Ang. vacuum/sugekopp.... :/ *lang* (historie fra min forrige fødsel)

LykkeligMamma83

Forelsket i forumet
Føler bare at jeg må si dette....

Ved min forrige fødsel ble det under pressriene oppdaget (fordi pulsen til Leon gikk farlig mye ned under riene, og brukte veldig lang tid på å hente seg inn igjen) at navlestrengen hadde surret seg 2 ganger rundt magen, 1 gang rundt den ene armen og 1 gang rundt halsen hans.. Når de målte den etter han kom ut var den 1 meter (!!!!) lang - det vanlige er halvparten..!
Pga pulsen ble tiden knapp for å få han ut. Det var snakk om hastekeisersnitt, men siden jeg hadde full åpning, og han lå langt nede, var den raskeste veien ut å føde han på "vanlig" måte, men med hjelp av vacuum. Legen som ble tilkalt klønte fælt med vacuumen, hun prøvde faktisk 9 (!!) ganger før hun fikk plassert den riktig (den ene gangen festa hun den i meg og dro til - så jeg revna)... Og når hun endelig fikk plassert den riktig på hans hode, presterte hun under den ene pressrien å dra i han før jeg hadde rukket å begynne å presse!! (dette førte til stor hevelse på hodet, mr-undersøkelse, og smertestillende i flere dager...) 

* - Godt å få det ut!! *

Men! Det jeg egentlig vil fram til er, at vi etter noen uker trodde at han hadde kolikk, for han gråt SÅÅ mye!! Og i tillegg.. jeg ammet, og ammet, og ammet, og ammet... På det lengste kunne jeg sitte i 4 timer i strekk uten at han ble fornøyd!! Så jeg ble helt utslitt.. 
Vi forhørte oss litt ang kolikk, og fikk høre at kiropraktorer kunne hjelpe, vi nølte ikke ett sekund, men ringte og bestilte time. Kiropraktoren fant fort ut at det ikke var snakk om kolikk, men vridning i nakken pga vacuum'en!! Dette er visst veldig vanlig, men folk flest vet ikke om det. Så de holder ut, i tro om at det er kolikk som går over av seg selv etter en stund.. Han syns også det er helt hårreisende at det ikke er kiropraktorer på fødeavdelingen - eller at de ikke blir tilkalt for å undersøke babyer som har blitt hjulpet ut med vacuum. Hadde det blitt gjort, hadde mange spart seg for mye stress, og mange babyer blitt spart for "vondter". 
Grunnen til at jeg måtte amme så mye, og så lenge om gangen var jo at det var vondt for han å ligge i den stillingen. Så han klarte aldri å drikke/spise seg ordentlig mett! Han gråt fordi han hadde vondt i nakken, og var konstant sulten. Han sovnet etter lang tids amming fordi han var sliten, ikke fordi han var mett!! Dette gjorde vondt i "mamma-hjertet" mitt når vi skjønte sammenhengen. 
Etter 4 behandlinger over 3 uker (tror jeg) var han helt fin, men ammingen var ødelagt. Så jeg begynte å pumpe og gi på flaske, men hadde ikke nok - og det ble jo mindre og mindre etterhvert - så han fikk mme i tillegg. Etter en stund ble det kun mme. 

(dette har gjort at jeg nå gruer meg til den første tiden - da med tanke på amming. Ammingen ble ingen god opplevelse sist - forbinder det kun med stress.. Bare håper jeg kan få ekstra hjelp og oppfølging på dette denne gangen....)

Så mitt råd og min bønn er : om babyene deres må hjelpes ut med vacuum - ring kiropraktor med en gang!!! Vi fikk en forferdelig slitsom start - kosen som spedbarnsperioden skal og bør være, ble helt ødelagt av dette!! Spar dere for en sånn start, og ring kiropraktor. De finner det ut med en gang. Og de gjør ikke noe "skummelt" med de små kroppene, det er kun massasje av visse punkt som skal til - og så blir alt bra! 

Håper jeg ikke skremmer noen nå... Men føler det er viktig at folk får vite om dette. Unner ingen å få en sånn start!!
 
Tusen takk for godt råd!
Det er slike ting jeg "liker" å lese her inne. Grusomt å høre om, men så utrolig nyttig å dele slike erfaringer.
Vi burde hatt en tråd blant de viktigste trådene våre, der vi kan skrive om våre erfaringer. Både fra svangerskap, fødsel og spedbarnsperiode! Ting som man ikke nødvendigvis tenker over selv, men som kan hjelpe i en stressa situasjon :)
 


Gollemor skrev:
Tusen takk for godt råd!
Det er slike ting jeg "liker" å lese her inne. Grusomt å høre om, men så utrolig nyttig å dele slike erfaringer.
Vi burde hatt en tråd blant de viktigste trådene våre, der vi kan skrive om våre erfaringer. Både fra svangerskap, fødsel og spedbarnsperiode! Ting som man ikke nødvendigvis tenker over selv, men som kan hjelpe i en stressa situasjon :)

Helt enig!! Det burde vi absolutt hatt!! For meg er det viktig å få sagt dette, siden jeg vet at dette ikke er noe alle vet om. 
Om det blir behov for vacuum ved kommende fødsel, så kommer vi til å ta kontakt med kiropraktor med en gang. Bedre å sjekke det før problemene begynner å komme. Heller forebygge, enn å måtte gå igjennom det samme en gang til!

 
Huff, dette var nesten som om eg skulle skreve det sjølv. Me var så heldige at me fekk til amminga, etter 4,5 mnd med masse slit, håpar det går lettare denne gongen.  Trudde og ho hadde kolikk, men det var rygg og nakke. Mange timar hjå fysio og kiropraktor funka som gull.. Er ikkje berre berre å bli dradd ut etter hove.  Utrulig at ein ikkje blir gjort oppmerksom på dette på føde, hMe balte jo allerede der med amminga, ho klarte ikkje snu hove til eine sida.
 


juninurk skrev:
Huff, dette var nesten som om eg skulle skreve det sjølv. Me var så heldige at me fekk til amminga, etter 4,5 mnd med masse slit, håpar det går lettare denne gongen.  Trudde og ho hadde kolikk, men det var rygg og nakke. Mange timar hjå fysio og kiropraktor funka som gull.. Er ikkje berre berre å bli dradd ut etter hove.  Utrulig at ein ikkje blir gjort oppmerksom på dette på føde, hMe balte jo allerede der med amminga, ho klarte ikkje snu hove til eine sida.


Uff.. Da hadde jenta deres verre vridning enn sønnen vår fikk. Stakkars.... 
Og jeg er helt enig med deg, om at det er helt utrulig at man ikke blir gjort oppmerksomme på dette på føden. De burde jo absolutt kunne informere om sånn. Vi slet med amminga fra første stund vi og, løsningen hun som liksom skulle hjelpe meg kom med da, var et ammeskjold!! Jeg var godtroende, og glad fordi jeg trodde jo selvfølgelig at det var det som skulle til. Men det ble jo helt feil.... Det ødela amminga bare enda mer. Da fikk han jo helt feil sugeteknikk fra første stund.... Men men.. Håper som deg, at vi får til amminga bedre denne gangen. 
 
uff, det hørtes ikke noe særlig ut :(

vil bare legge til at det du skriver i forhold til låsninger ol hos baby gjelder alle typer av det som betegnes som tøffe fødsler for babyen, dvs f.eks keisersnitt og det å stå lenge i fødselskanalen (heter det det?)

vil egentlig anbefale alle som får urolige babyer å få de undersøkt hos kiropraktor eller lignende!
 
Dette var som jeg hadde skrevet det.... eneste forskjellen var jeg trodde  at det var jeg som hadde lite melk,(brystred. for noen år siden) for jeg amma og amma og hun gråt og gråt....
Det var først på 2 mnd kontroll at vi ble henvist til fysio... og hun sa det at det var ganske vanlig at det skjer når forløsningen skjer med sugekopp. Husker jeg sa at det er veldig rart at de ikke opplyser om det på sykehuset. Når jeg gikk til helsestasjonen med mine beskymringer så sa de at jeg amma for ofte og hun hadde mye lyft i magen det var derfor hun gråt......
2 mnd er lenge ......
Det endte med manuelltarapi noen ganger og fyso for å trene opp venstre siden hennes resten av permisjons tiden....


 


LykkeligMamma83 skrev:


juninurk skrev:
Huff, dette var nesten som om eg skulle skreve det sjølv. Me var så heldige at me fekk til amminga, etter 4,5 mnd med masse slit, håpar det går lettare denne gongen.  Trudde og ho hadde kolikk, men det var rygg og nakke. Mange timar hjå fysio og kiropraktor funka som gull.. Er ikkje berre berre å bli dradd ut etter hove.  Utrulig at ein ikkje blir gjort oppmerksom på dette på føde, hMe balte jo allerede der med amminga, ho klarte ikkje snu hove til eine sida.


Uff.. Da hadde jenta deres verre vridning enn sønnen vår fikk. Stakkars.... 
Og jeg er helt enig med deg, om at det er helt utrulig at man ikke blir gjort oppmerksomme på dette på føden. De burde jo absolutt kunne informere om sånn. Vi slet med amminga fra første stund vi og, løsningen hun som liksom skulle hjelpe meg kom med da, var et ammeskjold!! Jeg var godtroende, og glad fordi jeg trodde jo selvfølgelig at det var det som skulle til. Men det ble jo helt feil.... Det ødela amminga bare enda mer. Da fikk han jo helt feil sugeteknikk fra første stund.... Men men.. Håper som deg, at vi får til amminga bedre denne gangen. 


Ja, det var ammeskjold og tvillingstilling på oss til ho var 4,5 mnd. Skal i allefall(håpe eg) klare meg uten skjold og diverse anna styr denne gongen:)
 
Back
Topp