Amming og mme

Border

Elsker forumet
Assistert-jentene
Julimammaer 2016
Julibarna 2019
Trenger litt tips!
Jeg må delamme da hun ikke får i seg nok av bare bryst (jeg er brystredusert, så at jeg i det hele tatt får ammet er jo fantastisk!) så etter avtale med sykehuset når jeg var der er at hun først får pupp så mme. Dette vil de at jeg skal gi gjennom kopp eller sprøyte så jeg ikke ødelegger ammingen. Hun får kun 20-25 ml med mme og virker happy :) Snuppa er kun 4 dager gammel.
Uansett! Jeg sliter litt med blandingen når hun får så lite. Det står på pakningen at man ikke skal mikse blandingsforholdene, så jeg må blande så jeg får for et helt måltid for en som ikke ammer, og kaste masse fordi det ikke kan varmes opp igjen.

Er det noe bedre måte å gjøre dette på så man slipper å kaste det meste i vasken igjen?

Kjenner styret med kopp eller sprøyte og har bare lyst til å drite i det å gi fra flaske, men må vel bare bite tenna sammen :p
 
Går det Ann å koke vannet, kjøle det helt ned, blande pulveret med kalde vannet for å ha i kjøleskapet også ta det jeg trenger også varme opp det?:)
 
Går det Ann å koke vannet, kjøle det helt ned, blande pulveret med kalde vannet for å ha i kjøleskapet også ta det jeg trenger også varme opp det?:)
Det tror jeg ikke går. Men du kan jo ha kokt kaldt vann klart i kjøleskapet så du lettere blander til riktig temp. Når du skal gi. Vet mange gjør det.
 
Vet ikke heller, men jeg har gitt nan nå i starten og der kan du få blandet 30ml i alle fall? Du vet jo uansett aldri hvor mye baby kommer til å spise:p

har de sagt du ikke kan fullamme allerede etter fire dager? Bare nysgjerrig, du behøver ikke å svare:) så deilig at du har noe melk allerede:)
 
Vet ikke heller, men jeg har gitt nan nå i starten og der kan du få blandet 30ml i alle fall? Du vet jo uansett aldri hvor mye baby kommer til å spise:p

har de sagt du ikke kan fullamme allerede etter fire dager? Bare nysgjerrig, du behøver ikke å svare:) så deilig at du har noe melk allerede:)
På den med pulveret? Der er det vare 90 Ml på den jeg har iallfall. Samboer kjøpte 10 pack med sånn annen nå iallfall, så da har vi en stund :)

Ja, de sier hun ikke får nok! Pga blodsukkeret var for lavt, og når jeg da tok litt mme også ble det høyere, men jeg merker det selv også når hun bare blir ammet (måtte jo prøve igjen når jeg fikk så mye melk) så ble hun sulten etter en time igjen.

Skal sies at jeg har den melken som er imellom råmelk og vanlig melk. Sukkermelk eller noe slik jeg har forstått det :)
 
På den med pulveret? Der er det vare 90 Ml på den jeg har iallfall. Samboer kjøpte 10 pack med sånn annen nå iallfall, så da har vi en stund :)

Ja, de sier hun ikke får nok! Pga blodsukkeret var for lavt, og når jeg da tok litt mme også ble det høyere, men jeg merker det selv også når hun bare blir ammet (måtte jo prøve igjen når jeg fikk så mye melk) så ble hun sulten etter en time igjen.

Skal sies at jeg har den melken som er imellom råmelk og vanlig melk. Sukkermelk eller noe slik jeg har forstått det :)
Okei:) ja best å passe ekstra på selvfølgelig.
Ops. Jeg har blandet 60+2 skjeer pulver flere ganger jeg. Har ikke lest så veldig på pakka, men trodde jo det gikk greit å blande mindre porsjon bare i samme forhold.?
 
Vi bruker ferdigblandet :) Hun her må ha ca annenhver dag, orker ikke styre med blandinga!
 
Okei:) ja best å passe ekstra på selvfølgelig.
Ops. Jeg har blandet 60+2 skjeer pulver flere ganger jeg. Har ikke lest så veldig på pakka, men trodde jo det gikk greit å blande mindre porsjon bare i samme forhold.?
Det skal gå fint. For er 1 skje på 30 ml vann :) Så selv om det ikke står på pakken så blir det riktig. Gjorde det selv så jeg slapp å hive så mye mme
 
Ja jeg og lagde med 30 Ml vann og 1 skje pulver. Hvis du regner på det er det riktig.
 
OK! Supert, da kan jeg gjøre det. Føler det blir så mye kasting ellers :)
Men de som er ferdigblandet er jo perfekte da :D
 
Støtter det som sies ang 1 skje per 30 ml... må jo bli rett det, siden det stiger med 1 måleenhet per 30 ml videre også. Jeg delammer også,men brukte flaske fra dag 1!! Jordmor sa til meg at så lenge baby har god sugeteknikk ved brystet så skal det mye til for å ødelegge for ammingen. Det har hvertfall gått bra for oss.
 
Støtter det som sies ang 1 skje per 30 ml... må jo bli rett det, siden det stiger med 1 måleenhet per 30 ml videre også. Jeg delammer også,men brukte flaske fra dag 1!! Jordmor sa til meg at så lenge baby har god sugeteknikk ved brystet så skal det mye til for å ødelegge for ammingen. Det har hvertfall gått bra for oss.
Hun har ikke god sugeteknikk, så må bruke skjold for de blir så såre:p så sånn sett burde det vel egentlig ikke være noe problem å gi flaske. Vi får se ann etterhvert :)
 
Hun har ikke god sugeteknikk, så må bruke skjold for de blir så såre:p så sånn sett burde det vel egentlig ikke være noe problem å gi flaske. Vi får se ann etterhvert :)
Jeg har også måttet ty til mme nå i begynnelsen, og far har gitt fra flaske. Selvom jeg har slitt med såre pupper, måttet bruke brystskjold, så føler jeg nå at vi er på god gang med ammingen!! Selv om mini hadde (tydeligvis, etter såre pupper) dårlig teknikk. Når jordmor så på, da hadde han god teknikk :p men det løser seg, det er jeg helt sikker på!
 
Støtter det som sies ang 1 skje per 30 ml... må jo bli rett det, siden det stiger med 1 måleenhet per 30 ml videre også. Jeg delammer også,men brukte flaske fra dag 1!! Jordmor sa til meg at så lenge baby har god sugeteknikk ved brystet så skal det mye til for å ødelegge for ammingen. Det har hvertfall gått bra for oss.
Da må jeg si det ikke var sånn for meg. Han var en super suger fra dag 1 men jeg hadde nesten ikke melk så han fikk nan fra kopp de første dagene. Den siste dagen på sykehuset fikk han flaske siden han var så flink til å suge, og da var alt ødelagt(klarte riktignok å venne han tilbake med mye jobb). Tror kanskje det gjelder om man har kommet ordentlig inn i det. Er vel derfor de ikke anbefaler smokk før etter 4 uker eller noe sånt. Sånn at ammingen er helt igang.
 
Jeg ammer og gir morsmelk jeg har pumpet på flaske. Etter en stund på puppen sovner hun hver gang, så da gir far på flaske når vi kobler hun av puppen, for da våkner hun. Vi har kjøpt Medela Calma flasker, disse skal visstnok babyen måtte bruke samme sugeevne på som ved puppen. Har gitt flaske siden hun var fem dager gammel og i tillegg fått smokk siden hun var en uke gammel:)
 
Er ingen dokumentasjon på at flasker gjør at ikke babyene vil ta pupp (fikk vite dette av overlegen på barneklinikken). Og går helt fint an å koke opp vann, kjøle det ned og blande i pulver for å ha stående i kjøleskapet. Er holdbart et døgn. Dette gjorde de på nyfødtavdelingen på barneklinikken og ser ingen grunn til at man ikke kan gjøre det hjemme da.
 
Jeg koker opp vann og heller i flasker som jeg setter i kjøleskap. Når han da er sulten varmer jeg vannet og blander det med pulver. Går kjempe fort det også. Men tror de på sykehuset gjør slik dottdott skiver, at de blander for et døgn av gangen.

Når det kommer til flasker tror jeg det sikkert er mange meninger og uenigheter. Min opplevelse var hvertfall at en gang med flaske var nok for å forvirre mini. Men enda godt vi alle er forskjellig :)
 
Back
Topp