Amming... tips til økning mm

Troillmor

Gift med forumet
Oktobermirakler 2013
Himmelbarn
Junibarna 2015
tidlig å poste denne kanskje... men kopierer den inn hit mens jeg huska på det.
Kanskje noen også kan klistre denne under våre viktigste
for kan sikkert bli nyttig med tider og stunder!!!

~ Fikk lov å kopiert Babymomy/Alvemammans øketråd
fra et av mine tidligere termingrupper her på BV
tilfelle noen skulle trenge råd ei gang~
Fått endel spm angående økning, så tenkte å legge ut hva jeg har gjort...siden jeg fikk en vanskelig start men har mer en nok nå.​
*dette er ikke en ammepress tråd, men for dere som ønsker tips for å øke*​
Jeg har jo jobbet masse med det og får belønningen nå.​
Først må jeg si jeg hadde en prematur og begynnte ikke ammingen før 8 dager etter fødsel,​
så derfor jeg slet med lite melk i begynnelsen.​
- Først begynnte jeg alltid med amming, om barnet må opp å rape gjør du det​
og så legger den ned på SAMME bryst....tomme bryst produserer mer melk, og barnet får mest av fløten.​
så evt om barnet er enda sulten ammer du fra andre brystet. Når du ammer igjen begynner du på det brystet du avsluttet på sist!​
- Når jeg var på sykehuset pumpet jeg etter hver amming(3 hver time), men når jeg kom hjem var det ikke tid til det,​
så prøvde så godt jeg kunne å pumpe 3 ganger om dagen, og da alltid etter amming(uansett om lite kom ut).​
Jeg er ikke den som får mye ut ved pumping, men jeg har melk for det!​
- Ammete har også hatt god effekt både på melkemengden og magen på snuppa.​
Den jeg drikker er i løst fra en nettside, men jeg vet den er å få på helsekosten.​
- Vann er utrolig viktig....om du tror du drikker nok så drikk ihvertfall et par glass til....​
liker man ikke smaken på vanlig vann kan man sett agurkskiver eller citron/lime skiver oppi​
- Å huske å spise 3-4 ganger om dagen plus 2 mellommåltider......​
man trenger mer energi når man ammer.​
Trening i form av gåing og slikt er fint, frisk luft hver dag...​
men hard trening virker negativt på melken.​
- Økedager legger ofte barnet in selv, men ofte folk gjør er å begynne med tillegg....​
jeg vil ikke si å gi barnet sitt mat er feil men om man gjør det vil da barnet ikke suge så ofte på brystet og dermed melken øker ikke.​
Jeg ble anbefalt å legge alle planer på hylla de dagene man har økning, gjerne bare ligge i senga, spise, splappe av og amme​
...MASSE.....​
det vil si HVER gang ungen er våken og tar brystet....gråt er ofte sen reaksjon at barnet er sulten.....​
husk at de kan ikke få for mye morsmelk, overskuddet kommer opp igjen​
- så er det viktig at man natt ammer....på natta produserer vi mest oxitocin...​
hormonet for utrivningsrefleksen. Om barnet sover så er man nødt til å vekke det....​
hver 3 time gjorde vi i starten, så til hver 4 time...ville tro hver 4 er nok!​
Nå vekker jeg ikke lenger fordi jeg har mer en nok melk da. så er ikke evig!​
men snuppa spiser for det 2 ganger om natta.​
- Kveldsamming. vet mange tror de har ikke nok fordi barnet vil ha mat hele tiden.....​
her har jeg skjønt at vi må bare regne med mye amming fra ca 17-20....er kanskje 3-5 ganger og hun vil ha begge bryst!​
men da sover hun fra 20 til 02 som regel! D​
et er noen teorier for hvorfor dem ammer så mye på kvelden....å tømme brystene til mor så hun ikke risikerer tette melkekanaler,​
tomme bryst produserer mer og siden natta er best for økning....ja du skjønner​
- Stress er selvfølgelig det verste for utdrivningsrefleksen, så å prøve holde roen under amming er viktig for meg,​
det betyr da at om barnet avslutter amming tidlig (evt gråter)da slår jeg av tv og setter på roende musikk!​
dempe lys er ofte bra! Om barnet ikke tar brystet så tar man en pause og så prøver igjen!​
--------------------------------------------------------------------------------------------------------​
 
* Her kommer den etterlengtete lange texten med forskjellige ting vi opplevde under ammeperioden. Det finns litt flere tips, men må bare skrive de senere for dette var mye altså *​
Håper noen føler det nyttig, dere som ammer​
TIPS Økning:​
Fått endel spm angående økning, så tenkte å legge ut hva jeg har gjort...siden jeg fikk en vanskelig start men har mer en nok nå.​
Jeg har jo jobbet masse med det og får belønningen nå, noe jeg er svært glad for da dette var mitt store ønske tross for at xxxxxxx ble født tidlig.​
Først må jeg begynnte ikke ammingen før 8 dager etter fødsel, så derfor jeg slet med lite melk i begynnelsen, samt problemer med å koble henne til da jeg har store bryster og hun var jo bitteliten.​
Jeg begynnte alltid med amming, om barnet må opp å rape innimellom gjør du det men det skal ikke være nødvendig med mindre barnet viser ubehag. Hvis man gjør det og barnet enda virker sulten etter rap så legger den ned på SAMME bryst igjen....tomme bryst produserer mer melk, og barnet får mest av fløten. Så evt om barnet er enda mer sulten ammer du fra andre brystet.​
* Om du ammer fra to bryst om gangen er det viktig at når du ammer igjen om en stund at du begynner på det brystet du avsluttet på sist! Første 8 ukene fikk xxxxxxxx utpumpet melk på flaske etter de 2-3 nattammingene, dette for å sikre megselv at hun fikk i seg nok(evige stresset å ha en bitteliten baby), men det sluttet vi med samtidig som jeg avennte skjoldet.​
Når jeg var på sykehuset pumpet jeg etter hver amming(3 hver time), men når jeg kom hjem var det ikke tid til det, så prøvde så godt jeg kunne å pumpe 3 ganger om dagen, og da alltid etter amming. Det var best å pumpe tidligere på dagen da jeg hadde mer overskudd av melk, men pumpingen var ikke direkte å få ut masse melk, det var for å stimulere brystet(for da produserer den mer). Jeg er ikke den som får mye ut ved pumping, men jeg har melk for det! Det er ikke unormalt å pumpe ut 20-40ml, det er ikke beste indikasjonen om du har nok melk så ikke stress over det.​
Ammete har også hatt god effekt både på melkemengden og magen på snuppa. Den jeg drikker er i løst fra en nettside, men jeg vet den er å få på helsekosten.​
Vann er utrolig viktig....om du tror du drikker nok så drikk ihvertfall et par glass til....liker man ikke smaken på vanlig vann kan man sett agurkskiver eller citron/lime skiver oppi​
Å huske å spise 3-4 ganger om dagen plus 2 mellommåltider......man trenger mer energi når man ammer. Trening i form av gåing og slikt er fint, frisk luft hver dag...men hard trening virker negativt på melken.​
Økedager legger ofte barnet in selv, her kan folk ofte begynne med å gi tillegg, men det går imot poenget med økedager. Barnet blir eldre og behovet for mer melk er der, og for at kroppen skal skjønne at den trenger å produsere mer er jo å amme ofte for som vi vet produserer tomme bryster mer melk. Jeg vil ikke si å gi barnet sitt tillegg er feil men om man velger å gi det vil da barnet ikke suge så ofte det burde på brystet for å øke melken. Da vil man ende opp i en vanskelig sirkel. Jeg ble anbefalt å legge alle planer på hylla de dagene man har økning, gjerne bare ligge i senga, spise, splappe av og amme MASSE.....det vil si HVER gang ungen er våken og tar brystet....gråt er ofte en sen reaksjon at barnet er sulten.....husk at de kan ikke få for mye morsmelk, overskuddet kommer opp igjen​
Nattamming: er svært gunstig for å kunne produsere bra mengde melk...på natta produserer vi mest oxitocin...hormonet for utrivningsrefleksen. Om barnet sover for mye kan man være nødt til å vekke det. Dette er avhengig av vektoppgang selvfølgelig, men har du ikke nok melk kan dette være bra å gjøre i noen dager for å øke melken. Hver 3 time gjorde vi i starten, så til hver 4 time...ville tro hver 4 er nok! Nå vekker jeg ikke lenger fordi jeg har mer en nok melk da. Så er ikke evig! men snuppa spiser for det 2 ganger om natta.​
Kveldsamming: vet mange tror de ikke har nok melk fordi barnet vil ha mat hele tiden.....her har jeg skjønt at vi må bare regne med mye amming fra ca 17-20....er kanskje 3-5 ganger og hun vil ha begge bryst! men da sover hun fra 20 til 02 som regel! Det er noen teorier for hvorfor dem ammer så mye på kvelden....å tømme brystene til mor så hun ikke risikerer tette melkekanaler(evt brystbetennelse), tomme bryst produserer mer og siden natta er best for økning....ja du skjønner​
Stress: er selvfølgelig det verste for utdrivningsrefleksen, så å prøve holde roen under amming er viktig for meg, det betyr da at om barnet avslutter amming tidlig (evt gråter)da slår jeg av tv og setter på roende musikk! dempe lys er ofte bra! Om barnet ikke tar brystet så tar man en pause og så prøver igjen senere, dette kan ofte lønne seg for å hente in energi etter frustrasjonen!​
Såre Bryst :​
Det aller første jeg tenker ved sårhet er at enten ammestillingen ikke er optimal eller at sugetaket er feil. Å få hovne bryst er vanlig å bli da melken har kommet for fullt, den vil regulere seg etterhvert og det vil bli mindre sårt. Godt tips er å ta en varm dusj og massere med flat håndflate i retning mot brystvorta til klumper er borte.​
Jeg anbefaler alle kvinner som er først begynnt med amming å massere brystvorten sånn at utdrivningsrefleksen er kommet i gang FØR du legger barnet ved brystet......da vil de første sugetakene til barnet ikke bli så kraftige for de skjønner at det allerede kommer mat.​
Etter HVER amming bruker du resten av melka som er på brystet, eller klemmer frem et par dråper til og smører brystvorta og hele areola. Lufttørk gjerne opp til 10min. Så setter du på purilan(eller så bruker jeg nå noe som heter ringblomsalve og den er SUPER! Bruk det etter hver amming også!​
Ammestillingen: er veldig viktig. Husk at dette er like nytt for deg sånn som for barnet, må læres og kommer kanskje ikke så naturlig som man skulle trodd.​
Klassisk vuggestilling er vel den som blir praktisert oftest men ikke alltid den beste i starten etter min erfaring da barnet ligger feil for å få riktig sugetak:​
La han ligge på siden med magen mot din mage, hodet tilbakelent på underarmen din. Pass på at hans underarm går rundt livet ditt. støtt ryggen hans med underarmen og holder stumpen eller bena med hånden eller la han ligge på ammeputen.​
Liggende stilling er veldig god feks på natta eller hvis mor sliter med å sitte...denne kan være vanskelig med små barn, men ikke nødvendigvis. Her må man finne frem om det går med engang (tok meg lang tid med mine store bryster og lite barn).​
Du ligger på siden med beina litt bøyd, og pute under hodet og eventuelt mellom knærne. La han ligge på siden mot deg mage-mot-mage inntil din kropp. Du kan støtte han ved ryggen med en filt eller håndkle som er rullet sammen. Evt rull fremover for å få han nærmere deg.​
Modifisert vuggestilling likte vi bra i starten da du kan styre hodet på barnet bedre.(dette er veldig praktisert hos nybakte mammaer)​
samme kroppsstilling som klassisk men du bruker dine armer omvendt. støtt ryggen hans med armen og bruker hånden til å støtte skuldre/nakke, altså hånda ved motsatt bryst. Så støtter du brystet med hånda som ligger på samme side som brystet. Du får bedre kontroll på hodet hans da. Senere kan man bytte til vanlig klassisk vugge.​
Tvillingstilling har vært vår favoritt....her får barnet ligge helt avslappet og mor litt frie hender.​
La han ligge ved din side på en pute. støtt hans nakke/rygg med hånden ved samme side som brystet. Din underarm støtter kroppen hans og løfter hodet til brystets nivå. Hans underarm bør gå under brystet han dier på.​
Modifisert tvillingstilling har vi brukt nå mer da hun begynnte å bli distrahert men er også fin fra starten av.​
Samme som vanlig tvillings. La han ligge på ammepute, men da la stumpen hvile på den. fint er å ha beina opp ved sofa stolryggen fordi dette sikrer at hoftene holdes bøyd og hjelper kjeven og tungen til å slappe av.​
 
Sist men ikke minst hvordan du skal legge han til:​
Hold brystet med C-bokstav(tommel over og fingre under. ikke hold ved areola, men på selve brystet.​
Du kan stimulerer barnet til å gape med å kile leppene lett med brystvorta, eller dra den fra nesa og mot underleppen. Brystvorta bør være pekt mot nesa hans. Aldri gi brystet før han gaper høyt og da trekker du han inntil deg. Sikter du brystvorta mot ganen får han mer tak i brystet/areola sånn at det er mer synlig av det brune området over overleppen hans.​
Hvis du er bekymret at han ligger for tett inntil med nesa og ikke får pustet har jeg lært å dra rumpa til barnet tettere mot meg etter hun har fått tak, holder man med en finger på brystet kan man risikere tette melkekanaler......barna får luft pga vikene ved siden av nesen naturlig.​
Stikkord for å lege såre brystvorter:​
*smøre med MM etter hver amming​
*smøre med salve etter hver amming​
*lufttørke så ofte man kan​
*bruk av albueskjell eller melkoppsamlere kan være av god nytte​
vedvarende såre bryst:​
Som regel kan såre bryst over lang tid skyldes ting sånn som en soppinfeksjon. Det kan ofte forekomme hvis man har hatt en antibiotika kur eller har sopp i underlivet.​
Brennende og sviende følelse fikk jeg, enda verre etter amming. Det stakk i brystet under amming, og jeg var sikker på at det var ikke utdrivningen som jeg kjente. Huden ble litt rød og var en slags gloss på det området for så å flasse gang på gang.​
Sara-Dís fikk aldri noe tegn på å ha trøske (hvitt belegg/prikker i munn eller et bleieutslett) men likevel måtte hun behandles, det er viktig at begge to behandles!​
Det som er vanskelig med en soppinfeksjon er at det er ikke alltid at prøver tatt hos legen kommer tilbake positiv men likevel kan det være sopp. Behandler man soppen og likevel går symptomer/vondter ikke vekk ville jeg dratt og fått tatt prøve av både sår og melken for å utelukke infeksjon som er forårsaket av bakteriene.​
Behandling til mor:​
Du kan smøre på Daktar 2% eller canesten, min erfaring var at daktar var "snillere" mot brystet, men likevel ga effekt.​
med Daktar smører man 2-3 ganger daglig etter amming, mens med canesten kan man etter hver amming men maks 8 ganger døgnet.​
Behandlingen bør være i minst 14 dager og ser man ikke forbedring etter en uke bør man høre med jordmor eller lege(evt ammepoliklinikken).​
Bruk et nytt ammeinnlegg etter HVER amming, unngå bruk av ull innlegg, og vask bh. sengetøy og håndklær på minst 60grader i denne perioden.​
Håndhygene etter toilett besøk og bleieskift er VIKTIG!​
Behandling til baby:​
En mikstur man får skrevet ut hos legen som heter Mykostatin bør skaffes for å behandle babyen. den pensles i munn 4 ganger daglig etter amming i minst 14 dager. Den trodde jeg ville smake dritt, men den er ganske så søt i smaken så var ingen problem.​
har barnet noe synnlig i munn bør man prøve fjerne det med Qtip før medisinen påføres.​
Kok smokker, flaskesmokker og eventuelt pumpeutstyr, 10 min hver dag.​
Bleieregionen smøres med Canesten 4 ganger i døgnet hvis barnet har utslett av sopp. La barnet også få ligge litt uten bleie for å få luftet seg.​
Pumpemelk bør ikke fryses og gies på et senere tidspunkt mens du har sopp. Frysing dreper ikke sopp og det er usikkert om melken kan smitte barnet igjen, om den blir gitt etter at behandlingen er ferdig.​
Brystbetennelse/tette melkekanaler:​
Her er det viktig når man oppdager tett melkegang å tømme brystet hver andre time i 2 dager! Begynn 2 amminger på det betennte brystet, og så 1 amming på det gode.​
Det er også veldig viktig å forebygge evt betennelse. Aldri bli kald på brystene eller hendene! Bruk gjerne ullinnlegg for å holde brystene varme. Noen kvinner opplever dette helt i starten når barnet er nyfødt......men enkelte sånn som meg vil ikke møte evt problemet før barnet begynner å sove en lengre strekk på natten. I noen tilfeller må man opp å pumpe/handmelke om man ikke vil vekke barnet for å tømme brystene...I fleste tilfeller vil man IKKE trenge antibiotika om man tømmer brystet hippig i et par dager........og i fleste tilfeller er det viktig å amme under perioden, det er en del av behandlingen.​
Trening:​
Jeg ville bare dele med hva jeg har lest om trening mens man ammer.​
Noen ganger kan det forekomme at barnet vil ikke ha brystet rett etter trening. Melkesyre gir melken en syrlig/bitter smak som ikke er farlig og går over etter en stund men som barnet kan fort mislike.​
Fullere bryst du har mens du trener vil melkesyra går fortere ut etter trening. Hvis brystet er "tomt" kan det ta halvtime før den syrlige smaken er borte. Hvis barnet reagerer kan man prøve å vaske brystet og evt. håndmelke bittelitt og kaste melken.​
De som merker forskjell på melkeproduksjonen burde være forsiktig med stramme bher og velge mer low impact trening, heller en trening med mye hopping. Styrketrening har vært kjent for å nedsette både utdrivningen og melkproduksjonen, men behøver ikke nødvendigvis det heller.​
BITING:​
Ja da var det første tennene kommet til xxxxxxxx, de kom ved 8mnd. Da fant hun ut at hun skulle forsøke å bite mamma sin under amming. Etter råd fra min gode mor viste jeg på forhånd hva jeg skulle gjøre i tilfelle dette skulle skje, og skal si at dette FUNKER!​
Når barnet biter så drar du det INNTIL brystet så brystet dekker nesen, barnets naturlige refleks vil få barnet å løfte hodet bakover og sleppe brystet....dette liker ikke barnet. Da avslutter du ammingen med engang....prøv å ikke skrike mens barnet biter, dette kan i mange tilfeller endten skremme barnet vanvittig mye eller så synes noen barn dette kan være komisk å få en sånn lyd ut fra mamma sin og forsøke flere ganger! Når du har avsluttet ammingen så snakker du til barnet og sier at man biter ikke mamma, biter man så kommer ingen melk. Gi barnet en bitelek eller legg det bort på gulv/seng/vugge......du vil fort merke om barnet var sultent likevel og da forsøker du ammingen igjen.​
Mitt barn bet to ganger, og sålangt har hun ikke forsøkt det igjen da hun virkelig synes dette var ubehagelig, så ja hun skjønte at sånn gjør man ikke!​
sist men ikke minst....​
INGETING ER UMULIG OM MAN ØNSKER DET!!​
----------------------------------------------------------------------------------------------------​
Du/dere tar tipsene som passer dere,​
men her har det lønnet seg, og nå slapper jeg masse med en fornøyd (prematur) jente​
og har KUN fått mm!​
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Takk for all tida du la ned i denne tråden og for at jeg fikk ta med meg denne tråden videre inn hit​
Så håper jeg dere her på Oktober 2013 også kan få nytte av denne​
når våre små endelig kommer...​
Lykke til jenter​
men husk ikke la amminga gå på helsa løs​
Mamming er tross alt viktigere enn amming.​
klemmer fra Troillmor​
 
måtte desverre dele det opp for å få kopiert det over... innlegga har vist max anntall på tegn.
men mye nyttig info anyway

som sakt fint om denne blir putta under våre viktigste så den blir enkel å finne når vi begynner å få våre nåværende huleboere
 
Så flott at noen legger ut en slik tråd. Selv slet jeg veldig med ammingen i starten sist, blødde masse og fikk brystbetennelse, forstoppelse melkekjertler osv. Jeg gråt hver gang jeg ammet fordi det gjorde så vondt, men sto i det og tilslutt begynte det å ordne seg. Jeg tror jeg ammet i 2-3 mnd før sårene var grodd og melka begynte å normalisere seg (hadde så mye pga brystbetennelsen og pumping).

Etter dette ammet jeg helt til gutten min var 14 mnd. Det ble naturlig å slutte siden han selv hadde trappet ned til kun kveldsamming/morgenamming. Underveis i disse mnd har det gått opp og ned med melk,det er helt naturlig. For min del tok det gjerne 3 dager før jeg følte at det var "nok" melk i brystet ved økning. Det er så mange som føler at barnet ikke er fornøyd og at de ikke har nok melk og går tidlig over på erstatning. Jeg synes det er fryktelig trist at så mange tyr til lettvinte løsninger, når kroppen som regel ordner opp selv. Man må tåle litt misnøye, og heller legge barnet til oftere. Jeg kunne sitte å amme i timevis... Det er vel helt normalt? Eller? Noen av mine venninner ammet bare i 5 min om gangen, for min del tok det minst 1t å amme, ihvertfall de første 4 mnd. Kanskje lenger også, jeg husker ikke! Ammehjelpen.no kunne jeg utenat og hjalp de venninnene som var interessert i det.

Stå på, heia amming!!:)
 
Skulle ikke stå forstoppelse, men tilstoppa melkekjertler! Haha:)
 
Jeg merket økning i melkeproduksjon etter å ha gjort noe sosialt uten baby. Andre som har liknende erfaring?

Har også hatt stor nytte av Syntocinon nesespray da min utdrivningsrefleks ikke kom i gang eller tok minst 40 min før kom i gang.

Testet nå ut Afipran legemiddel for å øke produksjonen uten at jeg har merket forbedring.

(Har forsøkt alt det anbefalte: hypping amming, hvile, rett mat og drikke, te, hjelpebryst, etc.)

Sent from my HTC One using BV Forum mobile app
 
Back
Topp