Arbeidsgiver maser under pødselspermisjon

Lille larven aldri mett

Blir kjent med forumet
Hei! Er det normalt at arbeidsgiver sender SMS og ringer når du er over to uker ut i fødselspermisjon? Får spørsmål om jeg kan komme innom jobben for ulike gjøremål. Hvis dette var viktig ville jeg vel tro at man avklarte sånne ting med personalet før de gikk ut i permisjon? Hun snakket ikke med meg eller ønsket med lykke til før jeg gikk ut i perm, derimot tok hun seg fri og unngikk meg på jobb... synes bare det er litt i overkant å be om tjenester fra en høygravid ansatt
 
Last edited:
Hei! Er det normalt at arbeidsgiver sender SMS og ringer når du er over to uker ut i fødselspermisjon? Får spørsmål om jeg kan komme innom jobben for ulike gjøremål. Hvis dette var viktig ville jeg vel tro at man avklarte sånne ting med personalet før de gikk ut i permisjon? Skal sies at denne sjefen er sur og bitter over div, så det kan nesten virke som h*n gjør det med vilje. Hun snakket ikke med meg eller ønsket med lykke til før jeg gikk ut i perm, derimot tok hun seg fri og unngikk meg på jobb... synes bare det er litt i overkant å be om tjenester fra en høygravid ansatt

Jeg har også en sjef som spør om jeg kan komme innom for diverse ting. Jeg svarer at jeg er i permisjon. Du trenger ihvertfall ikke ha dårlig samvittighet. Tror det er viktig å sette ned foten med en gang..
 
Nei det er ikke normalt, og det skal ikke være sånn. Her er det bare å ta ett standpunkt og si at du nå er i permisjon og dermed ikke skal gjøre jobbrelaterte ting før permisjonen er over.
 
Hei! Er det normalt at arbeidsgiver sender SMS og ringer når du er over to uker ut i fødselspermisjon? Får spørsmål om jeg kan komme innom jobben for ulike gjøremål. Hvis dette var viktig ville jeg vel tro at man avklarte sånne ting med personalet før de gikk ut i permisjon? Hun snakket ikke med meg eller ønsket med lykke til før jeg gikk ut i perm, derimot tok hun seg fri og unngikk meg på jobb... synes bare det er litt i overkant å be om tjenester fra en høygravid ansatt

Om de ber deg om å gjøre faktisk jobbting så synes jeg ikke det er ok!

Jeg synes det er helt greit å bli ringt opp med spørsmål om ting de er usikre på som gjelder mine kunder/prosjekter, men om de hadde bedt meg om å jobbe hadde jeg blitt skikkelig provosert!
 
Ikke greit. Du er i permisjon, så du har ikke lov til å jobbe. Men ayns det er greit om de ringer å spør om ting de er usikre på og at du svarer over tlf.
 
Ikke greit, og antageligvis ulovlig? Jeg forventer at de ringer meg noen ganger for å spørre om ting de ikke har kontroll på, har sagt de bare må gjøre det. Men kommer ikke til å ta på meg arbeidsoppgaver eller dra til kontoret for å jobbe når jeg har permisjon.
 
Ser flere av dere syns deg er greit at de ringer å spør om ting.. Der er jeg uenig, jeg hadde ikke likt å bli oppringt for jobbrelaterte spørsmål.. Jeg har brukt så lang tid på å klare å slutte å tenke på jobb, at hvis de ringer meg nå med spørsmål om noe vil jeg bli helt påkoblet igjen, og dermed tenke mye jobb fremover også.. nei takk, la meg være i permisjonen sier nå jeg..
 
Ser flere av dere syns deg er greit at de ringer å spør om ting.. Der er jeg uenig, jeg hadde ikke likt å bli oppringt for jobbrelaterte spørsmål.. Jeg har brukt så lang tid på å klare å slutte å tenke på jobb, at hvis de ringer meg nå med spørsmål om noe vil jeg bli helt påkoblet igjen, og dermed tenke mye jobb fremover også.. nei takk, la meg være i permisjonen sier nå jeg..

Jeg har en krevende jobb der jeg sitter med ansvar for store prosjekter og prosesser. Ingen 8-16 jobb eller 40-timers uker. Har også en lønn som samsvarer med arbeidsmengde og ansvar.. mange av oppgavene mine er det nesten trist å måtte gi fra seg. Så syns det er helt greit å svare på spørsmål om de trenger hjelp til å finne ut av ting fremfor at de skal jobbe masse ekstra for å finne ut av det, er ofte ingen andre enn meg som kan svare på det. Men har jo da sagt fra at det er greit å ringe meg, hadde jeg ikke gitt de beskjed om det hadde jeg syns det var verre om de gjorde det. Vet også at de ikke ringer om det ikke er nødvendig, de venter til det siste med å ta kontakt :)
 
Jeg har en krevende jobb der jeg sitter med ansvar for store prosjekter og prosesser. Ingen 8-16 jobb eller 40-timers uker. Har også en lønn som samsvarer med arbeidsmengde og ansvar.. mange av oppgavene mine er det nesten trist å måtte gi fra seg. Så syns det er helt greit å svare på spørsmål om de trenger hjelp til å finne ut av ting fremfor at de skal jobbe masse ekstra for å finne ut av det, er ofte ingen andre enn meg som kan svare på det. Men har jo da sagt fra at det er greit å ringe meg, hadde jeg ikke gitt de beskjed om det hadde jeg syns det var verre om de gjorde det. Vet også at de ikke ringer om det ikke er nødvendig, de venter til det siste med å ta kontakt :)

Ja skjønner at det avhenger av jobb og person. Jeg jobber med barn og familier, og hvis det da kommer spørsmål eller informasjon om at det ikke går som det skal med ett barn eller familie som jeg har jobbet tett med vil dette være vanskelig å slutte å tenke på etterpå. Så nå har jeg endelig klart å gi fra meg ansvaret, og overlappet skikkelig, så da vil jeg helst ikke bli påminnet så mye mer :)
 
Ja skjønner at det avhenger av jobb og person. Jeg jobber med barn og familier, og hvis det da kommer spørsmål eller informasjon om at det ikke går som det skal med ett barn eller familie som jeg har jobbet tett med vil dette være vanskelig å slutte å tenke på etterpå. Så nå har jeg endelig klart å gi fra meg ansvaret, og overlappet skikkelig, så da vil jeg helst ikke bli påminnet så mye mer :)

Skulle gjerne hatt bedre overlapp jeg også. Ble litt uventet sykmeldt i tidlig vår, har jobbet deltid og mye hjemmekontor, så det er mye som har foregått skriftlig osv. Men tror de begynner å ha kontroll nå!
 
Back
Topp