Amming

Her har jeg dessverre måtte slutte å amme pga sugesvakt prematurt barn. Pumper derfor døgnet rundt og gir på flaske. Var akkurat det samme med nr 1. Utrolig slitsomt. Og tidkrevende for et måltid tar da dobbelt så lang tid som ved amming og man mister den kosen og nærheten amming gir. Pumping er dessuten ikke opptimalt ift å få opp meøleproduksjonen så har veldig lite melk, Går akkurat nå, baby er 11 dager, men her blir det nok dessverre mer og mer mme etterhvert. Litt dempeimerende å pumpe så mye og få ut så lite melk :sorry: Med førstemann holdt jeg ut pumpingen i 2 mnd, Da var jeg helt utslitt. Merker at det er mer slitsomt denne gangen når førstemann på 15 mnd også har behov for oppmerksomhet og nærhet fra mamma i tillegg til at hud til hud med babyen er viktig pga prematur og melkeproduksjonen. Både helsesøster og samboer mener at jeg bør slutte å pumpe og heller gå over til kun mme så jeg ikke sliter meg helt ut. Kjenner at det sitter langt inne å slutte etter kun 11 dager når babyen er så liten og trenger all den næringen den kan få. Bestemt meg for å ihvertfall prøve en uke til for da er samboer hjemme og kan hjelpe meg med barna mens jeg er lenket til sofaen med pumping. Så får jeg ta en vurdering etter det. Kjenner at jeg gruer meg til den dagen jeg må gå over til kun mme :(
 
Går heldigvis bra her :) Husker jeg sleit veldig mye med mitt første barn. Tror jeg ble herda for livet etter den gangen
 
Her har jeg dessverre måtte slutte å amme pga sugesvakt prematurt barn. Pumper derfor døgnet rundt og gir på flaske. Var akkurat det samme med nr 1. Utrolig slitsomt. Og tidkrevende for et måltid tar da dobbelt så lang tid som ved amming og man mister den kosen og nærheten amming gir. Pumping er dessuten ikke opptimalt ift å få opp meøleproduksjonen så har veldig lite melk, Går akkurat nå, baby er 11 dager, men her blir det nok dessverre mer og mer mme etterhvert. Litt dempeimerende å pumpe så mye og få ut så lite melk :sorry: Med førstemann holdt jeg ut pumpingen i 2 mnd, Da var jeg helt utslitt. Merker at det er mer slitsomt denne gangen når førstemann på 15 mnd også har behov for oppmerksomhet og nærhet fra mamma i tillegg til at hud til hud med babyen er viktig pga prematur og melkeproduksjonen. Både helsesøster og samboer mener at jeg bør slutte å pumpe og heller gå over til kun mme så jeg ikke sliter meg helt ut. Kjenner at det sitter langt inne å slutte etter kun 11 dager når babyen er så liten og trenger all den næringen den kan få. Bestemt meg for å ihvertfall prøve en uke til for da er samboer hjemme og kan hjelpe meg med barna mens jeg er lenket til sofaen med pumping. Så får jeg ta en vurdering etter det. Kjenner at jeg gruer meg til den dagen jeg må gå over til kun mme :(

Uff, føler med deg! Jeg pumper også for å avlaste og for et slit! :( samboeren min mener også at vi skal gå over til mme, for han ser at jeg blir fortvilt over smerter og lite melk! Men som du sier så vil jeg liksom ikke gi meg! :)
 
Her har jeg dessverre måtte slutte å amme pga sugesvakt prematurt barn. Pumper derfor døgnet rundt og gir på flaske. Var akkurat det samme med nr 1. Utrolig slitsomt. Og tidkrevende for et måltid tar da dobbelt så lang tid som ved amming og man mister den kosen og nærheten amming gir. Pumping er dessuten ikke opptimalt ift å få opp meøleproduksjonen så har veldig lite melk, Går akkurat nå, baby er 11 dager, men her blir det nok dessverre mer og mer mme etterhvert. Litt dempeimerende å pumpe så mye og få ut så lite melk :sorry: Med førstemann holdt jeg ut pumpingen i 2 mnd, Da var jeg helt utslitt. Merker at det er mer slitsomt denne gangen når førstemann på 15 mnd også har behov for oppmerksomhet og nærhet fra mamma i tillegg til at hud til hud med babyen er viktig pga prematur og melkeproduksjonen. Både helsesøster og samboer mener at jeg bør slutte å pumpe og heller gå over til kun mme så jeg ikke sliter meg helt ut. Kjenner at det sitter langt inne å slutte etter kun 11 dager når babyen er så liten og trenger all den næringen den kan få. Bestemt meg for å ihvertfall prøve en uke til for da er samboer hjemme og kan hjelpe meg med barna mens jeg er lenket til sofaen med pumping. Så får jeg ta en vurdering etter det. Kjenner at jeg gruer meg til den dagen jeg må gå over til kun mme :(

*klem til deg* Det er så sprøtt at selvom vi hadde motsatt problem så kan jeg kjenne meg sånn igjen i det du sier. Som allerede nevnt hadde jeg altfor mye melk. Følte ikke jeg ble kjent med lille babyen før hun var 6 måneder fordi jeg bare dreiv med amming. Hadde feber kontinuerlig og var slapp og syk og redd pga sky høy CRP. Husker til slutt at en lege på ammepolklinikken sa at "husk at du skal være mamma, ikke bare en ammer". Og det var fint og høre (selvom jeg ikke klarte og slutte da. Hvær gang jeg prøvde og slutte endte jeg opp på sykehuset med intravenøst antibiotika. Men det gikk fint til slutt, puuh)
 
Sniker fra september. Venter mitt andre barn nå. Med første slet jeg veldig med amming. Prøvde i 3 mnd, men etter det orket jeg ikke mer. Prøvde å amme, pumpe men til slutt ble det alltid mme. Sov svært lite pga det. Glad jeg ga meg da, så jeg kunne nye tiden med den lille. Har ikke så høye forventninger nå, men vil gjerne prøve. Lykke til :)
 
Å de som sier at vi tar den lettvinte løsningen med å pumpe og etterhvert kun gå over til mme. De skulle bare vist hvilke slit vi har vært igjennom og hvor tung beslutningen med å slutte å pumpe er....:(
 
Sniker fra september. Venter mitt andre barn nå. Med første slet jeg veldig med amming. Prøvde i 3 mnd, men etter det orket jeg ikke mer. Prøvde å amme, pumpe men til slutt ble det alltid mme. Sov svært lite pga det. Glad jeg ga meg da, så jeg kunne nye tiden med den lille. Har ikke så høye forventninger nå, men vil gjerne prøve. Lykke til :)

Ser den, plutselig går det som en drøm! Krysser fingrene for deg og ønsker deg lykke til! :)
 
Ja, det kan det faktisk være for hun sliter med å brette overleppa ut! Jeg har nevnt det på sykehuset og flere så det der også, men det ble ikke gjort noe med det! Fikk inntrykk av at det ikke var vanlig å gjøre noe med det!
Da er det både vondt for deg pga feil sugetak og vanskelig for henne pga at hun svelger mye luft og ikke får til å drive ut den feite melka selv. Rart at vi ikke gjør noe med dette i Norge. I f.eks USA og Storbritannia er det svært utbredt å klippe/lasre stramme leppebånd ved ammeproblemer.
 
Da er det både vondt for deg pga feil sugetak og vanskelig for henne pga at hun svelger mye luft og ikke får til å drive ut den feite melka selv. Rart at vi ikke gjør noe med dette i Norge. I f.eks USA og Storbritannia er det svært utbredt å klippe/lasre stramme leppebånd ved ammeproblemer.

Hmm, har hun problemer med å få ut den feite melka da? Det forklarer kanskje hvorfor hun aldri virker ordentlig mett etter amming! :/
 
Hmm, har hun problemer med å få ut den feite melka da? Det forklarer kanskje hvorfor hun aldri virker ordentlig mett etter amming! :/
Det er jo ikke sikkert at din baby har problemer med det, men ofte ved stramt leppebånd får de ikke ordentlig tak, så de strever med å få ut melka selv. De drikker den melka som kommer ut vha utdrivningsrefleksen, også kanskje de gir opp eller blir frustrert når de ikke får ut mere.
 
Ja, det kan det faktisk være for hun sliter med å brette overleppa ut! Jeg har nevnt det på sykehuset og flere så det der også, men det ble ikke gjort noe med det! Fikk inntrykk av at det ikke var vanlig å gjøre noe med det!

Tok en titt på leppa til mini her jeg nå, og det leppebåndet ser veldig stramt ut til han! Kanskje det kan være en del av problemet vi har her!
 
Her går det faktisk veldig greit ennå! Merker at han har litt vanskelig for å ta høyre pupp, i forhold til venstre. Tar liksom litt lenger ut på brystknoppen på høyre. Og blir derfor litt mer sår der.. men han spiser godt, håper han får nok hvertfall. Han virker fornøyd hvertfall. Sovner på puppen veiing med jordmor på torsdag så da får vi se hvordan vektoppgangen er
 
Min første var 9 uker prematur, jeg hadde mistet mye blod og jeg fikk det ikke til uansett hvor mye tips og hjelp jeg fikk de 3 ukene han var på nyfødtavdelingen. Med mellomste klarte jeg å delamme i 3 mnd, da virket det som om melka forsvant. Jeg var derfor veldig gira på å få det til denne gangen. Dessverre fikk jeg beskjed på barsel om at jeg antageligvis har lite melkekjertler og ikke kan få mye melk.. og derfor ikke kan klare å fullamme. Det var tungt å få beskjed om, og følte meg ganske mislykket.. Jeg delammer, og til nå har hun gått bra opp i vekt selv om vi ikke har økt det hun får av mme på mange uker (hun er 5 uker imorgen). Håpet er å kunne amme lenger enn forrige gang
 
Er det noen som har vært i kontakt med ammepoliklinikk? står jo at man kan kontakte de selv, men jeg sliter veldig med telefonskrekk og så vil jeg liksom ikke være til bry!!
 
Er det noen som har vært i kontakt med ammepoliklinikk? står jo at man kan kontakte de selv, men jeg sliter veldig med telefonskrekk og så vil jeg liksom ikke være til bry!!

Jeg fikk time der før jeg dro hjem fra sykehuset! De på barsel bestilte time til meg fordi jeg sleit med amming allerede før jeg dro hjem! :p der var de veldig hyggelige og sa jeg bare måtte ringe og komme innom igjen! Tror det er lurt hvis du føler du trenger det altså! Du er jo absolutt ikke til bry, de vil jo veldig gjerne hjelpe deg, det er jo derfor de er der! :)
 
Jeg fikk time der før jeg dro hjem fra sykehuset! De på barsel bestilte time til meg fordi jeg sleit med amming allerede før jeg dro hjem! :p der var de veldig hyggelige og sa jeg bare måtte ringe og komme innom igjen! Tror det er lurt hvis du føler du trenger det altså! Du er jo absolutt ikke til bry, de vil jo veldig gjerne hjelpe deg, det er jo derfor de er der! :)

Jeg var innom der for å veie og sjekke for gulsott, men fordi jeg hadde så god ammeerfaring fra sist fikk jeg ikke noe hjelp med amminga denne gangen! Spørs om jeg må ta en tlf da.. får se an til onsdag, da skal jeg på helsestasjonen for å veie.. får høre med de også [emoji4]
 
Du kan spørre jordmoren som skal ha nettmøte her på torsdag om råd om du vil.


Jordmor Katrine har erfaring fra svangerskapsomsorg, fødepoliklinikk, føden, barsel samt hjemmebesøk etter fødsel, ammeveiledning, og oppfølging av mor etter fødsel.
Hun stiller til nettmøte her på forumet torsdag 7 september kl 20-22, og svarer deg personlig på spørsmålene dine.
Klikk her
 
Har slitt litt med overproduksjon, men etter heltømming og intervallamming har det rettet seg ganske godt. Dog er jenta ganske glupsk [emoji28] så det går fort unna med de første sugetakene, og de er litt vonde. Mye mer behagelig å amme når hun er litt trøtt for å si det sånn [emoji28] men koser oss med ammingen og hun legger godt på seg [emoji7]
Så nå jobber vi med at hun skal få skikkelig godt tak på puppen - det har jo vært litt vanskelig med denne overproduksjonen og sprengte pupper. Så hun har lært seg til litt feil dietak - ikke mye, men nok til at jeg blir litt sår hvis hun har økedøgn eller bare spiser veldig ofte en dag. Blir lettere å lære seg godt dietak nå når puppene ikke er sprengte hele tiden..
 
Har slitt mye med ammingen. Produksjonen kom ikke i gang før dag fem. Matet MME med kopp fra dag tre. Rakk å fullamme i tre døgn før brystbetennelse i det ene brystet og tette melkeganger i det andre slo meg helt ut nå i helgen. Ble satt på antibiotika av legevakta og etter det nekter babyen å die. Får i henne melken ved å pumpe og gi på flaske, men merker at jeg ikke får tømt brystet som er betent og at det kommer mindre og mindre melk for hver gang jeg pumper. Har problemer med å rekke pumping mellom mating/kos og sterilisering av utstyr. Tiden strekker reyt og slett ikke til. Håper helsestasjonen kan hjelpe når vi skal dit i morgen. Vil virkelig få til dette med ammingen, og håper det vil bli bedre når betennelsen går over.
 
Back
Topp