ikke i det, fikk ny jobb og blir behandlet som et menneske igjen. Hadde aldri falt meg inn å si det til sjefen så tidlig i den jobben, var vel 14 uker tror jeg før de fikk vite noe der. Mens denne gangen sa jeg det etter 5 uker. Snakker om forskjeller.

Uff jeg hadde en slik sjef i forrige svangerskap. Fikk heldigvis ny jobb noen mnd etter jeg kom tilbake fra permisjon. Det var et helvete å komme tilbake til et slik sted der de bare behandlet meg som ubetydelig fordi jeg "kommer jo bare til å gå ut i permisjon igjen med en gang". Fant meg ikke i det, fikk ny jobb og blir behandlet som et menneske igjen. Hadde aldri falt meg inn å si det til sjefen så tidlig i den jobben, var vel 14 uker tror jeg før de fikk vite noe der. Mens denne gangen sa jeg det etter 5 uker. Snakker om forskjeller.

Hadde ikke lyst å si det her heller, men pga type jobb så følte jeg at jeg måtte.
Planen er ny jobb etter endt permisjon ;)

Har også en kontorjobb, og med første jobbet jeg 100% frem til permisjon og håper jeg klarer det denne gangen også :) sjefen har allerede tenkt ut en som skal ta over for meg mens jeg er borte :p

Oi…både første, andre og siste punkt gjelder for min jobb. Er egentlig 100% sykmeldt allerede, men jobber likevel siden ejg er selvstendig næringsdrivende og ikke får sykepenger de første 16 dagene. Er veldig usikker på hvordan det blir fremover - må jo bare krysse fingrene og håpe at formen kommer seg :)

Oi…både første, andre og siste punkt gjelder for min jobb. Er egentlig 100% sykmeldt allerede, men jobber likevel siden ejg er selvstendig næringsdrivende og ikke får sykepenger de første 16 dagene. Er veldig usikker på hvordan det blir fremover - må jo bare krysse fingrene og håpe at formen kommer seg :)

du har allikevel rett på svangerskapspenger:)

"For selvstendig næringsdrivende og frilansere blir grunnlaget for svangerskapspenger som hovedregel beregnet ut fra gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekt for de siste tre inntektsårene. Svangerskapspengene utgjør 100 prosent av det beregnede inntektsgrunnlaget."

du har allikevel rett på svangerskapspenger:)

"For selvstendig næringsdrivende og frilansere blir grunnlaget for svangerskapspenger som hovedregel beregnet ut fra gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekt for de siste tre inntektsårene. Svangerskapspengene utgjør 100 prosent av det beregnede inntektsgrunnlaget."
Sant, men for min del er ikke dette noe særlig trøst da jeg har studert to av de siste tre årene. Har riktignok jobbet ved siden av, men ikke hatt noen god inntekt… Men, men - det årner seg vel alltids :) Skal tilbake til gyn på fredag og se om jeg blir videre sykmeldt eller ikke :)

Sant, men for min del er ikke dette noe særlig trøst da jeg har studert to av de siste tre årene. Har riktignok jobbet ved siden av, men ikke hatt noen god inntekt… Men, men - det årner seg vel alltids :) Skal tilbake til gyn på fredag og se om jeg blir videre sykmeldt eller ikke :)

Håper du finner en god løsning på det da :)

Da var det bare å få levert inn papirer for å få svangerskapspenger da :)
Legen min likte ikke limet på jobben..

Så bra :) Regner med at jeg skal over på det etter hvert også - eller om jeg fortsetter å være sykmeldt, gynekologen jeg går til mener i hvert fall ikke at jeg skal jobbe som PT mer…

Litt kjipt da, for hadde egentlig tenkt å jobbe gjennom hele svangerskapet...

Back
Topp