Andre som kjenner tyngde i skjeden post partum?

Brit

Flørter med forumet
8 dager etter fødsel og jeg går rundt med en følelse av at noe er inni skjeden. Typ at det er noe som kunne falle ut når jeg går. Dette varierer litt utover dagen mtp. Hvor mye jeg kjenner det, men lurer på om det er normalt å føle det slik? (Skal sies at jeg er redd for fremfall og ser ikke at andre sier dette er normalt så er blitt engstelig).

Føler andre er ute å går turer uten at plagene «syntes» utenpå mens jeg vagger litt som en høne mens jeg desperat gjør knipeøvelser.

Endte med et klipp og sting som er ømme men healer greit.

Hvordan føltes det for deg etter fødsel? Høres dette normalt ut?
 
Hadde samme følelse når jeg var ute og gikk. Føltes ut som jeg måtte knipe og «dra opp» noe i skjeden. For min del har det blitt verre og kjennes nå ut som en tampong som er på vei ut. Dro til gynekolog 4,5 uke etter fødsel og hun kunne se fremfall i fremre skjedevegg. Hun sa at det kunne bli bedre av seg selv innen noen uker og det kunne bli bedre når mensen kommer tilbake. Fikk beskjed om å knipe hver dag og ikke jogge før det kjennes bedre ut. Det kan bli verre når jeg kommer i overgangsalderen, eller så kan det være jeg ikke merker noe. En eventuelt ny graviditet og fødsel trengte heller ikke å gjøre det verre. Hvis det ikke blir bedre skulle jeg komme tilbake om ca ett år og få østrogen jeg kan bruke lokalt.

Dette var kanskje ikke så veldig oppløftende, men anbefaler deg å få det sjekket når renselsen er over så slipper du å bekymre deg. Er jo ofte godt å få et svar på plagene man har.
 
Ja, hadde det sånn med første i ca 8 uker tror jeg, så ble det bedre og jeg kunne begynne å trene rolig da, men det var ubehagelig å gå de første 8 ukene. Hatt litt nå med siste også, men er veldig avslappa i forhold til at det går seg til.

Og de som har ulike plager etter fødsel er gjerne ikke de som du ser ute på trilletur - de holder seg gjerne mer hjemme ;)
 
Det er nok mye mer vanlig enn man hører om! Hadde det sånn både etter første og nå. Tok lang tid før jeg kom i gang med riktig trening etter nr en, trente for hardt uten at bekkenmuskulaturen hang med så slet lenge med tyngdefølelse. Fikk hjelp av fysioterapeut og startet med hypopressiv trening etterhvert, det hjalp! Selv om jeg har tyngdefølelse nå også, føler jeg allerede at jeg har bedre kontakt nå etter knapt tre uker enn jeg hadde etter et år med første. Og går absolutt ikke på langtur enda!
 
Takk for svar :) fint å vite at en ikke er alene om det. Var forberedt på endringer i kroppen, men er ikke lett å se for seg alt som førstegangs. Tror jeg føler meg litt bedre for hver dag som går så skal huske på knipeøvelser så får jeg heller se det an på kontrollen.

Trilletur og trening får bare vente på seg:dance008
 
Takk for svar :) fint å vite at en ikke er alene om det. Var forberedt på endringer i kroppen, men er ikke lett å se for seg alt som førstegangs. Tror jeg føler meg litt bedre for hver dag som går så skal huske på knipeøvelser så får jeg heller se det an på kontrollen.

Trilletur og trening får bare vente på seg:dance008
Kliptes forresten her og, og det kjennes bare så vidt etter tre uker her, så det er håp om bedring på det også! :D
 
Sniker fra mai, 8 dager etter fødsel her også. Kjenner også det, spesielt når jeg går "mye". Hatt det sånn etter tidligere fødsler også, har gått over av seg selv :Heartred
 
Sniker fra mars
Førstegangs her også og ble klippet. Følte det samme som du beskriver, men nå (6 uker senere) føles alt bra :happy093
Merket en betydelig bedring i følelsen av fremfall etter fire uker, så det er håp. Tror også at bekkenøvelsene har hjulpet meg - prøver å ta dem samtidig med noen ammestunder :Heartred
 
8 dager etter fødsel og jeg går rundt med en følelse av at noe er inni skjeden. Typ at det er noe som kunne falle ut når jeg går. Dette varierer litt utover dagen mtp. Hvor mye jeg kjenner det, men lurer på om det er normalt å føle det slik? (Skal sies at jeg er redd for fremfall og ser ikke at andre sier dette er normalt så er blitt engstelig).

Føler andre er ute å går turer uten at plagene «syntes» utenpå mens jeg vagger litt som en høne mens jeg desperat gjør knipeøvelser.

Endte med et klipp og sting som er ømme men healer greit.

Hvordan føltes det for deg etter fødsel? Høres dette normalt ut?
Hvordan går det med deg, føles det bedre? :)

Jeg kjente veldig på det samme etter første uka, men plutselig en dag forsvant bare tyngdefornemmelsen. Mistenker at alle hevelser har gått ned og at stingene gror normalt som årsak til at det bare forsvant over natta. Klipte for øvrig ikke, men fikk noen rifter som ble sydd.
 
Hvordan går det med deg, føles det bedre? :)

Jeg kjente veldig på det samme etter første uka, men plutselig en dag forsvant bare tyngdefornemmelsen. Mistenker at alle hevelser har gått ned og at stingene gror normalt som årsak til at det bare forsvant over natta. Klipte for øvrig ikke, men fikk noen rifter som ble sydd.
Føles veldig mye bedre siden jeg lagde denne tråden! Bedre for hver dag, tenker ikke så mye på det nå da jeg endelig kan gå rundt uten å kjenne på ordentlig tyngde.

Satt med et speil i gårkveld for å sjekke stingene og det ser ut til å gro veldig greit nå. :)

Bare så rart hvordan tiden etter fødsel kan føles så vanskelig ut når en går rundt å kjenner på ubehag en ikke er vant med. Håper alle her har healet fint og takk så mye for svar! Igjen, følte meg beroliget av at dette var vanlig :Heartblue:)
 
Back
Topp