Ammeslutt dag og natt og soving

Bruker59ce

Flørter med forumet
Har en baby på 9 mnd som jeg har ammet til nå. Om natten bruker han meg som "smokk" virker det som. Det begynner å bli veldig slutsomt fordi jeg får ikke sovet så veldig mye som igjen går utover søsknene.
Han vil også ha pupp før han skal kvile og når han skal legge seg om kvelden og da sovner han som regel ved puppen.
Han vil ikke ha smokk.
Han vil helst ikke være hos noen andre enn meg, selv ikke pappaen sin. Men pappaen har slitt med angst siden før han babyen ble født og har nok ikke fått bygd så veldig sterkt forhold til han.
Det begynner liksom å bli på tide å slutte med amming fordi jeg skal på jobb igjen og føler at det er på tide med ammeslutt.
Han spiser noen måltider med fast føde, men ikke mye.
Helsesøster anbefalte meg å slutte med amming om natten fordi hun trodde han spiste seg opp om natten.
Hva skal jeg gjøre?
Noen som har tips/råd?
Må jeg begynne med mme?
 
Morsmelk eller mme skal helst være hoveddelen av matinntaket frem til 12 mnd, så slutter du å amme bør du gi mme :)

Resten har jeg lite erfaring med, ammer enda min på snart 2 år selv om jeg har jobbet siden i høst, og her kunne vi la mini styre amming selv heldigvis. Men her ble pappaen like bra som mamma og puppen til trøst og legging etc rundt året (det begynte å bli OK rundt 10 mnd, fra han bikket året har det vært hipp som happ), men det var med en aktiv og tilstedeværende pappa. Min har forøvrig spist fast føde som en voksen mann, og våkner allikevel på natta for pupp (ja, enda :p ), er ikke alle det hjelper med ammeslutt for :)
 
Har en baby på 9 mnd som jeg har ammet til nå. Om natten bruker han meg som "smokk" virker det som. Det begynner å bli veldig slutsomt fordi jeg får ikke sovet så veldig mye som igjen går utover søsknene.
Han vil også ha pupp før han skal kvile og når han skal legge seg om kvelden og da sovner han som regel ved puppen.
Han vil ikke ha smokk.
Han vil helst ikke være hos noen andre enn meg, selv ikke pappaen sin. Men pappaen har slitt med angst siden før han babyen ble født og har nok ikke fått bygd så veldig sterkt forhold til han.
Det begynner liksom å bli på tide å slutte med amming fordi jeg skal på jobb igjen og føler at det er på tide med ammeslutt.
Han spiser noen måltider med fast føde, men ikke mye.
Helsesøster anbefalte meg å slutte med amming om natten fordi hun trodde han spiste seg opp om natten.
Hva skal jeg gjøre?
Noen som har tips/råd?
Må jeg begynne med mme?

Skummelt at helsesøster anbefaler det, for morsmelk fordøyes veldig fort, og han spiser seg ikke opp om natten i den grad at han ikke vil spise på dagen, det kan jeg garantere.
Det er helt normalt å ikke spise mye fast føde enda ved 9 mnd, og ikke noe problem heller, så lenge han ikke sliter med vekten, og er frisk og rask.
Som Klussedull sier, skal morsmelk/mme være hovednæring det første leveåret, og ideelt sett bør man fra 6 måneder bruke god tid på smaksprøver og jobbe seg sakte opp til at fast føde tar over som hovednæring, uten at ammingen egentlig bør trappes ned noe nevneverdig.
Det er jo sjeldent mulig, siden de fleste av oss må ut igjen i jobb på et eller annet tidspunkt, men det er dette helsesøster bør forholde seg til, også justere etter barnets beste i den situasjonen familien er i.

Jeg skjønner at du er sliten av å amme. Har du prøvd å samsove med "åpen bar," altså at barnet bare får die fritt i løpet av natten uten at du trenger å være noe særlig våken?
Evt. om pappaen står opp og gir ham flaske med morsmelk/mme?
Han bruker deg ikke som smokk, for pupp er så mye mer enn bare å få "stilt" sugebehovet. Sugebehovet er der av en grunn, og stilles egentlig ikke av smokk, det bare døyves. Det er litt som å spise en tyggis når du er litt småsulten, det hjelper litt på følelsen, men egentlig ikke på sulten. ;)
Det betyr ikke at det er mindre slitsomt for mor, men barnet finner trygghet, væske, næring, antistoffer, smaksprøver, smertestillende, melatonin (som hjelper å styre døgnrytmen) og kos i puppen, natt som dag, og naturlig ammeslutt skjer egentlig mellom 2 og 7 år.
Igjen; det er noe de færreste av oss hverken får til, eller ønsker, men det ligger i instinktene til barnet.

Hvordan funker det å pumpe for deg?
 
Jeg også ble brukt som «smokk» de første 7mnd, men de siste ukene har vi klart på en helt grei måte å trappe ned ammingen om natten :) Jeg tror at søvnkvaliteten til både meg og babyen var veldig dårlig fordi hun klarte bare å sovne med pupp i munnen, så her måtte det øves på å sovne av seg selv uten å trenge pupp ved hvert minste halvvåkne øyeblikk! Så jeg ammet når hun ble lagt som vanlig, men trakk vekk puppen litt før hun var heeeelt sovnet. Dette har jeg prøvd på en litt lengre periode, så nå i det siste har jeg «pakket vekk» pupp når hun begynner å svelge senere og ikke virker noe tørst, og slukker lyset og ligger der med hun til hun har sovnet :) har gått veldig smertefritt, viss hun har begynt å smågrine har jeg tatt henne opp og bysset til hun er døsig, men det har bare vært noen få ganger! Ellers er det bare litt åling og tulling og klapping med hendene på dynen og litt rulling før hun sovner :p Etter at hun har begynt å klare å sovne av seg selv har hun trengt pupp 1-2 ganger om natten bare, veeeeldig stor fremgang for vår del iallefall!! Hun lager avogtil noen lyder om natten men da hjelper det som oftest å legge dynen tettere rundet henne, legge meg inntil henne (ja vi samsover) eller lignende :) Mye bedre søvnkvalitet på begge to her etter at vi roet ned nattammingen! Så det skal gå helt fint så lenge babyen får nok mat om dagen, her er det grøt til frokost og kvelds, ett middagsglass fordelt på to måltid iløpet av dagen, og litt fruktsmoothie innimellom (og litt amming) :) Regner med at det er et OK matinntak for baby på snart 8mnd i vårt tilfelle
 
Hvorfor skal du gå fra morsmelk til erstatning når du har melk? Det ser jeg ingen grunn til.

Babyer skal ha morsmelk som hovednæring fram til 12 mnd, med gradvis økning av fast føde ved siden av fra 6 mnd. Det anbefales å amme like mye når man starter med fast føde ved 6 mnd, men at babyen får mat i tillegg til den melkemengden.

Å «bli brukt som smokk» er et utrykk jeg synes er litt misvisende. Smokk er noe som blir brukt som erstatning for pupp.

Skal du begynne på jobb og pappaen være hjemme i permisjon? Pappaen som har angst og som ikke er en kjent omsorgsperson for babyen? Kanskje lurt å begynne å være litt mer sammen med babyen? Kanskje pappaen bør avlaste deg litt mer, om ikke med babyen så med de andre barna. Hvis han er syk, så kanskje få hjelp av andre i familien?

Det er helt normalt for babyer å nattamme. Sånn er det å ha barn. Du har selv valgt å få flere barn og hvor tett de kommer. Ja jeg er litt direkte og streng her, for som foreldre så setter man barnas behov først og man merker godt på kroppen at man selv kommer i andre rekke. Det er ikke babyen som skal miste tryggheten og mat når han er sulten, det er riktig at mor skal miste søvnen istedenfor.
Men så finnes det ulike faktorer som spiller inn. Er det for mye, så be om hjelp! Fra pappaen eller familie eller venner ol. Jeg synes det er helt forvrengt den hverdagen mange mødre må leve i og ha ansvaret for ALT selv. Hvor ble det av storfamilien og samfunnet som hjelper til? Og så skal kvinner på toppen av det hele raskt ut i jobb.

Dersom du trenger mer søvn kan du prøve å finne løsninger som passer for dere. Enten samsoving, der funker for noen. Andre synes det blir færre måltider når babyen flytter inn på eget rom. Begrense amming på natt til kun når han har behov for mat og ellers bare trøste og gi nærhet på andre måter. Behovet for mat vil gå over når babyen begynner å spise mer fast føde. Noen trenger ikke pupp på natten lengre når de er 6 mnd, andre trenger det godt inn i andre leveår. Hvorfor du skal slutte med pupp på dagen skjønner jeg ikke....?
 
Last edited:
Hvorfor skal du gå fra morsmelk til erstatning når du har melk? Det ser jeg ingen grunn til.

Babyer skal ha morsmelk som hovednæring fram til 12 mnd, med gradvis økning av fast føde ved siden av fra 6 mnd. Det anbefales å amme like mye når man starter med fast føde ved 6 mnd, men at babyen får mat i tillegg til den melkemengden.

Å «bli brukt som smokk» er et utrykk jeg synes er litt misvisende. Smokk er noe som blir brukt som erstatning for pupp.

Skal du begynne på jobb og pappaen være hjemme i permisjon? Pappaen som har angst og som ikke er en kjent omsorgsperson for babyen? Kanskje lurt å begynne å være litt mer sammen med babyen? Kanskje pappaen bør avlaste deg litt mer, om ikke med babyen så med de andre barna. Hvis han er syk, så kanskje få hjelp av andre i familien?

Det er helt normalt for babyer å nattamme. Sånn er det å ha barn. Du har selv valgt å få flere barn og hvor tett de kommer. Ja jeg er litt direkte og streng her, for som foreldre så setter man barnas behov først og man merker godt på kroppen at man selv kommer i andre rekke. Det er ikke babyen som skal miste tryggheten og mat når han er sulten, det er riktig at mor skal miste søvnen istedenfor.
Men så finnes det ulike faktorer som spiller inn. Er det for mye, så be om hjelp! Fra pappaen eller familie eller venner ol. Jeg synes det er helt forvrengt den hverdagen mange mødre må leve i og ha ansvaret for ALT selv. Hvor ble det av storfamilien og samfunnet som hjelper til? Og så skal kvinner på toppen av det hele raskt ut i jobb.

Dersom du trenger mer søvn kan du prøve å finne løsninger som passer for dere. Enten samsoving, der funker for noen. Andre synes det blir færre måltider når babyen flytter inn på eget rom. Begrense amming på natt til kun når han har behov for mat og ellers bare trøste og gi nærhet på andre måter. Behovet for mat vil gå over når babyen begynner å spise mer fast føde. Noen trenger ikke pupp på natten lengre når de er 6 mnd, andre trenger det godt inn i andre leveår. Hvorfor du skal slutte med pupp på dagen skjønner jeg ikke....?

Ja, å bruke uttrykket «bruke meg som smokk» blir kanskje litt feil, men jeg mente akkurat det samme som deg nederst i innlegget ditt :) Å begrense ammingen til barnet er sulten (ivertfall på natten), og heller gi annen nærheten på natten så ikke søvnen blir helt oppstykket både for mor og ikke minst barn :) Vi merket iallefall stor forskjell i positiv retning på lengden av sammenhengende søvn på babyen når eg avvennet hun med å trenge pupp for å sovne :)
 
Jeg begynte så smått på jobb da første var 7 måneder gammel, men ammet daglig til han var over 2 år. Tror ikke du trenger å tenke at ungen MÅ være ferdig avvent til du begynner å jobbe igjen. Jeg satte ekstra stor pris på ammestundene med ungen når vi så hverandre lite på dagtid. Husk også at du har rett på ammefri.

Kanskje gjør du alt riktig allerede? Han spiser jo fast føde, og mengden vil sikkert øke nå i ukene og månedene fremover. Mer fast føde er selvfølgelig ikke en garanti eller forutsetning for at han vil sove hele natta, men det er nok uansett veien det vil gå. Det er mulig at det er andre ting som gjør at han har dette behovet for hyppig amming, ting som også kan endre seg.. Du har jo flere barn, så du vet jo at ting man bekymrer seg for med barna i dag fort kan være helt annerledes i neste uke ;)
 
Back
Topp