Amming og honning/ peanøtter

Malala

Elsker forumet
Januar 2017
Sommerfuglene
hei

Vet barn under et år skal ikke spise honning , men hvordan er det om mamma spiser honning og ammer ?
Er det like farlig ? Eller kan jeg spise med god samvittighet ?
Jenta er nå 10 mnd

Og lurer på ang smaksprøve av peanøttsmør , det er en del allergi på min side blant annet diverse nøtter .
Noen sier ikke gi før et år at de tester noen sier la de teste før et år ?
Hva er best ?

Takk
 
hei

Vet barn under et år skal ikke spise honning , men hvordan er det om mamma spiser honning og ammer ?
Er det like farlig ? Eller kan jeg spise med god samvittighet ?
Jenta er nå 10 mnd

Og lurer på ang smaksprøve av peanøttsmør , det er en del allergi på min side blant annet diverse nøtter .
Noen sier ikke gi før et år at de tester noen sier la de teste før et år ?
Hva er best ?

Takk

Hei Malala,

Barn under 12 måneder skal ikke få honning med mindre den er varmebehandlet. Dette er fordi honning kan inneholde sporer som kan gi spedbarnsbotulisme. Dersom mor eller andre i familien spiser honning er det viktig med god hygiene (håndvask) slik at barnet ikke indirekte får i seg honning. Sporene finnes ikke i brystmelken. Les mer om dette på Mattilsynet sine sider her:
http://www.matportalen.no/matsmitte_og_hygiene/tema/smittestoffer/honning_og_spedbarnsbotulisme

En generell anbefaling er at barn bør få smake på de fleste allergifremkallende matvarer før de er 12 måneder. Dette inkluderer nøtter. Men dersom det er høy risiko for at barnet kan være allergisk bør utprøvingen av nøtteprodukter skje i samråd med lege. Ta derfor kontakt med fastlegen din.
 
Back
Topp