Ammeskjold

Fregnefanten

Forumet er livet
*Aprilbaby 2018*
Sommerfuglene
Dere som har brukt ammeskjold: har dere klart å slutte med det til slutt, eller har dere måtte fortsette med det hele ammeperioden?
 
Dere som har brukt ammeskjold: har dere klart å slutte med det til slutt, eller har dere måtte fortsette med det hele ammeperioden?
Klarte ikke å få henne til å slutte. Begynte med ammeskjold pga. sårhet. Da sårheten forsvant, ville ikke minsta ha puppen dersom skjoldet var av. Prøvde å klippe ned tuppen på skjoldet, men det hjalp ikke. Ble utolmodig og hylte hver gang.
 
Klarte ikke å få henne til å slutte. Begynte med ammeskjold pga. sårhet. Da sårheten forsvant, ville ikke minsta ha puppen dersom skjoldet var av. Prøvde å klippe ned tuppen på skjoldet, men det hjalp ikke. Ble utolmodig og hylte hver gang.

Ver det jeg fryktet litt. Småen her tar ikke pupp uten skjold, men hadde et aldri så lite håp om at det ville gå seg til en dag.
 
Jeg brukte en kort periode med nr 1 pga sårhet. Hun tok puppen uten problem når jeg ikke trengte skjold lenger
 
Hei. Jeg har brukt ammeskjold med begge mine. Har myyye erfaring med dette.

Første babyen fikk jeg ikke til å ta uten allerede på barsel. På grunn av mange andre problemer delammet jeg i 6 måneder, med ammeskjold hele veien [emoji4] Jeg prøvde å slutte én gang, på oppfordrinh av helsesøster. Hun anbefalte meg å klippe av tuppen litt og litt. IKKE gjør det!!! Det var kjempevondt! Ettet det ga jeg opp å slutte, men det gikk fint det også. Prøvde ikke noen andre metoder.

Yngste ammer jeg enda, straks 11 måneder gammel. Ville ikke begynne med skjold igjen, men hadde til slutt ikke noe valg da hun ikke tok brystet etter jeg hadde pumpet i ett døgn grunnet melkeblemmer. Da jeg prøvde med tok hun, så det reddet ammingen. Sluttet med skjold da hun var rundt 3 måneder. Jeg fullammet til og med til 6 måneder [emoji4] Forskjellen denne gangen var at jeg leste litt mer om slutting av ammeskjold før jeg prøvde.

Her er mine tips for å slutte: 1) Når babyen er rundt 2-3 måneder er det enklere å slutte, for babyen er flinkere å ta tak, die og har større munn.
2) Når du slutter, kjøp inn Multimam kompress og ha på mellom amminger. For du kan bli sår igjen.
3) Hvis du vil, jeg gjorde det, kan du begynne med å ta annen hver amming uten skjold. Så slipper du å bli så veldig sår. (Noen tipset om å begynne amming med, og ta det av underveis - men min baby ble forvirret av det)
4) Ha alltid med deg skjold i begynnelsen i tilfelle hun ikke tar uten.

Ellers var det et par ting som kan være greit å ha i bakhodet.
- Man kan få tette melkeganger. Sjekk ammehjelpen.no hvordan motvirke dette.
- Man kan få mindre melk fordi babyen ikke stimulerer brystet direkte. Jeg ammet veldig ofte og lenge de første mnd for å motvirke dette, og fulgte nøye med på vekten (unngå mme hvis du kan, da blir det enda mindre melk)

Men for noen går det helt problemfritt [emoji4]
 
Ammet med skjold i ca 6 uker, deretter uten i tilsammen 18 mnd
 
Med første ammet jeg med skjold i tre mnd. Gikk fint å slutte, og ammet videre til vi sluttet da han var fjorten mnd.
 
Begynte med ammeskjold. Har ikke lyst til å slutte (selv om det også ble anbefalt med en gang).
Jeg frykter for at det blir sårt igjen (og jeg er ikke særlig blid når jeg har det vondt).
Pluss at det går helt fint å drive på med ammeskjold.

Den lille er nå snart 6 måneder. Det går uten ammeskjold også (under nattamming hender det at jeg dupper av og da detter den av også).
 
Brukte ammeskjold med første i to uker pga han slet med sugeteknikken. Sluttet med å bruke det sjeldnere og sjeldnere. Gikk kjempefint og baby lærte seg riktig sugetak [emoji4]
 
Begynte med skjold etter en uke,for da var jeg så utrolig sår,og baby sleit med å holde tak i puppen og ble så sint og frustrert.
Gikk fint an å anvende han igjen,det tok et par dager:) Ga han pupp uten,og på slutten da han gikk over til å sutte i stede for å spise,så ble han sint fordi han ville ha skjoldet. Og det fikk han i noen dager,men var konsekvent på å ikke ha det på under spisingen. Etterhvert,så gikk han fra spising til sutting uten å protestere. Etter det har vi aldri brukt skjold igjen:) Ble litt sår i starten,men ikke så sår som jeg var da vi startet ammingen etter fødsel.
 
Begynte med ammeskjold på sykehuset da hun ikke fikk skikkelig tak på brystvortene mine. Tror jeg sluttet etter en uke (første tida er litt i skodda...) da brystene ikke var like harde, brystvortene ble dratt ut og hun fikk bedre sugetak. Ikke problem å slutte da
 
Ja vi greide å slutte:) fikk det på sykehuset for å hjelpe henne å få tak. Jeg tror hun hadde litt liten munn men jeg var jo også uerfaren siden det var førstemann:)
Fikk veiledning på hs om å ta et ammeskjold å klippe litt og litt større åpning over tid sånn at babyen ble gradvis vant til det nye. Til slutt hadde vi klippet av hele tutten. Også prøve å koble av etter en stund med skjold og prøve puppen når babyen ikke er skrubbsulten og utdrivning er i gang. Kombinasjon av dette og at hun vokste og at jeg ble mer vant tror jeg. Hun var en del uker da vi sluttet. Ammet normalt fra da og delammet til hun var halvannet. :)
Så det kan gå fint å slutte! Det kan også gå fint å amme med skjold hele ammeperioden.
 
Back
Topp