Antibiotika-resistens!

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP
Utrolig spennende program på NRK 1 nå!

Der de tester ut bakterier på diverse antibiotikaer.

Skummelt hvor resistente bakteriene er blitt...

Er du forsiktig med å bruke antibiotika?
 
Ble ferdig nå da, men ligger sikkert på NRK nett-tv

Edit: er en serie som heter "kampen om livet". Dagens episode heter "når kommer den neste pesten?"
 
Har vel ikke tenkt over dette, men jeg bruker generelt ikke medikamenter med mindre det er helt nødvendig.

Sist jeg fikk antibiotika var vel i 2007, da jeg var innlagt med nyrebekkenbetennelse. Den jeg fikk for uvi fungerte ikke.

Frøkna på to har ikke fått enda. Lillebror fikk da han var innlagt, men kun når crp var stigende. Og han var jo veldig syk, og fikk mye forskjellige medikamenter.
 
Takk for tips! Må se den i morgen! Håper den ligger på NRK!

Tenker mye på resistens, da jeg jobber på en medisinsk avdeling på sykehus. Gir mye antibiotika til pasientene. Men merker de fleste legene på avdelingen min er "flinke" på å resistensbestemme før de forordner, men ofte og kommer de opp fra mottaket med en bredspektret type [emoji51]

Har ikke brukt antibiotika selv på flere år [emoji106] Prøver å unngå d.
 
Ja kun når det er nødvendig.

Mistet nesten faren min pga multiresistent bakterie
 
Takk for tips! Må se den i morgen! Håper den ligger på NRK!

Tenker mye på resistens, da jeg jobber på en medisinsk avdeling på sykehus. Gir mye antibiotika til pasientene. Men merker de fleste legene på avdelingen min er "flinke" på å resistensbestemme før de forordner, men ofte og kommer de opp fra mottaket med en bredspektret type [emoji51]

Har ikke brukt antibiotika selv på flere år [emoji106] Prøver å unngå d.
Ja den ligger på NRK.

De var nede i avløpet til rikshospitalet og tok opp prøver fra vann (?) som de la i forskjellige prøveglass med forskjellig type antibiotika. 3 prøveglass med forskjellig antibiotika, og 1 prøveglass uten antibiotika.

I glasset uten antibiotika vokste det masse bakterier, det samme i 1 av glassene med antibiotika.

I de 2 siste glassene med antibiotika vokste det ikke like mange bakterier, men nok bakterier til at de som vokste der var resistente... Ettersom jeg skjønte.
 
Ja den ligger på NRK.

De var nede i avløpet til rikshospitalet og tok opp prøver fra vann (?) som de la i forskjellige prøveglass med forskjellig type antibiotika. 3 prøveglass med forskjellig antibiotika, og 1 prøveglass uten antibiotika.

I glasset uten antibiotika vokste det masse bakterier, det samme i 1 av glassene med antibiotika.

I de 2 siste glassene med antibiotika vokste det ikke like mange bakterier, men nok bakterier til at de som vokste der var resistente... Ettersom jeg skjønte.

Oi [emoji33]såpass! Nå vet ikke jeg hvilken rutine riksen har på antibiotika, men vi har "lukka" systemer så når ampullen er koblet til settet er d "lukket" og kastes i sin helhet (altså ikke i vasken) når vi må blande og måle opp selv blir ingenting kasta i vasken, kun i bokser som blir returnert til apoteket for destruksjon. Så hadde blitt overraska om de fant antibiotika i vaskene der jeg jobber [emoji51] uansett ikke bra [emoji15]
 
Vil gjerne unngå antibiotika, men hvis legen sier at "her må det antibiotika til" har jeg ikke sagt nei. Har noen ganger spurt om det er vanlig å bli frisk uten, men fått til svar at mot dette brukes antibiotika.
 
Bruker når vi må.
Jeg måtte på en antibiotikakur rett før påsken pga en hissig halsbetennelse som ikke ble bedre. Ble verre og verre og til slutt klarte jeg ikke å prate, spise eller drikke noe. Dro til legen og fikk beskjed at jeg måtte ha antibiotika.
 
Vi bruker om vi må, men den avgjørelsen overlater vi til legen. Som har en passe restriktiv men fornuftig tilnærming til problemstillingen
 
Jeg overlater slike avgjørelser til lege (og dit går jeg ikke før det er riktig ille). Det er vel én gang jeg kan huske at jeg har fått antibiotika, ved uvi for 6-7 år siden. Toåringen vår har enda ikke hatt behov for det (bank i bordet, nå ligger hun med feber på fjerde døgnet og vi vurderer legebesøk i morgen) ;-)
 
Ja, det er jeg. Tar det når vi trenger. Nå er legen vår streng med å gi ut antibiotika.
Det er lett å falle for fristelsen å kjøpe i utlandet mot den minste ting. Men vi risikerer at vi dør av et lite sår i fremtiden.
 
Oi [emoji33]såpass! Nå vet ikke jeg hvilken rutine riksen har på antibiotika, men vi har "lukka" systemer så når ampullen er koblet til settet er d "lukket" og kastes i sin helhet (altså ikke i vasken) når vi må blande og måle opp selv blir ingenting kasta i vasken, kun i bokser som blir returnert til apoteket for destruksjon. Så hadde blitt overraska om de fant antibiotika i vaskene der jeg jobber [emoji51] uansett ikke bra [emoji15]
Nei de fant ikke antibiotika i avløpet, men resistente bakterier...

De la disse bakteriene i glass med antibiotika for å se om antibiotika tok knekken på bakteriene...
 
Back
Topp