Amming og melkefritt kosthold...

marrin

Elsker forumet
Noen som har hatt god erfaring med dette ift magevondt hos baby? Hvor lenge holdt dere på? :)
 
Jeg holdt meg helt unna til hun ikke ville ha melk lenger. Ammet i ca 7 md (alle mine har vært lei da).
Fullammet de første 5, så var hun klar for ekte mat.

Var ikke noe problem. Jeg oppdaget raskt at hun reagerte på melk. Kuttet først til laktosefri melk, men det hjalp lite. Så over på mandel og soyamelk.

Var null problem. Mye større problem å ha en unge med smerter.
Nå er hun tre år, og hun tåler ikke melk nå heller.

Å gå over på allergikost er litt pes i starten, men det er i det store perspektivet så kort tid man må holde seg unna. Og så verdifullt når man ser hvor mye bedre ungen blir av det.
 
Snuppa vår hadde mild kolikk i 3 mnd. Da dette ikke gikk over, begynte jeg å stusse, men tenkte det ville ta tid... Og ved 4 mnd prøvde jeg å gi henne grøt, og da ble det enda verre. Hun ble veldig urolig, hadde diaré og var veldig plaget med magen. Tenkte at det var vanlig at de reagerte på grøten og at det tok litt tid å bli vant med fast føde.

Ved fem mnd hadde jeg en uke hvor hun nesten ikke sov noe. Hun trøstet seg på puppen til alle døgnets tider. Hun måtte ha puppen konstant i munnen om natta, hvis ikke så sov hun ikke. Da fikk jeg time hos fastlegen, beskrev symptomene og ble enige om at jeg skulle kutte ut all melk i kosten min i og med at jeg fremdeles ammet henne. Jeg måtte gi henne Sinlac grøt som er uten melkeproteiner.

Dette skulle jeg i første omgang gjøre i tre-fire uker. Jeg måtte holde meg unna alt som inneholdt melk, alt som kunne inneholde melk og alt som kunne inneholde spor av melk. Jeg merket forbedring allerede etter en uke. Etter to uker ble det enda bedre... og etter tre uker så hadde jeg nesten fått en helt ny unge - hun var mye mer fornøyd og mye mindre sutrete og plaget. Hun sov mye bedre om natta.

Deretter spiste jeg et kakestykke som inenholdt melk (ifm. navnefesten hennes) - og da var det full rulle igjen i flere dager. Da var det ingen tvil om at hun reagerer på melkeproteiner. Jeg holdt meg unna melk frem til hun var 7 mnd. Da fikk hun melkefri erstatning på resept :)
 
Jeg droppa også ALT med melkeprotein i fra ungen var 1-5 måneder. Pølser, supper, sauser, kjeks, ALT! Tok 3-4 uker før vi så noen endring men fikk plutselig en ny unge!

Ved 4 måneder skulle vi prøve litt mme og fikk da kolikktokter, oppkast og blodig diarè :( Gikk over til Nutramigen og symptomene ble igjen borte.

Ga Holle grøt fra helsekost, den er uten melk og inneholder ikke 20% sukker (slik Nestlè sin Sinlac gjør) og blandet den ut med mm. :)

Anbefaler nettsiden Utenmelk.no, utrolig mange gode tips til erstatninger, oppskrifter og melkefrie produkter :)

Jenta vår er 2 år nå, og ser endelig ut til at hun holder på å vokse det av seg!
 
Da jeg la om til melkefritt kosthold fikk vi en ny baby i løpet av få dager. :) Fra døgnet rundt med grusomme magesmerter vi trodde var kolikk, til en blid og fornøyd baby som sov rolig. Jeg startet med melkefritt kosthold da han var 2 mnd, tror kanskje jeg holdt på ca 1 år. Til han var 14-15 mnd eller noe slikt, da tålte han at jeg spiste melkeprodukter. Selve melkeallergien hans gikk over i 3-årsalderen.
 
Tusen takk for svar! Har tvillinger med kolikk (tror jeg), så tester ut dette etter råd fra HS for å se om det hjelper. Blir jo helt kokko uten søvn her, veldig mye hyling, promping og trykking og urolig søvn (om noe søvn...)
 
Tusen takk for svar! Har tvillinger med kolikk (tror jeg), så tester ut dette etter råd fra HS for å se om det hjelper. Blir jo helt kokko uten søvn her, veldig mye hyling, promping og trykking og urolig søvn (om noe søvn...)

Kan være veldig greit å bare kutte ut melk ja. Skulle ønske jeg gjorde det med en gang, men siden hs mente det ikke var nødvendig så gjorde jeg det ikke før hun var 5 mnd. Altfor seint... Man taper ingenting på å prøve!! :) lykke til :)
 
Jeg fikk en ny unge etter å ha kuttet ut alt av melk! Fra skriking og kilometervis med gåing og byssing på kveldene til at hun kan ligge for seg selv og leke under babygymmen:) Helt utrolig!
 
Back
Topp