C-40483467

Første møte med forumet
Beklager for langt og rotete innlegg, men måtte bare få det ut for begynner å tære på meg.

Jeg vet jeg burde være takknemlig for en frisk og velskapt baby og det er jeg virkelig, men jeg sørger fortsatt over alt jeg "mistet". Jeg slet i 9 timer før de bestemte seg for keisersnitt pga stilligen h*n hadde, jeg ble kritisert og hakket på fra det sekundet jeg kom ned på barselavdelingen (fordi jeg har tatt brystreduksjon pga helsa) og ingen har villet hjelpe meg med ammingen når jeg har sagt ifra om problemene h*n har med å feste seg og det å holde på vakumet.
Jeg får bare beskjed om å gi opp og heller bare gi flaske, føler det er derfor melkeproduksjonen aldri har tatt seg opp ordentlig, selv om det lakk mye de første ukene. (Har fått beskjed om at det ikke er noe galt med melkeganger o.l selv om jeg har tatt brystreduksjon).

Det skal sies at baby har et godt sovehjerte, så vi startet med problemer med å holde h*n våken under måltider, men det gikk seg til de første ukene etter vi kom hjem fra sykehuset.
Jeg har ingen å snakke med, som forstår meg. Jeg får de samme svarene gang på gang hvis jeg prøver å ta det opp med noen i min omgangskrets: "sett pris på at h*n er frisk, er ikke verdens undergang å gi flaske og slutt å heng deg opp i at du måtte ta keisersnitt".
Det har blitt til at jeg sier at er i orden når folk spørr, men går å bærer på dette selv og gråter når jeg er alene. Partner prøver så godt han kan, men han blir fortvilet og lei seg når det han sier/gjør ikke hjelper meg, så snakker ikke med han om det lenger heller.

Det er veldig vondt for meg å delta på barseltreff o.l når alle sitter å ammer rundt meg og jeg ikke får det til, så jeg gruer meg til å delta hver gang tilfelle h*n blir sulten mens vi er der. Jeg reiser aldri langt hjemmefra og sørger alltid for at h*n har spist før vi drar så jeg evt slipper det når vi er blandt folk. Ammer alltid først og gir flaske med det som er pumpet eller mme etterpå.

- Jeg har vært nødt til å mase om henvisning til øre-nese-hals for å sjekke tungebåndet. Det ble klippet litt, men var ikke for stramt.
- Jeg har pumpet til jeg får kramper og har blødd, men fortsetter å pumpe det jeg klarer hver dag uten at det øker (er snakk om 10-40 ml til sammen hver gang det pumpes).
- Jeg har bedt om henvisning til ammepoliklinikk, men fastlegen mente det ikke var et tilbud for oss så "sent", men at han skulle sende.
- Jeg er nå på dag 3 med afipran for å øke melkeproduksjonen og har vel noe effekt av det. Jeg merker h*n ligger litt lengre etter vi begynte med det, men h*n er desperat og mister tak hele tiden uansett hva jeg gjør.

Jeg vil så gjerne amme h*n og slutte med mme og flaske, men jeg føler meg så alene i "kampen" om å få det til. Jeg har prøvd x antall ammestillinger og grep, men er desperat etter hjelp og gjør hva som helst.
H*n er straks 9 uker og jeg håper så inderlig at det ikke er for sent å få til ammingen.

Beklager igjen for rotete innlegg, men mange tanker og mye å prøve å sette ord på.
 
Har du kontaktet ammehjelpen? De har flinke folk! Om du holder til i Oslo har jeg også en kontakt som jeg brukte med begge mine.

Husk at du gjør så godt du kan! Har du tenkt på å ta opp problematikken med barselgruppe? Kanskje noen har noen erfaringer de kan dele? Og kanskje du da ikke føler det er så dumt å ta opp flasken?

Jeg heier på amming, men ser overhode ikke ned på de som bruker flaske! Vi har alle våre utfordringer og ting vi skulle endret :Heartred :Heartred
 
Har du kontaktet ammehjelpen? De har flinke folk! Om du holder til i Oslo har jeg også en kontakt som jeg brukte med begge mine.

Husk at du gjør så godt du kan! Har du tenkt på å ta opp problematikken med barselgruppe? Kanskje noen har noen erfaringer de kan dele? Og kanskje du da ikke føler det er så dumt å ta opp flasken?

Jeg heier på amming, men ser overhode ikke ned på de som bruker flaske! Vi har alle våre utfordringer og ting vi skulle endret :Heartred :Heartred
Nei, men har lest mye på siden dems og hva de har anbefalt andre på Facebook. Bor i nærheten av Drammen

Skal prøve å huske på det. Vi bor på et lite sted, så er redd det skal bli mye snakk. Vet ikke helt om jeg er sterk nok til å klare å ta det opp med de. Etter treff i dag klarte jeg såvidt å komme meg til bilen før tårene kom.

Takk for gode ord❤️
 
Nei, men har lest mye på siden dems og hva de har anbefalt andre på Facebook. Bor i nærheten av Drammen

Skal prøve å huske på det. Vi bor på et lite sted, så er redd det skal bli mye snakk. Vet ikke helt om jeg er sterk nok til å klare å ta det opp med de. Etter treff i dag klarte jeg såvidt å komme meg til bilen før tårene kom.

Takk for gode ord❤️
Sender deg en PM :Heartred
 
Mitt råd: Oppsøk privat ammeveiledning før du mister melken hvis du har råd.

1) Helsevesenet i Norge fungerer fint bare når det handler om liv eller død. Du kan likevel spørre på helsestasjonen om de har psykolog, slik at du har noen å snakke med. Ammesorg skal taes på alvor.

2) Ammehjelpen er OK, men du får ikke særlig hjelp digitalt dersom det er sugetaket du må fikse. De er også en privat interesseorganisasjon med egne meninger, og ikke alle samsvarer med det som FHI anbefaler.

Masse lykke til. ❤️
 
Mitt råd: Oppsøk privat ammeveiledning før du mister melken hvis du har råd.

1) Helsevesenet i Norge fungerer fint bare når det handler om liv eller død. Du kan likevel spørre på helsestasjonen om de har psykolog, slik at du har noen å snakke med. Ammesorg skal taes på alvor.

2) Ammehjelpen er OK, men du får ikke særlig hjelp digitalt dersom det er sugetaket du må fikse. De er også en privat interesseorganisasjon med egne meninger, og ikke alle samsvarer med det som FHI anbefaler.

Masse lykke til. ❤️
Takk for gode råd❤️ Jeg er villig til å betale for hjelp om det er reddningen.
Har du erfaring med privat ammeveiledning evt hvor?

Takk❤️
 
Takk for gode råd❤️ Jeg er villig til å betale for hjelp om det er reddningen.
Har du erfaring med privat ammeveiledning evt hvor?

Takk❤️
Jeg fikk hjelp fra en ammespesialist som driver privat. Det er ingen i nærheten her, så ble på skype. Og det fungerte faktisk veldig bra! Selvfølgelig best med oppmøtebasert veiledning, men om man ikke har mulighet så kan det funke på skype også :)
Jeg sendte flere videoer av at vi ammet. Litt forskjellige vinkler. Hun fortalte hva hun trengte. Forklarte kort hva utfordringene var pr mail. Så møttes vi på skype og snakket gjennom det. Hun demonstrerte og forklarte ulike ting jeg kunne prøve.
Fikk god hjelp :)
 
Vil bare sende deg en stor klem!
Jeg endte også opp med keisersnitt da baby var i vrangstilling.
Jeg tok dette tungt og sørget over det lang tid etter fødsel, selv om alt gikk bra og baby var helt 100% frisk og sterk.
Det var en sorg for meg å ikke få oppleve vaginal fødsel som jeg hadde gledet meg så til. Syntes faktisk synd på meg selv en stund etterpå som måtte gå gjennom flere uker med smerter osv. etter snittet.
Det har gått seg til nå som baby er større heldigvis, men det er fortsatt litt sårt for meg.

Når det gjelder ammingen er det nok best å kontakte noen som kan hjelpe deg profesjonelt. Ammehjelpen er bra.
Ikke gi opp om du ikke ønsker det, og prøv å oppsøk hjelp. Det er ikke for sent.
Det er heller absolutt ikke noe nederlag å gi flaske.
Jeg heier på deg!
 
Anbefaler også videoen "Bryst er best" på Youtube. De hadde gode tips ang. f.eks. sugetak, ammestillinger o.l. om jeg husker riktig :)
 
Her hadde vi «perfekt» amming, fikk mye hjelp, pluss at jeg selv er «ekspert» og har undervist i amming, men uansett hva vi prøvde så produserte jeg for lite melk.. Så er ikke alltid det går, uansett hvor mye man prøver. Det skal sies at han «ammer» fortsatt, 9 mnd, selv om han får 2 dråper. Legen regnet med melkeproduksjonen var dårlig fordi jeg har hatt et kjempestort vekttap de siste årene, har ei venninne som tok slankeoperasjon, og hun fullammet 2 barn før op, og hadde så og si null melk til nr 3 et par år etter operasjonen.
 
Har du prøvd ammeskjold?
Jeg slet veldig med att første ikke fikk tak, fikk ikke i seg noe osv. Fikk låne ammeskjold på sykehuset med beskjed om att jeg ikke måtte bruke det lenge da barnet ikke ville få i seg nok melk med dette. Jeg ammet henne i 7 mndr med skjold da hun ikke fikk tak uten uansett hva vi prøvde. Hun fikk i seg mer enn nok melk, vokste godt og la meget godt på seg. Barn nr 2 hadde grep fra første stund mens 3djemann igjen slet med grepet. Hun er også KS barn. Da ble det ammeskjold de første 8 ukene med god vektoppgang men der fikk vi til å få ammingen til uten skjoldet etterhvert.

Anbefaler ammehjelp også, gjerne fysisk kontakt enn over mld og facebook.

:Heartbigred :Heartbigred :Heartbigred
 
Back
Topp