Andres barn

Status
Stengt for ytterligere svar.
M

My heart

Guest
Når mitt barn har med venner hjem fra skolen ( spes 1 venn ) lager jeg middag, og gjør ferdig leksene med begge to og hjelper de.

Når min sønn er med han hjem, får de ikke middag.. kun ei brødskive, sekken er ikke åpnet engang.
I dag skulle de på håndballkamp. Sønnen min hadde med seg matpakke, drikke og 100 kr til å kjøpe noe i kiosken etter kampen. Denne gutten/ vennen hans hadde hverken med seg matboks eller penger. Så min gutt kjøpte brus og kake til han.

Kjenner jeg blir så forbannet på den mora.
Nå er det slutt på 'all inclusive' her i hjemmet.
Den gutten var med hjem etter skolen i dag, og jeg gjorde ikke lekser med han.
Nå får denne mora ta ansvar selv. Hun har ikke brukt en kalori for å hjelpe min sønn med lekser, så vidt hun orker å gjøre det med sine egne..
føler meg utnyttet
 
Ikke for å være slem med deg, for jeg skjønner det er frustrerende for deg at du "ofrer" tid og energi på hennes barn, mens hun ikke orker å gjøre det samme for ditt.

Men, har du tenkt på hvor mye du og din sønn kanskje betyr for dette barnet? Hvor mye barnet trenger denne voksenpersonen som tar ansvar, lager mat, og hjelper til med lekser?
 
Men du. . Jeg ville fortsatt å gi denne guttene det han har fått til nå for du vet vel ikke helt hvordan det faktisk er med han. Kanskje hjelpen han får av deg er 100 ganger bedre enn hjemme. Jeg ville aldri latt min frustrasjon over foreldre gå utover barnet. Det er ikke deres feil at foreldrene mangler noe i topplokket.

Syns du gjør en god jobb og håper du vil fortsette. Du kan forandre livet hans du.. :shy:
 
Veit du hva, si fra til mammaen til gutten. Fortsett dog å være så snill med han og bidra med det du gjør! Jeg tipper på at de er mest hos dere, og at det kanskje er en grunn til det :)
 
Ikke for å være slem med deg, for jeg skjønner det er frustrerende for deg at du "ofrer" tid og energi på hennes barn, mens hun ikke orker å gjøre det samme for ditt.

Men, har du tenkt på hvor mye du og din sønn kanskje betyr for dette barnet? Hvor mye barnet trenger denne voksenpersonen som tar ansvar, lager mat, og hjelper til med lekser?
Tenker det samme.

Min mor var absolutt ikke flink til å følge opp skolearbeid eller gi oss ting til skole eller fritid, så det å være hos venninner å se hvordan "normale" familier hadde det kan man på en måte si reddet meg, samt at min tante fra min pappas side av familien har hvert som en reserve mamma, uten disse folkene hadde jeg ikke hvert den jeg er idag og utrolig takknemlig når jeg ble eldre for de som hjalp meg så mye når jeg var barn.

Forstår selvsagt irritasjonen men du kan ha mye å si for akkurat dette barnet når han blir eldre
 
Tenker det samme.

Min mor var absolutt ikke flink til å følge opp skolearbeid eller gi oss ting til skole eller fritid, så det å være hos venninner å se hvordan "normale" familier hadde det kan man på en måte si reddet meg, samt at min tante fra min pappas side av familien har hvert som en reserve mamma, uten disse folkene hadde jeg ikke hvert den jeg er idag og utrolig takknemlig når jeg ble eldre for de som hjalp meg så mye når jeg var barn.

Forstår selvsagt irritasjonen men du kan ha mye å si for akkurat dette barnet når han blir eldre
Signerer den. Mye av de samme erfaringene selv.
 
Jeg må innrømme at jeg ikke gjør lekser.med ungene når kamerater er med hjem. Har heller ett hente tidspunkt som gjør det mulig å gjøre lekser etterpå. Middag får de alltid!
 
Tenker det samme.

Min mor var absolutt ikke flink til å følge opp skolearbeid eller gi oss ting til skole eller fritid, så det å være hos venninner å se hvordan "normale" familier hadde det kan man på en måte si reddet meg, samt at min tante fra min pappas side av familien har hvert som en reserve mamma, uten disse folkene hadde jeg ikke hvert den jeg er idag og utrolig takknemlig når jeg ble eldre for de som hjalp meg så mye når jeg var barn.

Forstår selvsagt irritasjonen men du kan ha mye å si for akkurat dette barnet når han blir eldre

Jeg "er" dette barnet jeg også. Min mor har alltid gjort sitt aller beste, men en lang periode av oppveksten min var hun alt annet enn tilstedeværende. Hun hadde mye gjeld, var alene med tre barn, og jobbet til tider nærmest døgnet rundt for å få endene til å møtes. Middag var unntaket, og ikke regelen - om vi var heldige hadde vi brød og litt pålegg i hus. Lekser ble ikke fulgt opp, og jeg hadde sjelden eller aldri det jeg trengte når det var noe (som dette barnet, som visste hen skulle på håndballkamp, og verken hadde penger eller matpakke med seg).

Jeg har et par mødre av datidens venninner, som fikk meg "uskadet" gjennom barndommen, og som har gjort meg til den jeg er i dag. Jeg elsker mammaen min, og hun er et fantastisk menneske jeg aldri ville vært foruten, men barndommen min, den ble bedre av sånne fantastiske mammaer som ga det lille ekstra for andre sine barn. <3
 
I utgangspunktet har ikke jeg heller energi og overskudd til å gjøre alt jeg gjør.. men jeg gjør det fordi her i huset er det leksetid rett etter skolen.
Den mora klager ofte på dårlig råd, spes når det er noe barna skal bli med på eller trenger penger til. Men det er få småbarnsmødre som har så mye 'siste mote' i klær og stesh som hun har. Det handler om prioriteringer.

Jeg tenker at det kan være lurt å gjøre dette i en periode, for å se om hun forandrer seg. Hun tar forgitt at alle andre stiller opp og tar ansvar.

Forrige uke sendte jeg mld at hun måtte hente barnet sitt hos oss, fordi vi skulle bort. Da fikk jeg til svar at jeg kunne kjøre han på treningsstudioet, for hun hadde tenkt seg dit for å trene. Da sa jeg at jeg ikke hadde mulighet og at hun selv måtte hente.. hun ble litt gretten, og fikk moren sin til å hente han.. ikke nok med at jeg skal ha han her hjemme, lage middag og gjøre lekser.. men skal til og med kjøre han hjem?? Nei, vet du hva.. den dama der trenger å bli satt grenser for
 
Høres ikke ut som århundrets mor, men tenker som de andre at han trolig trenger den oppmerksomheten og omsorgen han får hos dere. Hvis du ikke ønsker gi den videre (noe jeg har full forståelse for) så syns jeg i hvertfall du bør lufte disse bekymringene for lærer eller andre som kan følge opp barnet.
 
Jeg syns det blir helt feil å straffe denne gutten fordi du er sur på mammaen hans! Det er hun du har problemer med så da får du ta det med henne og ikke demonstrere på denne måten. Det er dårlig gjort, og da blir du ikke så mye bedre enn henne.

Jeg hadde glatt gjort det lille ekstra for sønnen hennes selv om jeg ikke hadde fått det samme i gjengjeld.

Tenk om noen hadde behandlet barnet ditt dårligere fordi de hadde et problem med deg.
 
Jeg syns det blir helt feil å straffe denne gutten fordi du er sur på mammaen hans! Det er hun du har problemer med så da får du ta det med henne og ikke demonstrere på denne måten. Det er dårlig gjort, og da blir du ikke så mye bedre enn henne.

Jeg hadde glatt gjort det lille ekstra for sønnen hennes selv om jeg ikke hadde fått det samme i gjengjeld.

Tenk om noen hadde behandlet barnet ditt dårligere fordi de hadde et problem med deg.

Dette er ei mor med helt grei økonomi, hun prioriterer det bare feil. Meg meg meg.. har fått beskjed av pappan til gutten og familien hans at jeg må sette grenser ( de bor ikke sammen ) fordi hun utnytter andre med både barnepass osv.
Jeg er selfølgelig hyggelig med gutten når han er her, lager middag osv. Men at jeg ikke setter meg ned med lekser sammen med han tror jeg ikke han ser på som et svik. Gjør selfølgelig ikke lekser med min sønn heller. Tar det etter gutten har reist.
Lar de leke og gjøre andre ting.
Når min sønn er med andre barn hjem gjør de heller ikke lekser.. hvorfor skal jeg stå på tilbudssiden hele tiden?
 
Når noen er med mine barn hjem (avtalt på forhånd) så gir jeg klar beskjed om at lekser ikke blir gjort om ikke annet er avtalt.
Om noen spontant er med hjem så spør jeg om dem har lekser og vi snakker litt om ukeplanen for p se hvor landet ligger.

Mat er det alltid.

Jeg syntes du skal fortsette med det du har gjort til nå: mat og lekser. Men ta deg en prat med moren. Kanskje legge det frem på en litt snikere måte "Hva skal dere ha til middag da, du skjønner xxx liker ikke xx (en eller annen rett) så jeg kan gjerne sende med noe". Da er hun nødt til å svare og du får fisket litt.

Og du kan si rett ut " Xxx har igjen matteleksen sin, har dott barn igjen noen lekser? Greit for deg at de gjør lekser sammen i dag?".

Familer og foreldre er forskjellige. Noen foreldre evner ikke å hjelpe barna sine med lekser. Noen gidder ikke. Noen overlater det til andre av div årsaker. Noen familier spiser ikke middag hver dag. Noen spiser middag klokken 19 om kvelden.

Jeg fant ut at en familie mitt barn var med hjem, der spiste de ikke middag før etter pappaen kom hjem fra jobb ved 20 tiden på kvelden.
Ett annet sted fant jeg ut at barna ikke fikk hjelp med leksene fordi moren ikke hadde overskudd og alvorlig kronisk sykdom ( jeg ante ikke at hun var syk engang)
Med mindre du kjenner denne mammaen og hennes situasjon godt; ikke døm henne. Prat med henne, fisk etter opplysninger. Det kan ligge så mye bak. Og jeg håper det ikke er latskap..

(Leste de andre svarene dine i tråden etter jeg skrev svaret mitt. Men jeg lar svaret mitt stå fordi jeg mener det er viktig å huske på at alle familier er forskjellige og at det kan ligge mye rart bak. Synd at det her kan virke som om moren utnytter deg. Jeg ville nok tatt en prat med henne uansett hvor sur hun blir)
 
Last edited:
Når noen er med mine barn hjem (avtalt på forhånd) så gir jeg klar beskjed om at lekser ikke blir gjort om ikke annet er avtalt.
Om noen spontant er med hjem så spør jeg om dem har lekser og vi snakker litt om ukeplanen for p se hvor landet ligger.

Mat er det alltid.

Jeg syntes du skal fortsette med det du har gjort til nå: mat og lekser. Men ta deg en prat med moren. Kanskje legge det frem på en litt snikere måte "Hva skal dere ha til middag da, du skjønner xxx liker ikke xx (en eller annen rett) så jeg kan gjerne sende med noe". Da er hun nødt til å svare og du får fisket litt.

Og du kan si rett ut " Xxx har igjen matteleksen sin, har dott barn igjen noen lekser? Greit for deg at de gjør lekser sammen i dag?".

Familer og foreldre er forskjellige. Noen foreldre evner ikke å hjelpe barna sine med lekser. Noen gidder ikke. Noen overlater det til andre av div årsaker. Noen familier spiser ikke middag hver dag. Noen spiser middag klokken 19 om kvelden.

Jeg fant ut at en familie mitt barn var med hjem, der spiste de ikke middag før etter pappaen kom hjem fra jobb ved 20 tiden på kvelden.
Ett annet sted fant jeg ut at barna ikke fikk hjelp med leksene fordi moren ikke hadde overskudd og alvorlig kronisk sykdom ( jeg ante ikke at hun var syk engang)
Med mindre du kjenner denne mammaen og hennes situasjon godt; ikke døm henne. Prat med henne, fisk etter opplysninger. Det kan ligge så mye bak. Og jeg håper det ikke er latskap..

(Leste de andre svarene dine i tråden etter jeg skrev svaret mitt. Men jeg lar svaret mitt stå fordi jeg mener det er viktig å huske på at alle familier er forskjellige og at det kan ligge mye rart bak. Synd at det her kan virke som om moren utnytter deg. Jeg ville nok tatt en prat med henne uansett hvor sur hun blir)
Hun forteller gjerne..
Hun sier ofte, det blir ikke store middagen, fordi jeg ikke har god råd. Det blir ikke gjort lekser fordi jeg skal i stallen eller på trening.
Hun er ikke lat, men prioriterer seg selv foran barna. Hun har ikke spesielt dårlig råd. Hun handler nye klær til seg selv hele tiden, dyre klær.
Hun er mye på trening, fjellturer og i stallen og rir.
Hun trenger en skjerpings
 
Jeg forstår godt at du blir irritert..... men..
Jeg er vokst opp i et ustabilt hjem. Det å ha venner med rutiner og regler, bli møtt av foreldre som tok seg litt av meg har gjort at jeg har lært meg hvordan ting bør være og kan gi mine barn stabilitet og trygghet.

Et barn fanger fort opp om du er irritert og kan ta det personlig. Dette kan følge med langt opp i årene. Dette vet jeg av erfaring [emoji58]
Ikke la det gå ut over barnet, han har ikke gjort noe.
 
Tenker du har helt feil fokus her. At du mener dette er normalt er en ting men husk at vi alle er forskjellige. Jeg lager ikke middag og hjelper med øekser hver gang frøkna har med noen hjem. Lekser mener jeg skal gjøres hjemme om ikke annet er avtalt fordi foreldrene selv skal ha oversikt. Og hva om denne familien ikke har penger til at gutten deres kam ha med 100kr til kiosken?

Tenkt å «straffe» et barn fordi foreldrene ikke følger dine forventninger a? Det er vel noe smålig eller?
 
I utgangspunktet har ikke jeg heller energi og overskudd til å gjøre alt jeg gjør.. men jeg gjør det fordi her i huset er det leksetid rett etter skolen.
Den mora klager ofte på dårlig råd, spes når det er noe barna skal bli med på eller trenger penger til. Men det er få småbarnsmødre som har så mye 'siste mote' i klær og stesh som hun har. Det handler om prioriteringer.

Jeg tenker at det kan være lurt å gjøre dette i en periode, for å se om hun forandrer seg. Hun tar forgitt at alle andre stiller opp og tar ansvar.

Forrige uke sendte jeg mld at hun måtte hente barnet sitt hos oss, fordi vi skulle bort. Da fikk jeg til svar at jeg kunne kjøre han på treningsstudioet, for hun hadde tenkt seg dit for å trene. Da sa jeg at jeg ikke hadde mulighet og at hun selv måtte hente.. hun ble litt gretten, og fikk moren sin til å hente han.. ikke nok med at jeg skal ha han her hjemme, lage middag og gjøre lekser.. men skal til og med kjøre han hjem?? Nei, vet du hva.. den dama der trenger å bli satt grenser for

Hvordan kan du påstå at hu prioriterer feil? Kan være hu kjøper brukt? Eller har fått i gave?

Syns du er velsig dømmende nå.

Og dette er da virkelig ikke gutten sin skyld
 
Som flere sier, ta det opp med moren, men fortsett å vær slik du har vært mot gutten :)
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Back
Topp