Ammetrøbbel, melkespreng og natt

rødkløver

Forelsket i forumet
Marsboerne2017
Januarlykke 2020
Hei damer!

Vi fikk en veldig trøblete start på amming, og kom ikke igang før mini var 5 og en halv uke gammel. Da klippet vi bakte tungebånd og vi har også hatt noen runder hos kiropraktor. (Jeg pumpet før dette og hadde stort sett nok melk, med unntak av i forbindelse med en runde med brystbetennelse.)

Nå ammer vi på dagtid, men jeg pumper fortsatt på natt, da jeg sliter litt med å amme i senga. (Av en eller annen grunn mye lettere på sofaen). Særlig fra det brystet som var betent sliter vi litt med å tømme godt, så jeg syns det er greit å bruke pumpe/håndmelking en gang i døgnet for å være sikker på å få tømt skikkelig.

Etter at jeg har begynt med amming, så har spisemønsteret endret seg, og vi ammer stort sett kontinuerlig noen timer hver kveld, som jeg har skjønt er normalt. Etter dette går det gjerne 6-7 timer før mini er sulten igjen, og da har jeg veldig spreng. Foreløpig pumper jeg gjerne litt før mini spiser, men jeg prøver å strekke pausen opp mot 6 timer for å tilpasse produksjonen til etterspørselen, men jeg er redd for tette melkeganger om jeg venter for lenge, og jeg tør ikke la være å ha på alarm for å rekke pumpa før det blir for sent.

Hvordan funker det for dere andre som har baby som spiser seg opp på kveld og så sover lenge? Hvor lenge kan det gå mellom to måltider på natta uten at brystet blir steinhardt?
 
Innimellom klarer mi seg med ett måltid mellom jeg legger meg og kl 6-7. Siden hun spiser av bare ett bryst av gangen får da det andre brystet plutselig 7-8 timers pause. Noen ganger har det gått fint, men sist våkna jeg i en melkepøl og med stort, ømt bryst. Så tydeligvis varierer det hvor lenge jeg tåler. Men ble ikke dårlig for det. Ømheten ga seg etter en dag.
 
Det går opp og ned, både med tid mellom spising og pupper som fyller seg.
I går var den ene puppen helt umulig, og fylte opp så jeg gikk med spreng hele dagen og lakk som ei sil, selv rett etter amming. Jeg pumper ikke, da jeg synes det fungerer bedre uten (forrige gang pumpa jeg mye og hadde større problemer med overproduksjon). Det løser seg til slutt ved at lille Knirk bestemmer seg for å spise opp alt han får servert. Min erfaring er også at pumpinga ikke greier å tømme godt nok til å unngå/ordne opp i tette melkeganger, mens babyen fixer det. Men om dere har problemer med teknikk, er det ikke sikkert det stemmer for deg :)
For øvrig ligger jeg på hånduk om natta - lekker innimellom en god del fra sprengte bryst når vi sover med lengre intervaller enn normalen :)
 
Her har jeg vært bestemt på at vesla skal få styre hvor mye jeg skal produsere. De første 5 ukene var det tøft for jeg hadde mer melk enn hva hun ønsket. Og siden hun ofte spiste seg opp på kvelden, hadde jeg alt for mye ved morgenen. Allikevel var jeg beinhard på at jeg ikke skulle begynne med pumping, - for å slippe overproduksjon. Men det var dager jeg bare måtte lette på trykket rett og slett. Da kunne jeg pumpe ut 100ml på 5 min. Puppene var harde og lakk, og jeg så ingen annen utvei. Det var rett og slett vondt når det gikk for lenge mellom.

Men nå etter 2 mnd med amming har kroppen min lært seg matmønsteret til lillegull. Jeg har mer enn nok til henne og det hun vil ha, men har sjelden overflod. Her går det ofte 6t på dagtid og det samme om natten. Jeg pumper aldri lenger og puppene har det godt :)
 
Takk for svar.

Vi har som sagt slitt veldig med ammingen, og målet er å slutte med nattpumpingen. Vi nærmer oss, og får nå til liggende amming på det ene brystet.

Mini spiser gjerne siste gang på kvelden mellom kl.9 og kl.10, og våkner og er sulten igjen rundt kl.4. Jeg har pumpet ca 5 timer etter siste amming på det dårlige brystet, så mellom 2 og 3 engang. Det dårlige brystet har jeg tømt så godt det lar seg gjøre med pumping og håndmelking, mens jeg gradvis har redusert på det andre brystet så det ikke blir noe til overs når Mini spiser kl 4.

Mini tømmer nok fortsatt brystet bedre enn pumpe og håndmelking, men når jeg har hatt en gjenstridig tilstopping over to uker, så har jeg kunnet jobbe bedre med den (iform av massasje) når jeg har pumpet og håndmelket. Hadde et lite gjennombrudd med pumpa i dag tidlig, så jeg håper det går mot slutten. Har også slitt med amming i senga, både sittende og lggende, og å stå opp med Mini har jeg ikke orket/hatt lyst til
 
Forsøkte oss for første gang uten nattpumping. Mor lurte inn pupp nummer to etter at Mini egentlig var fornøyd, og det resulterte i en kjempegulp. Dagens dårlige samvittighet..
 
Forsøkte oss for første gang uten nattpumping. Mor lurte inn pupp nummer to etter at Mini egentlig var fornøyd, og det resulterte i en kjempegulp. Dagens dårlige samvittighet..

Etter måneder med "tvangsforing" for å få opp vekta og følge kurvene så syns jeg overforing til gulp, så lenge ungen ikke protesterer, er mye bedre enn å tvinge i ungen mat når den er sulten mennikke vil ha... Har ingen dårlig samvittighet for gulpingen her lenger...
 
Ikke ha dårlig samvittighet for gulping. Selv om dere har 'lurt inn' puppen så er det babyen selv som velger å bli ved den å spise. Storebror her gulpa masse og han ble ikke 'tvangsfora'. Så gulping er helt naturlig.
 
Nå har den gode puppen overlevd to netter med 8 og 9 timers pauser(bortsett fra 20 sek håmdmelking for å ta toppen av sprengen), så jeg begynner å tro det går an å våkne opp uten kjempespreng etterhvert. Tar alltid første mating med den dårlige pupen, men en har klart seg til Mini våkner og vil ha mat, 6-7 timers pause. Pumpet riktignok tomt rett før jeg la meg, ca 30 ml etter at Mini hadde holdt på en stund.
 
Hei damer!

Vi fikk en veldig trøblete start på amming, og kom ikke igang før mini var 5 og en halv uke gammel. Da klippet vi bakte tungebånd og vi har også hatt noen runder hos kiropraktor. (Jeg pumpet før dette og hadde stort sett nok melk, med unntak av i forbindelse med en runde med brystbetennelse.)

Nå ammer vi på dagtid, men jeg pumper fortsatt på natt, da jeg sliter litt med å amme i senga. (Av en eller annen grunn mye lettere på sofaen). Særlig fra det brystet som var betent sliter vi litt med å tømme godt, så jeg syns det er greit å bruke pumpe/håndmelking en gang i døgnet for å være sikker på å få tømt skikkelig.

Etter at jeg har begynt med amming, så har spisemønsteret endret seg, og vi ammer stort sett kontinuerlig noen timer hver kveld, som jeg har skjønt er normalt. Etter dette går det gjerne 6-7 timer før mini er sulten igjen, og da har jeg veldig spreng. Foreløpig pumper jeg gjerne litt før mini spiser, men jeg prøver å strekke pausen opp mot 6 timer for å tilpasse produksjonen til etterspørselen, men jeg er redd for tette melkeganger om jeg venter for lenge, og jeg tør ikke la være å ha på alarm for å rekke pumpa før det blir for sent.

Hvordan funker det for dere andre som har baby som spiser seg opp på kveld og så sover lenge? Hvor lenge kan det gå mellom to måltider på natta uten at brystet blir steinhardt?

Jeg har sendt deg en pm, veldig hyggelig om du har lyst til å se på den :)
 
Til andre som måtte lure på det samme, så har produksjonen justert seg endel nå, og jeg har mye mindre spreng på natta, selv om det går mer enn 6-7 timer mellom to amminger. Jeg har endelig sluttet med å ha på vekkerklokke for å våkne før sprengen kommer.

Vi har kun ammet på natt i 9 netter, og Mini er 10 uker gammel nå. Ammer vanligvis kun på ett bryst av gangen på natta, uten at det skaper store problemer for det andre brystet.

Prøver å legge meg når Mini har spist siste måltid, om det da er lenge siden den dårlige puppen ble tømt hender det jeg pumper den før jeg legger meg.
 
Last edited:
Back
Topp