Angre på navnevalg?

Sånn har jeg og følt..
Godt å ikke være alene. Jeg tok det vell igrunn aldri opp med verken samboer eller familie,antagelig pga frykt for deres reaksjon. Og det var nok styr å velge navn i utgangspunktet...
 
Godt å ikke være alene. Jeg tok det vell igrunn aldri opp med verken samboer eller familie,antagelig pga frykt for deres reaksjon. Og det var nok styr å velge navn i utgangspunktet...
Jeg nevnte til samboer og min mor mine tanker om å kansje bare endre navnet, men de ville ikke endre det.. så nå heter han fortsatt det - blitt bedre nå, og regner med at det blir mer og mer vanlig etterhvert :)
 
Jeg nevnte til samboer og min mor mine tanker om å kansje bare endre navnet, men de ville ikke endre det.. så nå heter han fortsatt det - blitt bedre nå, og regner med at det blir mer og mer vanlig etterhvert :)
Ja det blir mer normalt. Mitt barn er 2,5 og helt naturlig nå. Men husker ikke når det skjedde.
 
Min sønn heter Nathaniel, vi forelsket oss helt i navnet rett før oul og når vi fikk vite at det var en gutt så var vi sikker på at det var det han skulle hete. Men husker at jeg tenkte tanken på å bytte når han ble født, fordi han lignet ikke helt på en Nathaniel på en måte, han var så stor og kraftig med bollekinn og store hender og sånn et sukkersøtt navn passet ikke inn følte jeg[emoji23] og så var det noen få som synes at det var vanskelig å uttale og noen trodde han het Nathalie. Og med masse hormoner tok jeg det tungt.
Men mannen så det ikke sånn og jeg kunne ikke komme på et navn jeg likte bedre, ihvertfall ikke et som vi begge likte så da ble det Nathaniel.
Og nå er jeg så glad for at vi ikke byttet, nå passer han navnet perfekt med lyse krøller, knallblå øyne, lange mørke øyenvipper og verdens søteste smil og roser i kinnene. Tok egentlig ikke så lang tid før han passet navnet og aldri kunne ha hatt noe annet [emoji173] så det ordnet seg jo, men husker likevel følelsen av at man kanskje har valgt feil navn, så neste gang tror jeg vi lager en liste med favoritter og bestemmer oss på sykehuset [emoji6]
 
Nei angrer ikke. Men er irritert over at familien ikke bruker begge navnene, da det er et dobbeltnavn.
Vi gjør det hjemme og i bbhg, men familien sier bare "ååh jammen det er så vasnkelig med to navn, det er ekstra å uttale, aja vi liker bedre ett navn vi". Grrr.

Jeg synes irritasjonen din er berettiget. Jeg har selv dobbeltnavn, og irriterer meg over de som bare bruker halve navnet mitt. Du får begynne å bare bruke halve navnet til de i familien som ikke bruker hele navnet til barnet, og se hvordan de liker det.

Jeg føler at det er knyttet såpass mye identitet til navnet mitt, at det blir helt feil om noen ikke bruker hele navnet. Det er i såfall en helt annen person de snakker om. Og det oppleves respektløst at andre kutter ned navnet mitt uten å spørre om det er greit.

Barnet vårt har fått enkeltnavn, og det er vi godt fornøyd med.
 
Jeg synes irritasjonen din er berettiget. Jeg har selv dobbeltnavn, og irriterer meg over de som bare bruker halve navnet mitt. Du får begynne å bare bruke halve navnet til de i familien som ikke bruker hele navnet til barnet, og se hvordan de liker det.

Jeg føler at det er knyttet såpass mye identitet til navnet mitt, at det blir helt feil om noen ikke bruker hele navnet. Det er i såfall en helt annen person de snakker om. Og det oppleves respektløst at andre kutter ned navnet mitt uten å spørre om det er greit.

Barnet vårt har fått enkeltnavn, og det er vi godt fornøyd med.
Angrer på at jeg ikke satte bindestrek. To navn. To som skal brukes. Mn hører ofte vikarer å venner bruker kun ett navn. Irriterende
 
Jeg angrer ikke direkte, men syns navnet er litt rart til en liten baby. Er traust norsk mannemann, og passer bedre når han blir litt eldre.
 
Elsker navnet, men hater når folk bruker det som er vanlig som kallenavn av det navnet. (Vi foreldre gjør ikke det)
 
Noen som har angret nå navnet til den lille i etterkant?

Jeg angrer ikke på navnet, men begynner å bli litt lei å må rette på folk hele tiden :p


Jeg kan og kjenne meg igjen i det du skriver, for gutten min har en sjelden vri av et populært navn som de fleste bruker istedenfor det han egentlig bruker. Nå har han begynt å rette folk mye selv og da...
 
Gjorde det en stund , men ikke lengre :happy:
 
Nei, vi valgte bare ut (enkelt)navn vi virkelig likte, og som er enkelt å bruke, og ventet til etter fødselen med å se hvilket som passet.
(Både mht kjønn og personlighet.)

Når barnet er blitt ett år er det for sent. Da har det alt festet seg veldig mht identiteten til barnet for barnet selv.
Da må man bare svelge den kamelen og tenke på noe annet.
 
Nei angrer ikke. Men er irritert over at familien ikke bruker begge navnene, da det er et dobbeltnavn.
Vi gjør det hjemme og i bbhg, men familien sier bare "ååh jammen det er så vasnkelig med to navn, det er ekstra å uttale, aja vi liker bedre ett navn vi". Grrr.
Synes familien skal respektere deres ønsker. Dere har gitt barnet to navn og ønsker å bruke begge, da bør det være slik fram til lille eventuelt er gammel nok til å bestemme noe annet.

Når det er sagt angrer jeg på mine foreldres navnevalg. Jeg har dobbeltnavn med bindestrek og hater det. Skikkelig herk! Navnet blir altfor langt så ingen som sier det skikkelig uansett. Dessuten tar det så lang tid å presentere seg. Så fort jeg flyttet hjemmefra gikk jeg over til å kun bruke et av navnene. Har ikke orket stresset med å bytte i folkeregisteret, men alle andre steder bruker jeg kun ett navn. Andre jeg kjenner har dobbeltnavn og stortrives med det.
 
Merket det på julaften at det var en del som hadde skrevet navnet feil :p
 
Ja. 8 år siden, angrer enda:banghead:
 
Har aldri angret, men det gikk noen måneder før jeg "vendte meg til" navnet. Frem til da ble hun stort sett omtalt som "babyen".

Det var et litt stort navn til en liten baby, men sånn omtrent rundt 3-årsalderen begynte det å passe perfekt.
 
Nei.
Er så fornøyd med navnet at det var vanskelig å finne navn til den i magen hvis det blir samme kjønn. Føler at ingenting kan måle seg med første navnet på en måte [emoji85]
Hehe. Samme her. Synes datteren vår har verdens fineste navn.
 
Angrer ikke. Skulle riktignok ønsket at det ene navnet vi valgte ikke hadde karret seg opp på Topp 10 siden den gang, men er allikevel storfornøyd med navnet (noe tydeligvis mange er enig i, hehe).
 
Back
Topp