Angst for å føde?

Agnete

Forumet er livet
Hvordan ble du tatt i mot av lege/jordmor da?
Jeg hadde en forferdelig fødsel siste gang jeg fødte og jeg er nå redd for å føde. Jeg fikk aldri noen fødselsamtale med min jordmor på sykehuset og jeg kjenner nå at jeg har begynt å få litt angst.
Min jordmor sier at du har født tre ganger så den fjerde gangen går så fint skal du se.. Føler ikke jeg blir tatt så seriøst bare fordi jeg har vært igjennom det flere ganger!
Jeg vet hva jeg går til ja og jeg vet at mine fødsler har gått raskere og raskere og jeg vet at det kan gå mye verre enn sist. Så jeg gruer meg enormt til ungen skal ut! Ut må babyen så jeg kommer meg ikke unna fødselen, skulle bare ønske noen ville lyttet og gitt litt forståelse, fortalt hvorfor det gikk så galt og hva vi kunne gjort for at det skulle gå andeledes..
 
Så leit å høre at du ikke blir tatt på alvor. Har opplevd det samme, og det er ikke moro. Jeg tok kontakt med fastlegen min og han sendte en henvisning til sykehuset for samtale. Det var gull!
Det var på KK i Bergen.

Lykke til :)
 
Tror jeg hadde kontaktet sykehuset selv og bedt og en samtale om forrige fødsel og oppfølging!
 
Dette må du si fra om! Jeg venter på fødsel nr tre - og har opplevd litt samme behandling (ja-du er vel så rutinert nå at dette tar du på strak arm, type utsagn). Forskjellen er at jeg syns det har vært greit. Men det er jo nesten mer vanlig for flergangsfødende å ha fødselsangst - særlig når man har hatt dårlige opplevelser. Ring sykehuset eller snakk med jordmor!
 
Prøv igjen å få en samtale med sykehuset, det er alfa og omega å få pratet og være rolig før du skal gjøre noe så viktig som å føde;)
 
Jeg fortalte min jm om min angst, fikk da komme inn til samtale 2 ganger i uken på sykehuset for å snakke om det.
 
Hvordan ble du tatt i mot av lege/jordmor da?
Jeg hadde en forferdelig fødsel siste gang jeg fødte og jeg er nå redd for å føde. Jeg fikk aldri noen fødselsamtale med min jordmor på sykehuset og jeg kjenner nå at jeg har begynt å få litt angst.
Min jordmor sier at du har født tre ganger så den fjerde gangen går så fint skal du se.. Føler ikke jeg blir tatt så seriøst bare fordi jeg har vært igjennom det flere ganger!
Jeg vet hva jeg går til ja og jeg vet at mine fødsler har gått raskere og raskere og jeg vet at det kan gå mye verre enn sist. Så jeg gruer meg enormt til ungen skal ut! Ut må babyen så jeg kommer meg ikke unna fødselen, skulle bare ønske noen ville lyttet og gitt litt forståelse, fortalt hvorfor det gikk så galt og hva vi kunne gjort for at det skulle gå andeledes..

Jeg hadde helvete med førstemann,fortrengte det og fikk panikk i uke 34 med nr 2, og sendte da brev til jordmor. Som henviste meg til samtale på sykehuset der jeg fikk gå igjennom fødsel osv, fikk to slike timer. Gråt meg igjennom dem, og fikk innvilget keisersnitt etter mye om og men.

De ønsket jeg skulle føde med full epidural, og at de kunne ta keisersnitt halvveis i fødselen om det ble for ille, de ønsket å sette meg i gang 14 dager før tiden, og de hadde mange løsninger på hvordan de mente dette skulle gå, men jeg klarte ikke tanken.. Så da ble det keisersnitt 11 dager før termin.

Det er jeg kjempe glad for, hadde en flott opplevelse, og nr. 3 ble også keisersnitt på samme grunnlag.
Angrer ikke :)
 
Hvordan ble du tatt i mot av lege/jordmor da?
Jeg hadde en forferdelig fødsel siste gang jeg fødte og jeg er nå redd for å føde. Jeg fikk aldri noen fødselsamtale med min jordmor på sykehuset og jeg kjenner nå at jeg har begynt å få litt angst.
Min jordmor sier at du har født tre ganger så den fjerde gangen går så fint skal du se.. Føler ikke jeg blir tatt så seriøst bare fordi jeg har vært igjennom det flere ganger!
Jeg vet hva jeg går til ja og jeg vet at mine fødsler har gått raskere og raskere og jeg vet at det kan gå mye verre enn sist. Så jeg gruer meg enormt til ungen skal ut! Ut må babyen så jeg kommer meg ikke unna fødselen, skulle bare ønske noen ville lyttet og gitt litt forståelse, fortalt hvorfor det gikk så galt og hva vi kunne gjort for at det skulle gå andeledes..

Jeg hadde helvete med førstemann,fortrengte det og fikk panikk i uke 34 med nr 2, og sendte da brev til jordmor. Som henviste meg til samtale på sykehuset der jeg fikk gå igjennom fødsel osv, fikk to slike timer. Gråt meg igjennom dem, og fikk innvilget keisersnitt etter mye om og men.

De ønsket jeg skulle føde med full epidural, og at de kunne ta keisersnitt halvveis i fødselen om det ble for ille, de ønsket å sette meg i gang 14 dager før tiden, og de hadde mange løsninger på hvordan de mente dette skulle gå, men jeg klarte ikke tanken.. Så da ble det keisersnitt 11 dager før termin.

Det er jeg kjempe glad for, hadde en flott opplevelse, og nr. 3 ble også keisersnitt på samme grunnlag.
Angrer ikke :)
 
Var dere kommet langt når dere ble tatt seriøst? Jeg skal ta det opp med jordmor igjen å si at hun må ta meg alvorlig!
 
Tok det opp med legen, og fikk samtale med sykehuset i god tid før fødsel. Jm og leger som var med på fødsel hadde alle satt seg inn i forrige fødsel og alle var fantastiske! :) ble en veldig fin fødsel denne gang pga det. Dette var på kk i Bergen :)
 
Jeg sa ifra til jm og fikk samtaler med jordmor, og ultralydkontroller med gynekolog. Og det sto i papirene mine slik at når det først ble fødsel ble jeg ekstra godt passet på.
 
Jeg stakk innom jordmor på helsestasjonen når jeg var det ifm minis 5mndkontroll. Hun satte da opp time til meg og på den timen (som ble til 2t - hun hadde faktisk rydda hele dagen sånn at jeg fikk den tida jeg trengte!) ornda hun alt mulig for meg.
Når/hvis jeg vil få barn nr.2 skal jeg til samtale med fødselslege på sykehuset før graviditeten og når jeg har blitt gravid får vi ny time der dato for keisersnitt blir avtalt.
Kommer til å få ekstra oppfølgning utover det også siden mini ble født prematur, og det gjorde ikke akkurat opplevelsen bedre :p

Er jo litt for sent for din del å ta tak i det før graviditeten :p men samtaler med jordmor/gyn/fastlege kan fortsatt være veldig lurt :) håper du får hjelp/føler du kan takle det! Lykke til
 
Jeg har sagt at jeg hadde fødselsangst med første (ble KS) og ønsker ekstra samtale/oppfølging denne gangen. På OUL satt de meg opp i uke 28 uten noen diskusjon. Stå på ditt!!
 
Jeg ville tatt det opp med jm, jeg tror også dette er lurt å nevne i fødebrevet og ta opp med jm teamet på sykehuset der du skal føde. Jeg hadde en lignende situasjon, men fikk ekstra oppfølging fordi jeg hadde hatt en dårlig opplevelse første fødsel. Håper det ordner seg og lykke til med fødsel :)
 
Tok opp med jordmor min ikke mye frykt men tanker og ting jeg var redd for etter forige fødsel. Ho ringte direkte til en klinikk på sykehuset og fikk time til meg der 2uker etterpå. Var ikke normalt å ha mye tanker rundt fødsel før OUL sa ho. Så har fått luftet alle mine tanker og bekymringer og vi kom til at faktisk trengte jeg bare den ene samtalen men skulle ringe tilbake nærmere fødsel hvis keg merket panikk og kanskje få en ul til for ø sjekke hvor stor baby'n er da jeg er livredd for å få barn over 4kg etter forige fødsel.
 
Var dere kommet langt når dere ble tatt seriøst? Jeg skal ta det opp med jordmor igjen å si at hun må ta meg alvorlig!
Du skal bli tatt alvorlig med engang!

Gå til en annen jordmor eller legen din om den du har ikke tar deg seriøst. Evt ta direkte kontakt med sykehuset, de fleste store sykehus har egne folk som kun jobber med fødselsangst.

Jeg fikk tilbud om dette med andre mann da jeg hadde en traumatisk fødsel første gang.

Konkret oppfølging kan forsåvidt variere etter hva problemet var. Jeg fikk konsultasjoner med overlege flere ganger og da hadde de nok tid til å diskutere fødselen.

Valgte en privat jordmor I tillegg som hadde bedre tid og var mer imøtekommende og veldig hjelpsom med å diskutere fødselen.
 
Ta kontakt med sykehuset og be om en jordmortime der - de er gjerne flinkere enn de jm på helsestasjonene rundt omkring. Sett opp en fødselsplan, det kan hjelpe.
 
Back
Topp